REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Język polski: arkusze egzaminacyjne CKE z odpowiedziami na Infor.pl [Egzamin ósmoklasisty 2023 r.]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
język polski
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Zakończył się dzisiejszy egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. Publikujemy arkusz egzaminacyjny CKE i odpowiedzi ekspertów. 

Egzamin ósmoklasisty 2023 z języka polskiego rozpoczął się o godz. 9.00 i trwał 120 minut.

REKLAMA

Egzamin ósmoklasisty 2023 z polskiego: Jak wyglądał?

Arkusz egzaminacyjny z polskiego na egzaminie ósmoklasisty 2023 składał się z dwóch części. W pierwszej uczniowie mieli rozwiązać kilkanaście zadań otwartych i zamkniętych dotyczących dwóch podanych fragmentów: literackiego i nieliterackiego.

W drugiej części arkusza CKE z polskiego uczniowie klas VIII mieli do opracowania pracę pisemną. Do wyboru były dwie formy – rozprawka i opowiadanie.

Zajrzyj też do DGP:

Egzamin ósmoklasisty 2023: Język polski [ARKUSZE CKE I ODPOWIEDZI]

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzamin ósmoklasisty 2023 r. - arkusz egzaminacyjny z języka polskiego 

arkusz

 

 

CKE

 

Link: Arkusz arkusz egzaminacyjny z języka polskiego [Egzamin ósmoklasisty]

 

Dla porównania z takimi pytaniami z języka polskiego musieli się zmierzyć uczniowie w 2022 r. Porównajmy oba egzaminy:

Link do podstawowego arkusza egzaminacyjnego z języka polskiego z 2022 r.: Arkusz egzaminacyjny

 

 

Egzamin ósmoklasisty 2023 r. – ODPOWIEDZI z języka polskiego 

Poniżej natomiast opublikujemy odpowiedzi z polskiego przygotowane przez naszych ekspertów.

Zadanie 1.

zadanie 1

zadanie 1

 

INFOR

Zadanie 2-4.

zadanie 2-4

zadanie 2-4

 

INFOR

Zadanie 5. Balladyna nawiązuje do tego, że Kostryn wiedział o jej zbrodniach: wiedział o zabójstwie Aliny, Gralona, Grabca, wiedział, skąd znamię na jej czole. Mówi, że przeszłość zamknięta w grobach, czyli mówi o swoich zbrodniach. 

Zadanie 6-7.

zadanie 6-7

zadanie 6-7

 

INFOR

Zadanie 8-9.

zadanie 8-9

zadanie 8-9

 

INFOR

Zadanie 10: 

Przykładowe elementy: 

korona Popielów - korona, do zdobycia której dążyła tytułowa bohaterka 

krew - symbol zbrodni, których dopuściła się Balladyna 

blada, martwa postać - symbolicznie narysowana Alina, zamordowana siostra Balladyny 

Zadanie 11: 

[ważne jest to, żeby w naszym streszczeniu nie przepisywać fragmentów z tekstu!] 

Przykładowe rozwiązania: 

Jolanta Maria Berent w przytoczonym fragmencie podejmuje temat rozumienia talentów. 

Autorka zwraca uwagę na to, że talentów jest wiele/każdy z nas może mieć w sobie jakiś nieoczywisty talent. 

Zauważa ponadto, że świadomość własnych talentów pomaga w pozbyciu się wad, jakie taki talent może nieść ze sobą / że każdy talent może wiązać się również z jakimiś negatywnymi cechami 

i zwraca uwagę, że: talenty wzbogacają nasze życie / należy włożyć pewną pracę w rozwijanie talentów / talenty mogą zmieniać się na przestrzeni życia / bez rozwijania się możemy stracić pewne talenty.

Zadanie 12-14.

zadanie 12 i 13

zadanie 12 i 13

 

INFOR

Wskazówki do zadania 14. [ważne: w naszej odpowiedzi MUSI znaleźć się odwołanie i do tekstu, i do obrazka ] 

Przykład odwołania:

Na obrazku jest przedstawiony ślimak, który pomimo swojego powolnego poruszania się rozwija się i próbuje jazdy na deskorolce. Jest to zgodne z tekstem, gdzie powiedziane jest, że każdy ma talent / że trzeba talenty kształtować / że trzeba próbować swoich zdolności w różnych dziedzinach.  

Zadanie 15

[w zadaniu liczy się poprawność merytoryczna - nie jest oceniana poprawność językowa ani styl wypowiedzi] 

Wypowiedź Adama Małysza jest zgodna z tekstem, bo w ostatnim akapicie jest mowa o tym, że nasze działanie jest potrzebne, żeby się rozwijać - o tym samym mówi Małysz. 

ALBO 

Wypowiedź jest zgodna z ostatnim akapitem, który nawiązuje do biblijnej przypowieści i mówi o tym, że bez rozwijania talentów możemy je stracić - a to jest sens wypowiedzi Adama Małysza.

Zadanie 16. 

Przykładowe odpowiedzi: 

REKLAMA

Odpowiedzialność - Zośka - "Kamienie na szaniec" - Zośka chciał odbić Rudego natychmiast po tym, jak dowiedział się o jego aresztowaniu. Odpowiedzialne działanie polegało jednak na tym, że musiał czekać na rozkaz przełożonego, aby móc rozpocząć działania. 

Optymizm - Skawiński - "Latarnik" - Mimo utraty pracy w podeszłym wieku i niepewnej przyszłości Skawiński z otwartością podchodził do kolejnych zmian w życiu, ciesząc się, że ma przy sobie lekturę Mickiewicza. 

Rozwaga - Ligia - "Quo vadis" - Ligia postanowiła dać Winicjuszowi szansę mimo tego, że wcześniej ją zranił. Kiedy ranny chłopak został u chrześcijan, postanowiła obserwować jego zachowanie i dopiero później podjąć decyzję o tym, czy budować z nim relację.

Zadanie 17.

zadanie  17

zadanie 17

 

INFOR

Zadanie 18. 

Zaproszenie: muszą się znaleźć następujące elementy: kto? kogo? na co? kiedy? gdzie? + 2 argumenty 

Wskazówka: bez dwóch argumentów niestety nie dostaniemy punktów za treść (są to 2 punkty).

Akceptowalne są także argumenty dotyczące poczęstunku! :-)  

Przykładowe zaproszenie: 

Szkolny Klub Filmowy zaprasza wszystkich uczniów klas siódmych na premierę filmu "Łowcy talentów". 

Odbędzie się ona w Multikinie Ursynów (przy ul. Belgradzkiej w Warszawie) w dniu 19.05.2023 r. o godzinie 17:00. 

Naprawdę warto przyjść: dla wszystkich uczestników przewidujemy vouchery na trzy wybrane spektakle oraz przepyszny popcorn. 

Zapraszamy! 

Zadanie 19. 

Rozprawka

Przykładowa teza i lektury, które można wykorzystać: 

Zgadzam się ze stwierdzeniem, że to, jakimi ludźmi jesteśmy, zależy od nas samych. 

REKLAMA

"Opowieść wigilijna": Dzieciństwo Ebenezera i jego szkolne trudności wprawdzie wpłynęły na jego osobowość, ale to on sam wciąż podejmował najważniejsze decyzje dotyczące swojego życia. Rozstał się z narzeczoną, aby skupić się na pracy, a jego świadomą decyzją był wybór wartości, którymi się kierował w życiu. Od niego samego zależało również to, czy zdecyduje się na zmianę: każdy z duchów po swojej wizycie pozostawił mu możliwość wyboru. 

"Pan Tadeusz" i Jacek Soplica: to Jacek popełnił błąd, strzelając do Stolnika pod wpływem emocji i to on  sam miał wpływ na to, jak dalej pokieruje swoim życiem. Wybrał trudną drogę zadośćuczynienia i zdecydował się - już jako ksiądz Robak - na naprawienie swoich błędów. 

Pasuje tutaj też na przykład "Balladyna", "Kamienie na szaniec". 

Inna teza: Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że to, jakimi ludźmi jesteśmy, zależy od nas samych. 

Przykładowe lektury: "Kamienie na szaniec" (wpływ na bohaterów mieli nie tylko oni sami, ale też środowisko, czasy, w których żyli, rodzina...), "Quo vadis" i Neron (trudne otoczenie, w którym dorastał wpłynęło na jego zaburzoną osobowość - Akte, jego kochanka, mówi o nim, że to nie on jest zły, tylko inni ludzie go takim uczynili). 

Egzamin z języka polskiego - szczegóły

Rozprawka o tym, czy od nas samych zależy, jakimi jesteśmy ludźmi lub opowiadanie o spotkaniu z jednym z bohaterów lektury obowiązkowej – takie tematy do napisania mieli do wyboru uczniowie VIII klas szkół podstawowych na egzaminie pisemnym z języka polskiego.

Na egzaminie z polskiego uczniowie mieli do rozwiązania 18 zadań. Odnosiły się one m.in. do tekstów zamieszczonych w arkuszu: tekstu literackiego i tekstu nieliterackiego. Pierwszy z nich to fragment "Balladyny" Juliusza Słowackiego (scena wyboru Balladyny na króla), drugi to fragment artykułu Jolanty Marii Berent "Odblokuj swój talent".

Uczniowie musieli też napisać tekst własny – wypracowanie na jeden z dwóch zaproponowanych w arkuszu tematów. Jeden z nich to temat o charakterze argumentacyjnym, drugi to temat o charakterze twórczym.

Pierwszy z tematów do wyboru brzmiał: "Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że to, jakimi jesteśmy ludźmi, zależy od nas samych? Napisz rozprawkę, w której przedstawisz swoje stanowisko. W uzasadnieniu odwołaj się do lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego".

Drugi temat brzmiał: "Napisz opowiadanie o Twoim spotkaniu z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej. Wasza wspólna przygoda przekona Cię, że swój cel osiąga ten, kto wytrwale do niego dąży. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową".

Niezależnie od tego, który temat wybrali ósmoklasiści, wypracowanie powinno liczyć co najmniej 200 wyrazów.

Lista lektur obowiązkowych dla klas VII i VIII w roku szkolnym 2021/2022 (zgodna z wymaganiami egzaminacyjnymi) przywołana została w arkuszu egzaminacyjnym. Na liście tej są: Charles Dickens "Opowieść wigilijna", Aleksander Fredro "Zemsta", Jan Kochanowski: wybór fraszek i trenów, w tym tren VII, VIII, Aleksander Kamiński "Kamienie na szaniec", Adam Mickiewicz: "Reduta Ordona", "Śmierć Pułkownika", "Świtezianka", "Dziady część II", "Pan Tadeusz" (całość), Antoine de Saint-Exupéry "Mały Książę", Henryk Sienkiewicz: "Quo vadis", "Latarnik" i Juliusz Słowacki "Balladyna".

W arkuszu przywołano też inne lektury obowiązkowe dla klasy VII i VIII (zgodne z podstawą programową), do których również uczniowie mogli się odwołać. Na tej liście są: Jan Kochanowski - tren I, V, Ignacy Krasicki - "Żona modna", Adam Mickiewicz - wybrany utwór z cyklu "Sonety krymskie", Stefan Żeromski - "Syzyfowe prace", Sławomir Mrożek - "Artysta", Melchior Wańkowicz - "Tędy i owędy" (wybrany reportaż).

 

Jutro matematyka

W środę kolejny egzamin ósmoklasisty. Tym razem matematyka. Eksperci Infor.pl przygotują jutro odpowiedzi na wszystkie pytania według tego samego schematu co dzisiaj. O 13ej opublikujemy arkusze egzaminacyjne z matematyki. I potem - w miarę spływania do naszej redakcji - odpowiedzi ekspertów. Artykuł będzie wielokrotnie aktualizowany. Zapraszamy!

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

REKLAMA

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

REKLAMA

Młodzieżowe Słowo Roku 2024: finałowa 20-ka. Co znaczą te słowa? Można już głosować

Pierwszy etap dziewiątego plebiscytu PWN – Młodzieżowe Słowo Roku – jest już za nami! Dzięki zaangażowaniu głosujących do plebiscytowej bazy trafiło tysiące ciekawych słów i wyrażeń, spośród których Jury wyłoniło finałową dwudziestkę. Teraz czas na kolejną rundę – można już głosować na swoje ulubione słowo! Organizator plebiscytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, czeka na głosy tylko do 30 listopada. Już niebawem przekonamy się, które słowo zostanie tym SZCZEGÓLNYM dla współczesnej, młodzieżowej polszczyzny.

Rolnicy protestują przeciwko umowie UE-Mercosur: obawy o zalew taniej żywności z Ameryki Południowej

Europejscy rolnicy głośno sprzeciwiają się umowie handlowej UE-Mercosur, która ma być podpisana podczas nadchodzącego szczytu G20. Obawiają się, że tani import z Ameryki Południowej zagrozi ich konkurencyjności. Rolnicy podkreślają, że tamtejsze produkty nie spełniają unijnych standardów zrównoważonego rozwoju, co obniża koszty produkcji.

REKLAMA