PIT: niższy 3% podatek od wynagrodzenia dyrektora przedszkola [interpretacja indywidualna]
REKLAMA
REKLAMA
Zmiana stanowiska MF oznacza, że dyrektorzy niepublicznych przedszkoli od otrzymywanych wynagrodzeń powinni płacić niższy podatek.
REKLAMA
Stan faktyczny
Opis zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku o interpretację był następujący:
REKLAMA
Jest Pani zatem organem prowadzącym niepubliczne przedszkole. (…) Forma Pani opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych to podatek ryczałtowy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – od przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85) uiszcza Pani podatek ryczałtowy w wymiarze 8,5%, który obejmuje przychody ewidencjonowane, którymi w Pani przypadku będą wpłaty rodziców z tytułu czesnego oraz opłat za wyżywienie.
Ponadto, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1aa ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, z tytułu pełnienia funkcji dyrektora Niepublicznego Przedszkola … w … pobiera Pani wynagrodzenie finansowane środkami z dotacji oświatowej.
W odpowiedzi na pytanie podatniczki czy wynagrodzenie pokryte środkami z dotacji oświatowej podlega opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e uzpd, Dyrektor KIS sytwierdził, że takie wynagrodzenie powinno być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 pkt c uzpd.
Stanowisko Szefa KAS – zmiana interpretacji
Szefa KAS zmienił tę interpretację i uznał, że wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola finansowane z dotacji oświatowej podlega opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 3%, a nie 8,5%.
REKLAMA
Zdaniem Szefa KAS dotacja oświatowa w części przeznaczonej na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w postaci przedszkola i pełniącej jednocześnie funkcję dyrektora tej placówki, stanowi przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy PIT. Niewątpliwie bowiem, przedmiotowa dotacja ma ścisły związek z prowadzeniem przedszkola, dzięki czemu możliwe jest zakwalifikowanie jej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy PIT. Nie jest zatem przychodem ze świadczenia usług przedszkolnych, czyli przychodem, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy PIT.
Szef KAS przypomniał również, że w myśl art. 10 uzpd zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28a, 29b, 43, 46, 46c, 47a, 71a, 102a, 111, 114, 121, 121a, 122, 125, 125a, 129, 131a, 136, 137 i 155 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy PIT wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36. Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 36 ustawy PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.
Szef KAS podkreślił także, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c uzpd ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), zaś stosowanie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e uzpd ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-22 ustawy o podatku dochodowym.
W związku z powyższym, Szef KAS stwierdził, że stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od dotacji otrzymanej na podstawie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w części, w jakiej dotacja ta nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 10 uzpd, w związku z art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 36 ustawy PIT, wynosi 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e uzpd.
Źródło:
Zmiana interpretacji indywidualnej wydana przez Szefa KAS 11 sierpnia 2023 r., sygn. DOP3.8220.11.2023.HTCE – opubl. 16 sierpnia 2023 r. na www.podatki.gov.pl
Katarzyna Wojciechowska
prawnik, ekspert w zakresie podatków dochodowych, redaktor „MONITORA księgowego”
REKLAMA
REKLAMA