REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja z wykonania budżetu jednostki samorządu za pierwsze półrocze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Kołodziej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

31 sierpnia 2007 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 r. organowi stanowiącemu jednostki oraz regionalnej izbie obrachunkowej.

Jednostki zaliczone do podsektora samorządowego terytorialnego, tj. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, samorządowe instytucje kultury oraz inne samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych przedstawiają właściwemu zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 lipca roku budżetowego, informację o przebiegu wykonania planu finansowego jednostki za I półrocze, uwzględniając w szczególności stan należności i zobowiązań, w tym wymagalnych.

Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia organowi stanowiącemu i regionalnej izbie obrachunkowej informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 r. w terminie do 31 sierpnia.

Zakres i formę informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze oraz inne wymagane przez ustawę o finansach publicznych informacje określa organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

Informacja o przebiegu wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego powinna składać się z części tabelarycznej oraz części opisowej.

Realizując poszczególne źródła dochodów, można omówić rozbieżności w wykonywaniu tych dochodów oraz ich przyczyny, jak również podejmowane działania przez organ wykonawczy, w celu ściągnięcia należności oraz ustalić wielkość nieściągniętych należności.

W gminach oraz w miastach na prawach powiatu w przypadku zastosowania obniżenia górnych stawek podatkowych przez organ stanowiący można wskazać kwoty z tytułu skutków obniżenia górnych stawek podatkowych, obliczone za cały okres sprawozdawczy.

Realizując poszczególne wydatki budżetowe, w sytuacji kiedy występują rozbieżności w ich wykonywaniu, trzeba omówić przyczynę niskiego lub wysokiego wykonania planowanych wydatków. Jeżeli występuje przekroczenie wykonania wydatków budżetowych, powinno przedstawić się przyczynę takiego wykonania oraz omówić podjęte działania w tym zakresie. Jeżeli w jednostce samorządu terytorialnego występuje znaczna kwota zobowiązań, to należy odnieść się do ich rodzaju, czy są one wymagalne, czy też nie.

Kredyty i obligacje

W przypadku deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego należy wskazać źródło jego pokrycia. Szczególnie ważne jest to wówczas, kiedy samorząd ma zaciągnięte kredyty i pożyczki oraz wyemitował papiery wartościowe. Jeżeli jednostka samorządowa dokonała spłaty w I półroczu 2007 r. kredytów i pożyczek, wykupu wyemitowanych obligacji lub udzieliła pożyczek z własnego budżetu, to również należy zamieścić taką informację, podając kwoty dokonanych spłat, kwoty udzielonych pożyczek lub kwoty dokonanych lokat środków pieniężnych w bankach.

Zakłady i gospodarstwa

W zakresie przychodów zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych należy podać źródła tych przychodów, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jak również rozbieżności w wykonywaniu tych przychodów. Odnośnie do wydatków trzeba omówić wpłaty do budżetu, stan zobowiązań, należności oraz ich relacje w stosunku do początku okresu sprawozdawczego.

W odniesieniu do rachunku dochodów własnych należy omówić źródła dochodów własnych oraz wydatki nimi sfinansowane oraz podać wykaz jednostek, przy których funkcjonują te rachunki. Ponadto należy także omówić źródła przychodów funduszy celowych oraz na co wydatkowane są te środki.

Informacja o dotacjach

W części dotyczącej dochodów z tytułu dotacji celowych z budżetu państwa można przedstawić poszczególne dochody oraz wydatki poniesione z tych dotacji. Odnośnie do dotacji celowych na zadania własne należy omówić poszczególne źródła dochodów z tytułu tych dotacji. W przypadku udzielonych dotacji z budżetu jednostki samorządowej innym jednostkom należy uwzględnić: jakim podmiotom zostały przekazane, na jaki cel, w jakiej wysokości oraz w trybie jakich przepisów.

Upoważnienie zarządu

Informację z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego można także uzupełnić o upoważnienia udzielone dla zarządu jednostki samorządowej przez organ stanowiący. W szczególności chodzi tutaj o upoważnienia dla zarządu do zaciągania zobowiązań:

l na finansowanie wydatków, na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu UE oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz inne środki, a także zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich zawartych między Radą Ministrów a samorządem województwa,

l z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym.

Należy pamiętać również o tym, że w przypadku gmin i województw informacja ta powinna określać również dochody planowane i wykonane z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki planowane i wykonane na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

INFORMACJE W CZĘŚCI TABELARYCZNEJ I OPISOWEJ

Część tabelaryczna informacji z wykonania budżetu powinna zawierać co najmniej:

l dochody w szczegółowości nie mniejszej niż: dział i źródło pochodzenia dochodów,

l wydatki w szczegółowości nie mniejszej niż: dział, rodzaj klasyfikacji budżetowej oraz wyodrębnienie wydatków:

- bieżących, w tym: wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, dotacji, wydatków na obsługę długu jednostek samorządu, wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu udzielonych przez jednostkę samorządu poręczeń i gwarancji;

- wydatków majątkowych: przychody i wydatki zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, rachunku dochodów własnych oraz funduszy celowych.

W część opisowej informacji z wykonania budżetu mogą znaleźć takie dane jak:

l plan i wykonanie dochodów według źródeł pochodzenia i działów klasyfikacji budżetowej,

l plan i wykonanie wydatków budżetowych,

l planowana i wykonana kwota deficytu lub nadwyżki budżetu,

l plan i wykonanie przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych,

l plan przychodów i wydatków funduszy celowych,

l plan i wykonanie dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami,

l plan i wykonanie dochodów związanych z realizacją zadań własnych z tytułu dotacji celowych z budżetu państwa,

l plan i wykonanie dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

l upoważnienia.

Barbara KoŁodziej

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

Polacy mają problem z rozróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych

Z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że Polacy mylą piwa alkoholowe i bezalkoholowe oraz chcą całkowitego zakazu reklamowania piwa "zero procent".

4666 zł brutto dla pracownika samorządu? To nie żart

Trwa odpływ fachowców z sektora samorządowego. Powód? Niskie płace, poczucie braku doceniania i marne perspektywy na przyszłość. W programie Gość Infor.pl gościł Jacek Wolszczak, pracownik samorządu z dolnośląskiej Świdnicy.

REKLAMA

Cytomegalia wrodzona. Przełomowe badanie z honorowym patronatem Ministerstwa Zdrowia

Wirus cytomegalii u kobiet w ciąży może stanowić zagrożenie dla zdrowia a nawet życia dziecka. W Klinice Położnictwa i Ginekologii Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie realizowany jest projekt POL PRENATAL CMV. To pierwsze badanie w Polsce i drugie na świecie dotyczące zakażenia wewnątrzmacicznego u ciężarnych z pierwotną infekcją wirusem cytomegalii. Jest to przełomowe badanie niekomercyjne, finansowane przez Agencję Badań Medycznych, nad którym honorowy patronat objęła Minister Zdrowia Izabela Leszczyna.

Liczba ludności w Polsce [dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec I kwartału 2025 r.

Minimalne warunki utrzymania psów i kotów w schroniskach dla zwierząt [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie minimalnych warunków utrzymywania psów i kotów w schroniskach dla zwierząt trafił do konsultacji i opiniowania. Co zawiera? Co się zmieni?

Nowe świadczenie "Moje zdrowie – Bilans Zdrowia Osoby Dorosłej": większa dostępność do skierowań na badania. Jakie badania będzie można zrobić? Kto będzie mógł wystawić skierowanie na badanie? [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Ministerstwo Zdrowia pracuje nad zmianami mającymi zwiększenie dostępności do świadczeń zdrowotnych o charakterze diagnostyczno-profilaktycznym. Położne i pielęgniarki będą mogły wystawiać skierowania na badania w ramach nowego świadczenia "Moje zdrowie – Bilans Zdrowia Osoby Dorosłej". Jakie badania będzie można zrobić?

REKLAMA

W czwartek nawet blisko 30 st. C. Gdzie takie temperatury?

Jest szansa, że w tym roku na Wielkanoc nie będzie śniegu. Od kilku dni pogoda jest wiosenna, w czwartek temperatura wyniesie od 21 do 26 st. C, a w centrum możliwe jest nawet 27 st. C!

Podwyżki dla pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Kto odpowiada za podwyżki? Odpowiedź MF i MRPiPS [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Podwyżki dla pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Kto odpowiada za podwyżki? Odpowiedź MF i MRPiPS. Co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (RD172)?

REKLAMA