Gmina będzie mogła darować długi do 100 zł
REKLAMA
REKLAMA
Dzięki noweli łatwiej ma się też uzyskiwać umorzenie np. zobowiązań wobec budżetu.
REKLAMA
Projekt reguluje zasady ulg w należnościach cywilnoprawnych udzielanych z urzędu i na wniosek dłużnika. Wyraźne też wskazuje, iż należności cywilnoprawne mogą być umarzane w całości albo w części.
Ujednolica również, jak wynika z uzasadnienia, przesłanki udzielenia preferencji w spłacie należności, gdy stanowią one albo "ważny interes dłużnika" albo "interes publiczny".
Projekt wprowadza także możliwość niedochodzenia należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających jednostce samorządu terytorialnego, gdy kwota wraz z odsetkami nie przekracza l00 zł.
Ponadto, w zakresie niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, projekt m.in. uzupełnia definicję środków publicznych stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym o przychody państwowych funduszy celowych.
Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji
Enumeratywnie wylicza także rodzaje ulg, które mogą zostać udzielone przez właściwy organ na wniosek zobowiązanego oraz określa kryteria udzielania określonych ulg.
W uzasadnieniu przypomina się, że istnieją trzy formy ulg w zobowiązaniach cywilnoprawnych i publicznoprawnych - to umorzenie, rozłożenie na raty lub odroczenie spłaty.
"W przypadku należności budżetowych o charakterze cywilnoprawnym stosowanie przez właściwe organy ulgi, polegającej na umorzeniu oraz rozłożeniu spłaty należności na raty, występuje na podobnym poziomie i wynosi odpowiednio 54 proc. i 42 proc., przy jednoczesnym stosunkowo niskim poziomie, tj. 4 proc. przypadków stosowania możliwości odroczenia spłaty należności" - głosi uzasadnienie.
"Natomiast w odniesieniu do należności budżetowych mających charakter publiczno-prawny daje się zauważyć wyraźną preferencję w stosowaniu przez właściwe organy ulgi polegającej na rozkładaniu spłaty należności na raty - 90 proc. przypadków, przy zaledwie 8 proc. przypadków stosowanych umorzeń należności oraz 2 proc. przypadków stosowania możliwości odroczenia spłaty należności" - dodano.
Projekt ma m.in. na celu większe wyrównanie tych proporcji - wynika z uzasadnienia.
MF wskazuje, że dodatkowo konieczność zmiany prawa wynika z orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPCz), wydanych wobec Polski. (PAP)
Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych
Nowelizacja ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc najprawdopodobniej już w 2017 roku.
REKLAMA
REKLAMA