REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udostępnienie audytorowi danych osobowych pracowników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jednostce podległej starostwu (szkole) przeprowadza się audyt wewnętrzny. Pracownik starostwa (audytor wewnętrzny), powołując się na art. 282 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, zażądał imiennego wykazu pracowników zaangażowanych w proces udzielania zamówień publicznych – z podaniem ich stażu pracy, poziomu i kierunku wykształcenia, nazwy uczelni, odbytych szkoleń, wymiaru czasu pracy itp. Czy żądanie imiennego wykazu o tej treści jest zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych?

Odpowiedź: Żądanie udostępnienia danych dotyczących pracowników zatrudnionych w danej jednostce – zwłaszcza gdy chodzi o osoby biorące udział w procesach zamówień publicznych – może być zasadne w zakresie posiadanego wykształcenia, odbytych szkoleń lub posiadanych kwalifikacji. Można rozważać, czy celowe jest udzielenie informacji dotyczących uczelni, którą ukończył dany pracownik – i czy pytanie to jest związane z zakresem kontroli. Jednak w przypadku kontroli danych osobowych pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy audytor wewnętrzny może niewątpliwie żądać udostępnienia akt osobowych pracowników, które zawierają odpowiedzi na wszystkie zadane przez audytora pytania.

REKLAMA

Uzasadnienie

REKLAMA

W przypadku żądania uzyskania konkretnych danych osobowych należy pamiętać, że każdorazowo odpowiedzialność za udostępnienie bądź odmowę udostępnienia danych ponosi kierownik danej jednostki organizacyjnej (tj. w przypadku szkoły jej dyrektor). Przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych precyzują zarówno sposób, jak i zakres przekazywanych danych. Dane mogą być zatem przez administratora wykorzystywane w innym celu niż ten, w jakim zostały zgromadzone, o ile nie narusza to praw i wolności osoby, której dotyczą te dane, i służy celom naukowym, dydaktycznym, historycznym lub statystycznym. W przypadku kontroli prowadzonej przez audytora wewnętrznego należy uwzględnić przepisy szczególne dotyczące praw i obowiązków audytora, wynikające m.in. z ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jak również cel przeprowadzanej kontroli.

Audytor ma prawo wstępu do pomieszczeń jednostki oraz wglądu do wszelkich dokumentów, informacji i danych oraz do innych materiałów związanych z funkcjonowaniem jednostki – w tym utrwalonych na elektronicznych nośnikach danych – jak również do sporządzania ich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

Zobacz serwis: Audyt i kontrola

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy jednostki mają obowiązek udzielania informacji i wyjaśnień, a także sporządzania i potwierdzania kopii, odpisów, wyciągów lub zestawień, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

W przypadku udostępniania, jak również przetwarzania danych osobowych osób, które są pracownikami jednostki kontrolowanej przez audytora – i jednocześnie pracownikami podlegającymi w konsekwencji pod starostwo powiatowe – nie ma wątpliwości, że dane te powinny być udostępnione na prośbę audytora, o ile jest to zasadne do przeprowadzenia danej kontroli w jednostce. Również zakres pozyskiwanych w ramach kontroli danych musi być adekwatny do przedmiotu kontroli i służyć jedynie jej celom. Audytor wewnętrzny ma zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich dokumentów (z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych) wszystkich pracowników oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego.

Potrzeba dostępu do dokumentów – w tym do danych osobowych w nich zawartych – wyznaczana jest zakresem przedmiotowym prowadzonej przez audytora wewnętrznego kontroli.

Masz problem? Podyskutuj na Forum.

Podstawa prawna:

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240; ost. zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1548),

● Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (j.t. Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 230, poz. 1371).

Magdalena Szochner-Siemińska

ekspert w zakresie prawa administracyjnego i prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA