REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Język polski: arkusze egzaminacyjne CKE z odpowiedziami na Infor.pl [Egzamin ósmoklasisty 2023 r.]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
język polski
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Zakończył się dzisiejszy egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. Publikujemy arkusz egzaminacyjny CKE i odpowiedzi ekspertów. 

Egzamin ósmoklasisty 2023 z języka polskiego rozpoczął się o godz. 9.00 i trwał 120 minut.

REKLAMA

REKLAMA

Egzamin ósmoklasisty 2023 z polskiego: Jak wyglądał?

Arkusz egzaminacyjny z polskiego na egzaminie ósmoklasisty 2023 składał się z dwóch części. W pierwszej uczniowie mieli rozwiązać kilkanaście zadań otwartych i zamkniętych dotyczących dwóch podanych fragmentów: literackiego i nieliterackiego.

W drugiej części arkusza CKE z polskiego uczniowie klas VIII mieli do opracowania pracę pisemną. Do wyboru były dwie formy – rozprawka i opowiadanie.

Zajrzyj też do DGP:

REKLAMA

Egzamin ósmoklasisty 2023: Język polski [ARKUSZE CKE I ODPOWIEDZI]

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzamin ósmoklasisty 2023 r. - arkusz egzaminacyjny z języka polskiego 

 

 

CKE

 

Link: Arkusz arkusz egzaminacyjny z języka polskiego [Egzamin ósmoklasisty]

 

Dla porównania z takimi pytaniami z języka polskiego musieli się zmierzyć uczniowie w 2022 r. Porównajmy oba egzaminy:

Link do podstawowego arkusza egzaminacyjnego z języka polskiego z 2022 r.: Arkusz egzaminacyjny

 

 

Egzamin ósmoklasisty 2023 r. – ODPOWIEDZI z języka polskiego 

Poniżej natomiast opublikujemy odpowiedzi z polskiego przygotowane przez naszych ekspertów.

Zadanie 1.

zadanie 1

 

INFOR

Zadanie 2-4.

zadanie 2-4

 

INFOR

Zadanie 5. Balladyna nawiązuje do tego, że Kostryn wiedział o jej zbrodniach: wiedział o zabójstwie Aliny, Gralona, Grabca, wiedział, skąd znamię na jej czole. Mówi, że przeszłość zamknięta w grobach, czyli mówi o swoich zbrodniach. 

Zadanie 6-7.

zadanie 6-7

 

INFOR

Zadanie 8-9.

zadanie 8-9

 

INFOR

Zadanie 10: 

Przykładowe elementy: 

korona Popielów - korona, do zdobycia której dążyła tytułowa bohaterka 

krew - symbol zbrodni, których dopuściła się Balladyna 

blada, martwa postać - symbolicznie narysowana Alina, zamordowana siostra Balladyny 

Zadanie 11: 

[ważne jest to, żeby w naszym streszczeniu nie przepisywać fragmentów z tekstu!] 

Przykładowe rozwiązania: 

Jolanta Maria Berent w przytoczonym fragmencie podejmuje temat rozumienia talentów. 

Autorka zwraca uwagę na to, że talentów jest wiele/każdy z nas może mieć w sobie jakiś nieoczywisty talent. 

Zauważa ponadto, że świadomość własnych talentów pomaga w pozbyciu się wad, jakie taki talent może nieść ze sobą / że każdy talent może wiązać się również z jakimiś negatywnymi cechami 

i zwraca uwagę, że: talenty wzbogacają nasze życie / należy włożyć pewną pracę w rozwijanie talentów / talenty mogą zmieniać się na przestrzeni życia / bez rozwijania się możemy stracić pewne talenty.

Zadanie 12-14.

zadanie 12 i 13

 

INFOR

Wskazówki do zadania 14. [ważne: w naszej odpowiedzi MUSI znaleźć się odwołanie i do tekstu, i do obrazka ] 

Przykład odwołania:

Na obrazku jest przedstawiony ślimak, który pomimo swojego powolnego poruszania się rozwija się i próbuje jazdy na deskorolce. Jest to zgodne z tekstem, gdzie powiedziane jest, że każdy ma talent / że trzeba talenty kształtować / że trzeba próbować swoich zdolności w różnych dziedzinach.  

Zadanie 15

[w zadaniu liczy się poprawność merytoryczna - nie jest oceniana poprawność językowa ani styl wypowiedzi] 

Wypowiedź Adama Małysza jest zgodna z tekstem, bo w ostatnim akapicie jest mowa o tym, że nasze działanie jest potrzebne, żeby się rozwijać - o tym samym mówi Małysz. 

ALBO 

Wypowiedź jest zgodna z ostatnim akapitem, który nawiązuje do biblijnej przypowieści i mówi o tym, że bez rozwijania talentów możemy je stracić - a to jest sens wypowiedzi Adama Małysza.

Zadanie 16. 

Przykładowe odpowiedzi: 

Odpowiedzialność - Zośka - "Kamienie na szaniec" - Zośka chciał odbić Rudego natychmiast po tym, jak dowiedział się o jego aresztowaniu. Odpowiedzialne działanie polegało jednak na tym, że musiał czekać na rozkaz przełożonego, aby móc rozpocząć działania. 

Optymizm - Skawiński - "Latarnik" - Mimo utraty pracy w podeszłym wieku i niepewnej przyszłości Skawiński z otwartością podchodził do kolejnych zmian w życiu, ciesząc się, że ma przy sobie lekturę Mickiewicza. 

Rozwaga - Ligia - "Quo vadis" - Ligia postanowiła dać Winicjuszowi szansę mimo tego, że wcześniej ją zranił. Kiedy ranny chłopak został u chrześcijan, postanowiła obserwować jego zachowanie i dopiero później podjąć decyzję o tym, czy budować z nim relację.

Zadanie 17.

zadanie 17

 

INFOR

Zadanie 18. 

Zaproszenie: muszą się znaleźć następujące elementy: kto? kogo? na co? kiedy? gdzie? + 2 argumenty 

Wskazówka: bez dwóch argumentów niestety nie dostaniemy punktów za treść (są to 2 punkty).

Akceptowalne są także argumenty dotyczące poczęstunku! :-)  

Przykładowe zaproszenie: 

Szkolny Klub Filmowy zaprasza wszystkich uczniów klas siódmych na premierę filmu "Łowcy talentów". 

Odbędzie się ona w Multikinie Ursynów (przy ul. Belgradzkiej w Warszawie) w dniu 19.05.2023 r. o godzinie 17:00. 

Naprawdę warto przyjść: dla wszystkich uczestników przewidujemy vouchery na trzy wybrane spektakle oraz przepyszny popcorn. 

Zapraszamy! 

Zadanie 19. 

Rozprawka

Przykładowa teza i lektury, które można wykorzystać: 

Zgadzam się ze stwierdzeniem, że to, jakimi ludźmi jesteśmy, zależy od nas samych. 

"Opowieść wigilijna": Dzieciństwo Ebenezera i jego szkolne trudności wprawdzie wpłynęły na jego osobowość, ale to on sam wciąż podejmował najważniejsze decyzje dotyczące swojego życia. Rozstał się z narzeczoną, aby skupić się na pracy, a jego świadomą decyzją był wybór wartości, którymi się kierował w życiu. Od niego samego zależało również to, czy zdecyduje się na zmianę: każdy z duchów po swojej wizycie pozostawił mu możliwość wyboru. 

"Pan Tadeusz" i Jacek Soplica: to Jacek popełnił błąd, strzelając do Stolnika pod wpływem emocji i to on  sam miał wpływ na to, jak dalej pokieruje swoim życiem. Wybrał trudną drogę zadośćuczynienia i zdecydował się - już jako ksiądz Robak - na naprawienie swoich błędów. 

Pasuje tutaj też na przykład "Balladyna", "Kamienie na szaniec". 

Inna teza: Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że to, jakimi ludźmi jesteśmy, zależy od nas samych. 

Przykładowe lektury: "Kamienie na szaniec" (wpływ na bohaterów mieli nie tylko oni sami, ale też środowisko, czasy, w których żyli, rodzina...), "Quo vadis" i Neron (trudne otoczenie, w którym dorastał wpłynęło na jego zaburzoną osobowość - Akte, jego kochanka, mówi o nim, że to nie on jest zły, tylko inni ludzie go takim uczynili). 

Egzamin z języka polskiego - szczegóły

Rozprawka o tym, czy od nas samych zależy, jakimi jesteśmy ludźmi lub opowiadanie o spotkaniu z jednym z bohaterów lektury obowiązkowej – takie tematy do napisania mieli do wyboru uczniowie VIII klas szkół podstawowych na egzaminie pisemnym z języka polskiego.

Na egzaminie z polskiego uczniowie mieli do rozwiązania 18 zadań. Odnosiły się one m.in. do tekstów zamieszczonych w arkuszu: tekstu literackiego i tekstu nieliterackiego. Pierwszy z nich to fragment "Balladyny" Juliusza Słowackiego (scena wyboru Balladyny na króla), drugi to fragment artykułu Jolanty Marii Berent "Odblokuj swój talent".

Uczniowie musieli też napisać tekst własny – wypracowanie na jeden z dwóch zaproponowanych w arkuszu tematów. Jeden z nich to temat o charakterze argumentacyjnym, drugi to temat o charakterze twórczym.

Pierwszy z tematów do wyboru brzmiał: "Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że to, jakimi jesteśmy ludźmi, zależy od nas samych? Napisz rozprawkę, w której przedstawisz swoje stanowisko. W uzasadnieniu odwołaj się do lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego".

Drugi temat brzmiał: "Napisz opowiadanie o Twoim spotkaniu z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej. Wasza wspólna przygoda przekona Cię, że swój cel osiąga ten, kto wytrwale do niego dąży. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową".

Niezależnie od tego, który temat wybrali ósmoklasiści, wypracowanie powinno liczyć co najmniej 200 wyrazów.

Lista lektur obowiązkowych dla klas VII i VIII w roku szkolnym 2021/2022 (zgodna z wymaganiami egzaminacyjnymi) przywołana została w arkuszu egzaminacyjnym. Na liście tej są: Charles Dickens "Opowieść wigilijna", Aleksander Fredro "Zemsta", Jan Kochanowski: wybór fraszek i trenów, w tym tren VII, VIII, Aleksander Kamiński "Kamienie na szaniec", Adam Mickiewicz: "Reduta Ordona", "Śmierć Pułkownika", "Świtezianka", "Dziady część II", "Pan Tadeusz" (całość), Antoine de Saint-Exupéry "Mały Książę", Henryk Sienkiewicz: "Quo vadis", "Latarnik" i Juliusz Słowacki "Balladyna".

W arkuszu przywołano też inne lektury obowiązkowe dla klasy VII i VIII (zgodne z podstawą programową), do których również uczniowie mogli się odwołać. Na tej liście są: Jan Kochanowski - tren I, V, Ignacy Krasicki - "Żona modna", Adam Mickiewicz - wybrany utwór z cyklu "Sonety krymskie", Stefan Żeromski - "Syzyfowe prace", Sławomir Mrożek - "Artysta", Melchior Wańkowicz - "Tędy i owędy" (wybrany reportaż).

 

Jutro matematyka

W środę kolejny egzamin ósmoklasisty. Tym razem matematyka. Eksperci Infor.pl przygotują jutro odpowiedzi na wszystkie pytania według tego samego schematu co dzisiaj. O 13ej opublikujemy arkusze egzaminacyjne z matematyki. I potem - w miarę spływania do naszej redakcji - odpowiedzi ekspertów. Artykuł będzie wielokrotnie aktualizowany. Zapraszamy!

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA