REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczone finansowanie związków metropolitalnych

Miasto Fot. Fotolia
Miasto Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęte w zeszłym tygodniu przez Senat poprawki do ustawy o związkach metropolitalnych przewidują m.in. ograniczenie poziomu oraz czasu finansowania związku metropolitalnego z budżetu państwa oraz zmniejszenie liczby mieszkańców, warunkujących utworzenie obszaru metropolitalnego - z 500 tys. do 350 tys.

PO zaapelowała o odrzucenie senackich poprawek do tzw. ustawy metropolitalnej

O odrzucenie senackich poprawek do ustawy o związkach metropolitalnych zaapelowali w środę do posłów politycy PO. Minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki i jego zastępca Jan Grabiec winą za - jak to określili - psucie ustawy obarczyli PiS.

REKLAMA

REKLAMA

Poprawka, o której mówią politycy PO została złożona przez senatorów Platformy - odpowiada PiS.

Przyjęte w zeszłym tygodniu przez Senat poprawki do ustawy o związkach metropolitalnych przewidują m.in. ograniczenie poziomu oraz czasu finansowania związku metropolitalnego z budżetu państwa oraz zmniejszenie liczby mieszkańców, warunkujących utworzenie obszaru metropolitalnego - z 500 tys. do 350 tys. Poprawkami zajmie się Sejm na najbliższym posiedzeniu w czwartek i piątek.

Halicki i Grabiec ocenili na środowej konferencji prasowej, że poprawki senatorów znacząco ograniczą możliwości finansowania związków metropolitalnych. Według nich ustawa wypracowana w Sejmie "została popsuta" w Senacie.

REKLAMA

Zobacz również: Miasta zabiegają o studentów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Senatorowie PiS zablokowali w gruncie rzeczy wspomaganie budżetowe [związków metropolitalnych - PAP], ograniczając bardzo mocno czasowe zaangażowanie budżetu w takie metropolitalne projekty. Mówiąc wprost, żaden związek nie powstanie, jeżeli jego kadencja ma być cztero- czy pięcioletnia, bo nie na jedną kadencję powstają takie związki. W jednej kadencji można oczywiście coś zacząć, ale na pewno nie zorganizuje się całego procesu planistycznego, całego procesu inwestycyjnego" - mówił Halicki.

Jak tłumaczył Grabiec, zgodnie z pierwotną wersją ustawy związek metropolitalny miał posiadać dwa źródła finansowania: składkę gmin wchodzących w skład związku w wysokości 4 proc. podatku PIT płaconego przez ich mieszkańców oraz dotację celową z budżetu państwa w wysokości 5 proc. PIT płaconego przez mieszkańców gminy. "Senat proponuje, by to było tylko 4 proc., i to wyłącznie przez 5 pierwszych lat funkcjonowania związku" - mówił. Tymczasem - jego zdaniem - zadania związku mają charakter permanentny.

Szef MAC dodał, że tworzenie związków metropolitalnych ma - w myśl zapisów ustawy - charakter oddolny i dobrowolny. "Wspomaganie [związków metropolitalnych z budżetu państwa - PAP] musi mieć charakter ciągły, jako rozwiązanie systemowe, a nie doraźne, jednokrotne, bo wówczas związki nie powstaną" - podkreślał Halicki.

Szef MAC podkreślał ogromne "znaczenie funkcjonalne" ustawy metropolitalnej "jeżeli chodzi o przyszły rozwój takich aglomeracji, jak warszawska, śląska, trójmiejska - i nie tylko". Jego zdaniem ustawa i zapewnione przez nią finansowanie związków metropolitalnych z budżetu miała szansę stać się narzędziem wspierającym "płynny, wspólny i spójny rozwój aglomeracji".

Szef i wiceszef MAC zaapelowali do posłów wszystkich klubów, by poprawki Senatu odrzucili. Za wprowadzeniem poprawek do ustawy opowiedziało się 43 senatorów, 9 było przeciw, a 27 się wstrzymało. Grabiec przyznał, że za poprawkami dot. zmian w zasadach finansowania zagłosowało także m.in. "kilku" senatorów PO.

Wiceprzewodniczący senackiej komisji do spraw samorządu Andrzej Matusiewicz (PiS) powiedział PAP, że poprawka ograniczająca finansowanie związku metropolitalnych jest autorstwa senatorów PO i to ich trzeba pytać o to, dlaczego zaproponowano takie rozwiązanie.

Halicki i Grabiec sprzeciwili się ponadto rozważanemu przez PiS utworzeniu nowych województw: warszawskiego i środkowopomorskiego. Ich zdaniem realizacja tych koncepcji grozi m.in. spowolnieniem rozwoju stolicy oraz okalających ją powiatów, zamrożeniem funduszy unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego i koniecznością renegocjacji warunków z UE.

Jak podkreślił Grabiec, fundusze unijne "były negocjowane w ciągu ostatnich dwóch lat w podziale administracyjnym na taką liczbę województw, jaką mamy, a regionalne programy operacyjne (...) negocjowane były i przyjęte uchwałami dzisiejszych województw". "Jeśli miałyby powstać nowe województwa lub zostać podzielone, to zupełnie nowe podmioty miałyby dystrybuować środki unijne - nie dzisiejsze województwo mazowieckie, tylko dwa nowe województwa, dwa nowe regionalne programy operacyjne i konieczność negocjowania ich z Brukselą jest zupełnie oczywista" - powiedział wiceszef MAC.

Według niego, "wynika z tego podziału również konieczność renegocjowania umowy partnerstwa Polski jako całości z Brukselą", bo wszystkie programy podzielone są na województwa, a wszystko zostało ustalone w podziale na kwoty i na regiony. "Dzisiaj to wszystko byłoby przewrócone i czekałoby nas tak naprawdę 2 lata zastoju w dystrybucji środków unijnych" - powiedział Grabiec. "Zawieszenie możliwości dystrybuowania środków stawia pod znakiem zapytania w ogóle wykorzystanie pełne środków z regionalnych programów operacyjnych" - dodał.

Halicki ocenił, że stanowisko PiS jest próbą rozbudzania "aspiracji powrotu do dawnych województw" i do "mapy administracyjnej Edwarda Gierka" i pytał, dlaczego "Jarosław Kaczyński - jako lider ugrupowania startujący w Warszawie - przeszkadza w rozwoju aglomeracji warszawskiej". "Nie jest pan prezes sympatykiem samorządu, to wiemy, ale dlaczego chce tę PRL-owską myśl wcielać w życie w nowoczesnej Polsce, tego naprawdę nie rozumiemy" - powiedział. Jak dodał, to "mechanizmy stymulujące rozwój gospodarczy i komunikacja publiczna, która nie kończy się na granicach wielkiego miasta, ale trafia 30-50 kilometrów od centrum tego dużego miasta", a nie granice administracyjne albo wyznaczanie nowych stolic województw, są sposobami na rozwój regionów i "realny awans cywilizacyjny".

Sejm uchwalił ustawę o związkach metropolitalnych pod koniec września. Umożliwia ona m.in. tworzenie - przez rozporządzenie Rady Ministrów - związków metropolitalnych, do zadań których należałoby m.in. kształtowanie ładu przestrzennego i rozwoju obszaru związku.

Zgodnie z ustawą związek metropolitalny ma być zrzeszeniem jednostek samorządu terytorialnego położonych w danym obszarze metropolitalnym. Za obszar metropolitalny rozumie się spójną pod względem przestrzennym sferę oddziaływania miasta, będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa, charakteryzującą się istnieniem silnych powiązań funkcjonalnych oraz zaawansowaniem procesów urbanizacyjnych, zamieszkałą przez co najmniej 500 tys. mieszkańców. W skład związku metropolitalnego wchodzić mają: gminy położone w granicach obszaru metropolitalnego i powiaty, na obszarze których leży co najmniej jedna gmina położona w granicach obszaru metropolitalnego. (PAP)

Polecamy serwis: Rozwój i promocja

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA