REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT: niższy 3% podatek od wynagrodzenia dyrektora przedszkola [interpretacja indywidualna]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciechowska Katarzyna
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
PIT: 3% podatek od wynagrodzenia dyrektora przedszkola [interpretacja indywidualna]
Media

REKLAMA

REKLAMA

Szef KAS zmienił interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora KIS i uznał, że wynagrodzenie dyrektora przedszkola niepublicznego finansowane z dotacji oświatowej jest opodatkowane ryczałtem w wysokości 3%, a nie jak pierwotnie stwierdzono stawką 8,5%.

Zmiana stanowiska MF oznacza, że dyrektorzy niepublicznych przedszkoli od otrzymywanych wynagrodzeń powinni płacić niższy podatek

REKLAMA

REKLAMA

Stan faktyczny

Opis zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku o interpretację był następujący:

Jest Pani zatem organem prowadzącym niepubliczne przedszkole. (…) Forma Pani opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych to podatek ryczałtowy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – od przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85) uiszcza Pani podatek ryczałtowy w wymiarze 8,5%, który obejmuje przychody ewidencjonowane, którymi w Pani przypadku będą wpłaty rodziców z tytułu czesnego oraz opłat za wyżywienie. 

Ponadto, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1aa ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, z tytułu pełnienia funkcji dyrektora Niepublicznego Przedszkola … w … pobiera Pani wynagrodzenie finansowane środkami z dotacji oświatowej. 

REKLAMA

W odpowiedzi na pytanie podatniczki czy wynagrodzenie pokryte środkami z dotacji oświatowej podlega opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e uzpd, Dyrektor KIS sytwierdził, że takie wynagrodzenie powinno być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 pkt c uzpd. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko Szefa KAS – zmiana interpretacji

Szefa KAS zmienił tę interpretację i uznał, że wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola finansowane z dotacji oświatowej podlega opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 3%, a nie 8,5%. 

Zdaniem Szefa KAS dotacja oświatowa w części przeznaczonej na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w postaci przedszkola i pełniącej jednocześnie funkcję dyrektora tej placówki, stanowi przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy PIT. Niewątpliwie bowiem, przedmiotowa dotacja ma ścisły związek z prowadzeniem przedszkola, dzięki czemu możliwe jest zakwalifikowanie jej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy PIT. Nie jest zatem przychodem ze świadczenia usług przedszkolnych, czyli przychodem, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy PIT. 

Szef KAS przypomniał również, że w myśl art. 10 uzpd zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28a, 29b, 43, 46, 46c, 47a, 71a, 102a, 111, 114, 121, 121a, 122, 125, 125a, 129, 131a, 136, 137 i 155 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy PIT wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36. Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 36 ustawy PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność. 

Szef KAS podkreślił także, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c uzpd ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), zaś stosowanie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e uzpd ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-22 ustawy o podatku dochodowym.

W związku z powyższym, Szef KAS stwierdził, że stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od dotacji otrzymanej na podstawie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w części, w jakiej dotacja ta nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 10 uzpd, w związku z art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 36 ustawy PIT, wynosi 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e uzpd.

Źródło:

Zmiana interpretacji indywidualnej wydana przez Szefa KAS 11 sierpnia 2023 r., sygn. DOP3.8220.11.2023.HTCE – opubl. 16 sierpnia 2023 r. na www.podatki.gov.pl

Katarzyna Wojciechowska

prawnik, ekspert w zakresie podatków dochodowych, redaktor „MONITORA księgowego”

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA