REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja z wykonania budżetu jednostki samorządu za pierwsze półrocze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Kołodziej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

31 sierpnia 2007 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 r. organowi stanowiącemu jednostki oraz regionalnej izbie obrachunkowej.

Jednostki zaliczone do podsektora samorządowego terytorialnego, tj. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, samorządowe instytucje kultury oraz inne samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych przedstawiają właściwemu zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 lipca roku budżetowego, informację o przebiegu wykonania planu finansowego jednostki za I półrocze, uwzględniając w szczególności stan należności i zobowiązań, w tym wymagalnych.

Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia organowi stanowiącemu i regionalnej izbie obrachunkowej informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 r. w terminie do 31 sierpnia.

Zakres i formę informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze oraz inne wymagane przez ustawę o finansach publicznych informacje określa organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

Informacja o przebiegu wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego powinna składać się z części tabelarycznej oraz części opisowej.

Realizując poszczególne źródła dochodów, można omówić rozbieżności w wykonywaniu tych dochodów oraz ich przyczyny, jak również podejmowane działania przez organ wykonawczy, w celu ściągnięcia należności oraz ustalić wielkość nieściągniętych należności.

W gminach oraz w miastach na prawach powiatu w przypadku zastosowania obniżenia górnych stawek podatkowych przez organ stanowiący można wskazać kwoty z tytułu skutków obniżenia górnych stawek podatkowych, obliczone za cały okres sprawozdawczy.

Realizując poszczególne wydatki budżetowe, w sytuacji kiedy występują rozbieżności w ich wykonywaniu, trzeba omówić przyczynę niskiego lub wysokiego wykonania planowanych wydatków. Jeżeli występuje przekroczenie wykonania wydatków budżetowych, powinno przedstawić się przyczynę takiego wykonania oraz omówić podjęte działania w tym zakresie. Jeżeli w jednostce samorządu terytorialnego występuje znaczna kwota zobowiązań, to należy odnieść się do ich rodzaju, czy są one wymagalne, czy też nie.

Kredyty i obligacje

W przypadku deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego należy wskazać źródło jego pokrycia. Szczególnie ważne jest to wówczas, kiedy samorząd ma zaciągnięte kredyty i pożyczki oraz wyemitował papiery wartościowe. Jeżeli jednostka samorządowa dokonała spłaty w I półroczu 2007 r. kredytów i pożyczek, wykupu wyemitowanych obligacji lub udzieliła pożyczek z własnego budżetu, to również należy zamieścić taką informację, podając kwoty dokonanych spłat, kwoty udzielonych pożyczek lub kwoty dokonanych lokat środków pieniężnych w bankach.

Zakłady i gospodarstwa

W zakresie przychodów zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych należy podać źródła tych przychodów, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jak również rozbieżności w wykonywaniu tych przychodów. Odnośnie do wydatków trzeba omówić wpłaty do budżetu, stan zobowiązań, należności oraz ich relacje w stosunku do początku okresu sprawozdawczego.

W odniesieniu do rachunku dochodów własnych należy omówić źródła dochodów własnych oraz wydatki nimi sfinansowane oraz podać wykaz jednostek, przy których funkcjonują te rachunki. Ponadto należy także omówić źródła przychodów funduszy celowych oraz na co wydatkowane są te środki.

Informacja o dotacjach

W części dotyczącej dochodów z tytułu dotacji celowych z budżetu państwa można przedstawić poszczególne dochody oraz wydatki poniesione z tych dotacji. Odnośnie do dotacji celowych na zadania własne należy omówić poszczególne źródła dochodów z tytułu tych dotacji. W przypadku udzielonych dotacji z budżetu jednostki samorządowej innym jednostkom należy uwzględnić: jakim podmiotom zostały przekazane, na jaki cel, w jakiej wysokości oraz w trybie jakich przepisów.

Upoważnienie zarządu

Informację z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego można także uzupełnić o upoważnienia udzielone dla zarządu jednostki samorządowej przez organ stanowiący. W szczególności chodzi tutaj o upoważnienia dla zarządu do zaciągania zobowiązań:

l na finansowanie wydatków, na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu UE oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz inne środki, a także zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich zawartych między Radą Ministrów a samorządem województwa,

l z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym.

Należy pamiętać również o tym, że w przypadku gmin i województw informacja ta powinna określać również dochody planowane i wykonane z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki planowane i wykonane na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

INFORMACJE W CZĘŚCI TABELARYCZNEJ I OPISOWEJ

Część tabelaryczna informacji z wykonania budżetu powinna zawierać co najmniej:

l dochody w szczegółowości nie mniejszej niż: dział i źródło pochodzenia dochodów,

l wydatki w szczegółowości nie mniejszej niż: dział, rodzaj klasyfikacji budżetowej oraz wyodrębnienie wydatków:

- bieżących, w tym: wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, dotacji, wydatków na obsługę długu jednostek samorządu, wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu udzielonych przez jednostkę samorządu poręczeń i gwarancji;

- wydatków majątkowych: przychody i wydatki zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, rachunku dochodów własnych oraz funduszy celowych.

W część opisowej informacji z wykonania budżetu mogą znaleźć takie dane jak:

l plan i wykonanie dochodów według źródeł pochodzenia i działów klasyfikacji budżetowej,

l plan i wykonanie wydatków budżetowych,

l planowana i wykonana kwota deficytu lub nadwyżki budżetu,

l plan i wykonanie przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych,

l plan przychodów i wydatków funduszy celowych,

l plan i wykonanie dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami,

l plan i wykonanie dochodów związanych z realizacją zadań własnych z tytułu dotacji celowych z budżetu państwa,

l plan i wykonanie dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

l upoważnienia.

Barbara KoŁodziej

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

REKLAMA

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans. Zostaje im 215,84 zł (często)

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

REKLAMA