REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT: niższy 3% podatek od wynagrodzenia dyrektora przedszkola [interpretacja indywidualna]

Wojciechowska Katarzyna
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
PIT: 3% podatek od wynagrodzenia dyrektora przedszkola [interpretacja indywidualna]
Media

REKLAMA

REKLAMA

Szef KAS zmienił interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora KIS i uznał, że wynagrodzenie dyrektora przedszkola niepublicznego finansowane z dotacji oświatowej jest opodatkowane ryczałtem w wysokości 3%, a nie jak pierwotnie stwierdzono stawką 8,5%.

Zmiana stanowiska MF oznacza, że dyrektorzy niepublicznych przedszkoli od otrzymywanych wynagrodzeń powinni płacić niższy podatek

REKLAMA

REKLAMA

Stan faktyczny

Opis zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku o interpretację był następujący:

Jest Pani zatem organem prowadzącym niepubliczne przedszkole. (…) Forma Pani opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych to podatek ryczałtowy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – od przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85) uiszcza Pani podatek ryczałtowy w wymiarze 8,5%, który obejmuje przychody ewidencjonowane, którymi w Pani przypadku będą wpłaty rodziców z tytułu czesnego oraz opłat za wyżywienie. 

Ponadto, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1aa ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, z tytułu pełnienia funkcji dyrektora Niepublicznego Przedszkola … w … pobiera Pani wynagrodzenie finansowane środkami z dotacji oświatowej. 

REKLAMA

W odpowiedzi na pytanie podatniczki czy wynagrodzenie pokryte środkami z dotacji oświatowej podlega opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e uzpd, Dyrektor KIS sytwierdził, że takie wynagrodzenie powinno być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 pkt c uzpd. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko Szefa KAS – zmiana interpretacji

Szefa KAS zmienił tę interpretację i uznał, że wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola finansowane z dotacji oświatowej podlega opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 3%, a nie 8,5%. 

Zdaniem Szefa KAS dotacja oświatowa w części przeznaczonej na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w postaci przedszkola i pełniącej jednocześnie funkcję dyrektora tej placówki, stanowi przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy PIT. Niewątpliwie bowiem, przedmiotowa dotacja ma ścisły związek z prowadzeniem przedszkola, dzięki czemu możliwe jest zakwalifikowanie jej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy PIT. Nie jest zatem przychodem ze świadczenia usług przedszkolnych, czyli przychodem, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy PIT. 

Szef KAS przypomniał również, że w myśl art. 10 uzpd zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28a, 29b, 43, 46, 46c, 47a, 71a, 102a, 111, 114, 121, 121a, 122, 125, 125a, 129, 131a, 136, 137 i 155 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy PIT wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36. Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 36 ustawy PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność. 

Szef KAS podkreślił także, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c uzpd ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), zaś stosowanie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e uzpd ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-22 ustawy o podatku dochodowym.

W związku z powyższym, Szef KAS stwierdził, że stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od dotacji otrzymanej na podstawie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w części, w jakiej dotacja ta nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 10 uzpd, w związku z art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 36 ustawy PIT, wynosi 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e uzpd.

Źródło:

Zmiana interpretacji indywidualnej wydana przez Szefa KAS 11 sierpnia 2023 r., sygn. DOP3.8220.11.2023.HTCE – opubl. 16 sierpnia 2023 r. na www.podatki.gov.pl

Katarzyna Wojciechowska

prawnik, ekspert w zakresie podatków dochodowych, redaktor „MONITORA księgowego”

 

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA