Informacja z wykonania budżetu jednostki samorządu za pierwsze półrocze
REKLAMA
REKLAMA
Jednostki zaliczone do podsektora samorządowego terytorialnego, tj. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, samorządowe instytucje kultury oraz inne samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych przedstawiają właściwemu zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 lipca roku budżetowego, informację o przebiegu wykonania planu finansowego jednostki za I półrocze, uwzględniając w szczególności stan należności i zobowiązań, w tym wymagalnych.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia organowi stanowiącemu i regionalnej izbie obrachunkowej informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 r. w terminie do 31 sierpnia.
Zakres i formę informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze oraz inne wymagane przez ustawę o finansach publicznych informacje określa organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Informacja o przebiegu wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego powinna składać się z części tabelarycznej oraz części opisowej.
Realizując poszczególne źródła dochodów, można omówić rozbieżności w wykonywaniu tych dochodów oraz ich przyczyny, jak również podejmowane działania przez organ wykonawczy, w celu ściągnięcia należności oraz ustalić wielkość nieściągniętych należności.
W gminach oraz w miastach na prawach powiatu w przypadku zastosowania obniżenia górnych stawek podatkowych przez organ stanowiący można wskazać kwoty z tytułu skutków obniżenia górnych stawek podatkowych, obliczone za cały okres sprawozdawczy.
Realizując poszczególne wydatki budżetowe, w sytuacji kiedy występują rozbieżności w ich wykonywaniu, trzeba omówić przyczynę niskiego lub wysokiego wykonania planowanych wydatków. Jeżeli występuje przekroczenie wykonania wydatków budżetowych, powinno przedstawić się przyczynę takiego wykonania oraz omówić podjęte działania w tym zakresie. Jeżeli w jednostce samorządu terytorialnego występuje znaczna kwota zobowiązań, to należy odnieść się do ich rodzaju, czy są one wymagalne, czy też nie.
Kredyty i obligacje
W przypadku deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego należy wskazać źródło jego pokrycia. Szczególnie ważne jest to wówczas, kiedy samorząd ma zaciągnięte kredyty i pożyczki oraz wyemitował papiery wartościowe. Jeżeli jednostka samorządowa dokonała spłaty w I półroczu 2007 r. kredytów i pożyczek, wykupu wyemitowanych obligacji lub udzieliła pożyczek z własnego budżetu, to również należy zamieścić taką informację, podając kwoty dokonanych spłat, kwoty udzielonych pożyczek lub kwoty dokonanych lokat środków pieniężnych w bankach.
Zakłady i gospodarstwa
W zakresie przychodów zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych należy podać źródła tych przychodów, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jak również rozbieżności w wykonywaniu tych przychodów. Odnośnie do wydatków trzeba omówić wpłaty do budżetu, stan zobowiązań, należności oraz ich relacje w stosunku do początku okresu sprawozdawczego.
W odniesieniu do rachunku dochodów własnych należy omówić źródła dochodów własnych oraz wydatki nimi sfinansowane oraz podać wykaz jednostek, przy których funkcjonują te rachunki. Ponadto należy także omówić źródła przychodów funduszy celowych oraz na co wydatkowane są te środki.
Informacja o dotacjach
W części dotyczącej dochodów z tytułu dotacji celowych z budżetu państwa można przedstawić poszczególne dochody oraz wydatki poniesione z tych dotacji. Odnośnie do dotacji celowych na zadania własne należy omówić poszczególne źródła dochodów z tytułu tych dotacji. W przypadku udzielonych dotacji z budżetu jednostki samorządowej innym jednostkom należy uwzględnić: jakim podmiotom zostały przekazane, na jaki cel, w jakiej wysokości oraz w trybie jakich przepisów.
Upoważnienie zarządu
Informację z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego można także uzupełnić o upoważnienia udzielone dla zarządu jednostki samorządowej przez organ stanowiący. W szczególności chodzi tutaj o upoważnienia dla zarządu do zaciągania zobowiązań:
l na finansowanie wydatków, na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu UE oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz inne środki, a także zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich zawartych między Radą Ministrów a samorządem województwa,
l z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym.
Należy pamiętać również o tym, że w przypadku gmin i województw informacja ta powinna określać również dochody planowane i wykonane z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki planowane i wykonane na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
INFORMACJE W CZĘŚCI TABELARYCZNEJ I OPISOWEJ
Część tabelaryczna informacji z wykonania budżetu powinna zawierać co najmniej:
l dochody w szczegółowości nie mniejszej niż: dział i źródło pochodzenia dochodów,
l wydatki w szczegółowości nie mniejszej niż: dział, rodzaj klasyfikacji budżetowej oraz wyodrębnienie wydatków:
- bieżących, w tym: wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, dotacji, wydatków na obsługę długu jednostek samorządu, wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu udzielonych przez jednostkę samorządu poręczeń i gwarancji;
- wydatków majątkowych: przychody i wydatki zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, rachunku dochodów własnych oraz funduszy celowych.
W część opisowej informacji z wykonania budżetu mogą znaleźć takie dane jak:
l plan i wykonanie dochodów według źródeł pochodzenia i działów klasyfikacji budżetowej,
l plan i wykonanie wydatków budżetowych,
l planowana i wykonana kwota deficytu lub nadwyżki budżetu,
l plan i wykonanie przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych,
l plan przychodów i wydatków funduszy celowych,
l plan i wykonanie dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami,
l plan i wykonanie dochodów związanych z realizacją zadań własnych z tytułu dotacji celowych z budżetu państwa,
l plan i wykonanie dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
l upoważnienia.
Barbara KoŁodziej
gp@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
l Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA