reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Gmina będzie mogła darować długi do 100 zł

Gmina będzie mogła darować długi do 100 zł

4 listopada 2016 r. rząd rozpatrzy projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych, przewidujący m.in. wprowadzenie możliwości rezygnacji z dochodzenia roszczeń cywilnoprawnych przez jednostki samorządu terytorialnego, gdy kwota długu nie przekracza 100 zł.

Dzięki noweli łatwiej ma się też uzyskiwać umorzenie np. zobowiązań wobec budżetu.

Projekt reguluje zasady ulg w należnościach cywilnoprawnych udzielanych z urzędu i na wniosek dłużnika. Wyraźne też wskazuje, iż należności cywilnoprawne mogą być umarzane w całości albo w części.

Ujednolica również, jak wynika z uzasadnienia, przesłanki udzielenia preferencji w spłacie należności, gdy stanowią one albo "ważny interes dłużnika" albo "interes publiczny".

Projekt wprowadza także możliwość niedochodzenia należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających jednostce samorządu terytorialnego, gdy kwota wraz z odsetkami nie przekracza l00 zł.

Ponadto, w zakresie niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, projekt m.in. uzupełnia definicję środków publicznych stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym o przychody państwowych funduszy celowych.

Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji

Enumeratywnie wylicza także rodzaje ulg, które mogą zostać udzielone przez właściwy organ na wniosek zobowiązanego oraz określa kryteria udzielania określonych ulg.

W uzasadnieniu przypomina się, że istnieją trzy formy ulg w zobowiązaniach cywilnoprawnych i publicznoprawnych - to umorzenie, rozłożenie na raty lub odroczenie spłaty.

"W przypadku należności budżetowych o charakterze cywilnoprawnym stosowanie przez właściwe organy ulgi, polegającej na umorzeniu oraz rozłożeniu spłaty należności na raty, występuje na podobnym poziomie i wynosi odpowiednio 54 proc. i 42 proc., przy jednoczesnym stosunkowo niskim poziomie, tj. 4 proc. przypadków stosowania możliwości odroczenia spłaty należności" - głosi uzasadnienie.

"Natomiast w odniesieniu do należności budżetowych mających charakter publiczno-prawny daje się zauważyć wyraźną preferencję w stosowaniu przez właściwe organy ulgi polegającej na rozkładaniu spłaty należności na raty - 90 proc. przypadków, przy zaledwie 8 proc. przypadków stosowanych umorzeń należności oraz 2 proc. przypadków stosowania możliwości odroczenia spłaty należności" - dodano.

Projekt ma m.in. na celu większe wyrównanie tych proporcji - wynika z uzasadnienia.

MF wskazuje, że dodatkowo konieczność zmiany prawa wynika z orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPCz), wydanych wobec Polski. (PAP)

Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych

Nowelizacja ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc najprawdopodobniej już w 2017 roku.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Leszek Markiewicz

Agent nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama