REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praktyki zawodowe nauczycieli – zmiany 2020/2021

Praktyki zawodowe nauczycieli – zmiany 2020/2021
Praktyki zawodowe nauczycieli – zmiany 2020/2021

REKLAMA

REKLAMA

Praktyki zawodowe to ważny element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela, który musi przejść każdy student wybierający ścieżkę pedagogiczną. Co to praktyki zawodowe, gdzie można odbyć praktyki, jakie zmiany w praktykach wprowadzono w związku z pandemią koronawirusa w roku akademickim 2020/2021?

Co to praktyki zawodowe?

Praktyki zawodowe są elementem programu studiów. Polegają na zastosowaniu i pogłębieniu zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy. Celem nauczycielskich praktyk zawodowych jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną.

REKLAMA

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2021

Praktyki zawodowe w kształceniu przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela w roku akademickim 2020/2021 będą mogły być realizowane przez:

1) prowadzenie przez studenta lub uczestnika studiów podyplomowych lekcji lub zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, obserwowanych przez opiekuna praktyki lub nauczyciela akademickiego oraz innych studentów lub uczestników studiów podyplomowych, a następnie analiza tych lekcji lub zajęć;

2) bycie asystentem nauczyciela prowadzącego lekcje lub zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) obserwowanie przez studentów lub uczestników studiów podyplomowych lekcji lub zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość prowadzonych przez

nauczyciela, a następnie rozmowa z nauczycielem lub opiekunem praktyk;

REKLAMA

4) przygotowywanie przez studentów lub uczestników studiów podyplomowych projektów edukacyjnych do wykorzystania w placówce systemu oświaty, m.in. scenariuszy lekcji lub zajęć, autorskich rozwiązań dydaktycznych, propozycji rozwiązań pojawiających się w placówce problemów opiekuńczo-wychowawczych, propozycji zindywidualizowanej pracy z uczniami zdolnymi oraz uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

5) prowadzenie przez studenta lub uczestnika studiów podyplomowych zindywidualizowanej nauki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z uczniem (przede wszystkim szczególnie uzdolnionym lub potrzebującym pomocy w nauce) – za zgodą rodzica, opiekuna praktyk oraz nauczyciela akademickiego;

6) udział studenta lub uczestnika studiów podyplomowych w prowadzonych, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, spotkaniach szkolnych zespołów przedmiotowych, zespole wychowawców klas oraz w radzie pedagogicznej, a także w miarę możliwości w spotkaniach z rodzicami;

7) prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, rozmowy studenta lub uczestnika studiów podyplomowych z opiekunem praktyki, dyrektorem placówki, nauczycielem pedagogiem, nauczycielem psychologiem, nauczycielem bibliotekarzem, nauczycielami wychowawcami ze świetlicy szkolnej lub innymi nauczycielami (w szczególności odpowiedzialnymi za udzielanie pomocy psychologicznopedagogicznej);

8) zapoznanie się przez studenta lub uczestnika studiów podyplomowych ze specyfiką placówki oraz aktami prawa wewnętrznego, jak również zasadami BHP placówki;

9) analizę dzienników lekcyjnych, które są prowadzone w formie elektronicznej (za zgodą dyrektora szkoły).

Ponadto przy realizacji praktyk zawodowych, dzięki nowelizacji, będzie można stosować następujące rozwiązania:

REKLAMA

1) student lub uczestnik studiów podyplomowych prowadzi symulację lekcji wychowawczej (lekcji wychowawczych) – na podstawie przygotowanego przez siebie scenariusza – obserwowaną przez nauczyciela akademickiego, dla innych osób z grupy odbywającej praktykę zawodową, a po zakończeniu lekcji ma miejsce analiza przeprowadzonych zajęć w ramach praktyki psychologiczno-pedagogicznej; każdy z grupy występuje w roli zarówno prowadzącego zajęcia, jak również obserwatora;

2) student lub uczestnik studiów podyplomowych prowadzi symulację lekcji z danego przedmiotu, obserwowaną przez nauczyciela akademickiego, dla innych osób z grupy odbywającej praktykę zawodową, a po zakończeniu lekcji ma miejsce analiza przeprowadzonych zajęć w ramach praktyki dydaktycznej; każdy z grupy występuje w roli zarówno prowadzącego zajęcia, jak również obserwatora;

3) przygotowywanie przez studentów lub uczestników studiów podyplomowych projektów edukacyjnych do wykorzystania w placówce systemu oświaty, m.in. scenariuszy lekcji lub zajęć, autorskich rozwiązań dydaktycznych, propozycji rozwiązań pojawiających się w danej placówce systemu oświaty problemów wychowawczych i opiekuńczych, propozycji zindywidualizowanej pracy z uczniami zdolnymi oraz uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

4) zapoznanie się przez studenta lub uczestnika studiów podyplomowych ze specyfiką placówki oraz aktami prawa wewnętrznego, jak również zasadami BHP placówki;

5) analiza dzienników lekcyjnych, które są prowadzone w formie elektronicznej (za zgodą dyrektora szkoły).

Gdzie można odbyć praktyki zawodowe?

Praktyki zawodowe nauczycieli odbywają się w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty, w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w Karcie Nauczyciela.

Praktyki zawodowe są zintegrowane z realizacją zajęć z zakresu dydaktyki przedmiotu nauczania lub rodzaju zajęć. Jeżeli przedmiot jest nauczany lub rodzaj zajęć jest prowadzony zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej, praktyki zawodowe odbywają się w obu typach szkół.

Jak odbywają się praktyki? Zdalne praktyki zawodowe

Minister Edukacji i Nauki podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Wprowadzono zmiany w realizacji praktyk zawodowych – umożliwiono odbywanie ich z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

W nowelizacji dodano przepis epizodyczny umożliwiający realizację praktyk zawodowych w roku akademickim 2020/2021:

  1. w podmiocie prowadzącym kształcenie – w takim przypadku praktyki będą przygotowywane i organizowane przez ten podmiot i mogą odbywać się w formie ćwiczeń praktycznych, symulacji lekcji lub zajęć, właściwych dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
  2. przez udział studenta lub uczestnika studiów podyplomowych w prowadzeniu przez szkołę lub placówkę systemu oświaty lekcji lub zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – w takim przypadku praktyki będą organizowane przez podmiot prowadzący kształcenie i mogą odbywać się przez umożliwienie studentom lub uczestnikom studiów podyplomowych udziału w przygotowaniu i prowadzeniu przez szkołę lub placówkę systemu oświaty lekcji lub zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub ich obserwacji.

Nowe przepisy weszły w życie 5 grudnia 2020 r.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2020 poz. 2160)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 Dz.U. 2020 poz. 1389

Oprac. Marta Zdanowska

Źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Projekt nowelizacji trafił do konsultacji publicznych

Reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Projekt nowelizacji trafił do konsultacji publicznych. Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. W projekcie przewidziano m.in. wydawanie orzeczeń przez fizjoterapeutów, pielęgniarki i pielęgniarzy.

Wyższe o 1500 zł dofinansowania kosztów rocznego pobytu uczestnika w warsztacie terapii zajęciowej (WTZ) jeszcze w 2024 r. Projekt rozporządzenia trafił do konsultacji publicznych

Wyższe o 1500 zł dofinansowania kosztów rocznego pobytu uczestnika w warsztacie terapii zajęciowej (WTZ) jeszcze w 2024 r. Projekt rozporządzenia trafił do konsultacji publicznych. Chodzi o projekt nowelizacji rozporządzenia ws. algorytmu przekazywania środków PFRON samorządom wojewódzkim i powiatowym.

Kadry (nie)dostępne - III edycja Konkursu fotograficznego Fundacji Avalon

Fotografowie! Aparaty w dłoń! Z okazji Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnościami Fundacja Avalon ogłasza już III edycję konkursu fotograficznego, tym razem pod hasłem “Kadry (nie)dostępne”. Zgłoszenia można przesyłać do 28 października, a zwycięzców poznamy 25 listopada.

Kalendarz szczepień u dziecka z chorobą nowotworową

Kalendarz szczepień u dziecka z chorobą nowotworową. Dzieci chorujące na nowotwory mają osłabiony układ odpornościowy, są szczególnie narażone na infekcje, dlatego tak istotne jest stosowanie szczepień, które mogą pomóc w ochronie młodych pacjentów w trakcie leczenia oraz po jego zakończeniu. Proces ten wymaga jednak szczególnej ostrożności i precyzyjnego planowania harmonogramu szczepień, uwzględniając fazę choroby oraz wdrożone u dziecka terapie przeciwnowotworowe.

REKLAMA

Wymiana sprzętu komputerowego w szkołach: Konieczny jest program i fundusze. Należy wesprzeć mniejsze placówki

Obowiązujące od 15 października przepisy zaktualizowały minimalne wymagania dotyczące m.in. sprzętu komputerowego w szkołach. Potrzebny jest kompleksowy program, który pozwoli na regularną wymianę sprzętu w pracowniach komputerowych. W celu dostosowania się do nowych przepisów konieczny jest dostęp do odpowiednich funduszy.

Seniorzy pojadą pociągami Intercity za złotówkę

Seniorzy pojadą pociągami Intercity za złotówkę. 14 listopada przypada światowy dzień seniora. Z tej okazji każdy, kto skończył 60 lat, będzie mógł tego dnia pojechać pociągiem PKP Intercity za złotówkę. Bilety są już w sprzedaży. 

Z czym mierzą się mieszkańcy Krakowa? A co im się podoba w tym mieście?

Czy mieszkańcy Krakowa są zadowoleni z życia w tym mieście? Jakie są ich największe bolączki? A co podoba im się najbardziej? Poznajmy wyniki z raportu "Barometr Krakowski".

Urząd Statystyczny: Radom się wyludnia. 70 tys. mieszkańców mniej za 25 lat

Radom – podobnie jak inne miasta w woj. mazowieckim – ciągle się wyludnia - wynika z danych Urzędu Statystycznego w Warszawie. Ta tendencja będzie się utrzymywać. Według prognoz w 2060 r. w tym mieście żyć będzie 126 tys. osób, o 70 tys. mniej niż obecnie, a o 45 proc. mniej niż 25 lat temu.

REKLAMA

35 196 zł dofinansowania kosztów rocznego pobytu w warsztacie terapii zajęciowej oraz 38 000 zł dofinansowania kosztów rocznego pobytu osoby niepełnosprawnej w zakładzie aktywności zawodowej [Projekt rozporządzenia]

35 196 zł dofinansowania kosztów rocznego pobytu w warsztacie terapii zajęciowej oraz 38 000 zł dofinansowania kosztów rocznego pobytu osoby niepełnosprawnej w zakładzie aktywności zawodowej. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji rozporządzenia ws. algorytmu przekazywania środków PFRON samorządom wojewódzkim i powiatowym.

Na tym lotnisku masz tylko trzy minuty na przytulenie bliskiej osoby na pożegnanie

Trzyminutowy limit przytuleń, dla osób żegnających swoich bliskich wprowadziło lotnisko Dunedin w Nowej Zelandii

REKLAMA