REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja z wykonania budżetu jednostki samorządu za pierwsze półrocze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Kołodziej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

31 sierpnia 2007 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 r. organowi stanowiącemu jednostki oraz regionalnej izbie obrachunkowej.

Jednostki zaliczone do podsektora samorządowego terytorialnego, tj. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, samorządowe instytucje kultury oraz inne samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych przedstawiają właściwemu zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 lipca roku budżetowego, informację o przebiegu wykonania planu finansowego jednostki za I półrocze, uwzględniając w szczególności stan należności i zobowiązań, w tym wymagalnych.

Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia organowi stanowiącemu i regionalnej izbie obrachunkowej informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 r. w terminie do 31 sierpnia.

Zakres i formę informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze oraz inne wymagane przez ustawę o finansach publicznych informacje określa organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

Informacja o przebiegu wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego powinna składać się z części tabelarycznej oraz części opisowej.

Realizując poszczególne źródła dochodów, można omówić rozbieżności w wykonywaniu tych dochodów oraz ich przyczyny, jak również podejmowane działania przez organ wykonawczy, w celu ściągnięcia należności oraz ustalić wielkość nieściągniętych należności.

W gminach oraz w miastach na prawach powiatu w przypadku zastosowania obniżenia górnych stawek podatkowych przez organ stanowiący można wskazać kwoty z tytułu skutków obniżenia górnych stawek podatkowych, obliczone za cały okres sprawozdawczy.

Realizując poszczególne wydatki budżetowe, w sytuacji kiedy występują rozbieżności w ich wykonywaniu, trzeba omówić przyczynę niskiego lub wysokiego wykonania planowanych wydatków. Jeżeli występuje przekroczenie wykonania wydatków budżetowych, powinno przedstawić się przyczynę takiego wykonania oraz omówić podjęte działania w tym zakresie. Jeżeli w jednostce samorządu terytorialnego występuje znaczna kwota zobowiązań, to należy odnieść się do ich rodzaju, czy są one wymagalne, czy też nie.

Kredyty i obligacje

W przypadku deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego należy wskazać źródło jego pokrycia. Szczególnie ważne jest to wówczas, kiedy samorząd ma zaciągnięte kredyty i pożyczki oraz wyemitował papiery wartościowe. Jeżeli jednostka samorządowa dokonała spłaty w I półroczu 2007 r. kredytów i pożyczek, wykupu wyemitowanych obligacji lub udzieliła pożyczek z własnego budżetu, to również należy zamieścić taką informację, podając kwoty dokonanych spłat, kwoty udzielonych pożyczek lub kwoty dokonanych lokat środków pieniężnych w bankach.

Zakłady i gospodarstwa

W zakresie przychodów zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych należy podać źródła tych przychodów, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jak również rozbieżności w wykonywaniu tych przychodów. Odnośnie do wydatków trzeba omówić wpłaty do budżetu, stan zobowiązań, należności oraz ich relacje w stosunku do początku okresu sprawozdawczego.

W odniesieniu do rachunku dochodów własnych należy omówić źródła dochodów własnych oraz wydatki nimi sfinansowane oraz podać wykaz jednostek, przy których funkcjonują te rachunki. Ponadto należy także omówić źródła przychodów funduszy celowych oraz na co wydatkowane są te środki.

Informacja o dotacjach

W części dotyczącej dochodów z tytułu dotacji celowych z budżetu państwa można przedstawić poszczególne dochody oraz wydatki poniesione z tych dotacji. Odnośnie do dotacji celowych na zadania własne należy omówić poszczególne źródła dochodów z tytułu tych dotacji. W przypadku udzielonych dotacji z budżetu jednostki samorządowej innym jednostkom należy uwzględnić: jakim podmiotom zostały przekazane, na jaki cel, w jakiej wysokości oraz w trybie jakich przepisów.

Upoważnienie zarządu

Informację z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego można także uzupełnić o upoważnienia udzielone dla zarządu jednostki samorządowej przez organ stanowiący. W szczególności chodzi tutaj o upoważnienia dla zarządu do zaciągania zobowiązań:

l na finansowanie wydatków, na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu UE oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz inne środki, a także zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich zawartych między Radą Ministrów a samorządem województwa,

l z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym.

Należy pamiętać również o tym, że w przypadku gmin i województw informacja ta powinna określać również dochody planowane i wykonane z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki planowane i wykonane na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

INFORMACJE W CZĘŚCI TABELARYCZNEJ I OPISOWEJ

Część tabelaryczna informacji z wykonania budżetu powinna zawierać co najmniej:

l dochody w szczegółowości nie mniejszej niż: dział i źródło pochodzenia dochodów,

l wydatki w szczegółowości nie mniejszej niż: dział, rodzaj klasyfikacji budżetowej oraz wyodrębnienie wydatków:

- bieżących, w tym: wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, dotacji, wydatków na obsługę długu jednostek samorządu, wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu udzielonych przez jednostkę samorządu poręczeń i gwarancji;

- wydatków majątkowych: przychody i wydatki zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, rachunku dochodów własnych oraz funduszy celowych.

W część opisowej informacji z wykonania budżetu mogą znaleźć takie dane jak:

l plan i wykonanie dochodów według źródeł pochodzenia i działów klasyfikacji budżetowej,

l plan i wykonanie wydatków budżetowych,

l planowana i wykonana kwota deficytu lub nadwyżki budżetu,

l plan i wykonanie przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych,

l plan przychodów i wydatków funduszy celowych,

l plan i wykonanie dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami,

l plan i wykonanie dochodów związanych z realizacją zadań własnych z tytułu dotacji celowych z budżetu państwa,

l plan i wykonanie dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

l upoważnienia.

Barbara KoŁodziej

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA