REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udostępnienie audytorowi danych osobowych pracowników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jednostce podległej starostwu (szkole) przeprowadza się audyt wewnętrzny. Pracownik starostwa (audytor wewnętrzny), powołując się na art. 282 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, zażądał imiennego wykazu pracowników zaangażowanych w proces udzielania zamówień publicznych – z podaniem ich stażu pracy, poziomu i kierunku wykształcenia, nazwy uczelni, odbytych szkoleń, wymiaru czasu pracy itp. Czy żądanie imiennego wykazu o tej treści jest zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych?

Odpowiedź: Żądanie udostępnienia danych dotyczących pracowników zatrudnionych w danej jednostce – zwłaszcza gdy chodzi o osoby biorące udział w procesach zamówień publicznych – może być zasadne w zakresie posiadanego wykształcenia, odbytych szkoleń lub posiadanych kwalifikacji. Można rozważać, czy celowe jest udzielenie informacji dotyczących uczelni, którą ukończył dany pracownik – i czy pytanie to jest związane z zakresem kontroli. Jednak w przypadku kontroli danych osobowych pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy audytor wewnętrzny może niewątpliwie żądać udostępnienia akt osobowych pracowników, które zawierają odpowiedzi na wszystkie zadane przez audytora pytania.

REKLAMA

Uzasadnienie

REKLAMA

W przypadku żądania uzyskania konkretnych danych osobowych należy pamiętać, że każdorazowo odpowiedzialność za udostępnienie bądź odmowę udostępnienia danych ponosi kierownik danej jednostki organizacyjnej (tj. w przypadku szkoły jej dyrektor). Przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych precyzują zarówno sposób, jak i zakres przekazywanych danych. Dane mogą być zatem przez administratora wykorzystywane w innym celu niż ten, w jakim zostały zgromadzone, o ile nie narusza to praw i wolności osoby, której dotyczą te dane, i służy celom naukowym, dydaktycznym, historycznym lub statystycznym. W przypadku kontroli prowadzonej przez audytora wewnętrznego należy uwzględnić przepisy szczególne dotyczące praw i obowiązków audytora, wynikające m.in. z ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jak również cel przeprowadzanej kontroli.

Audytor ma prawo wstępu do pomieszczeń jednostki oraz wglądu do wszelkich dokumentów, informacji i danych oraz do innych materiałów związanych z funkcjonowaniem jednostki – w tym utrwalonych na elektronicznych nośnikach danych – jak również do sporządzania ich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

Zobacz serwis: Audyt i kontrola

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy jednostki mają obowiązek udzielania informacji i wyjaśnień, a także sporządzania i potwierdzania kopii, odpisów, wyciągów lub zestawień, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

W przypadku udostępniania, jak również przetwarzania danych osobowych osób, które są pracownikami jednostki kontrolowanej przez audytora – i jednocześnie pracownikami podlegającymi w konsekwencji pod starostwo powiatowe – nie ma wątpliwości, że dane te powinny być udostępnione na prośbę audytora, o ile jest to zasadne do przeprowadzenia danej kontroli w jednostce. Również zakres pozyskiwanych w ramach kontroli danych musi być adekwatny do przedmiotu kontroli i służyć jedynie jej celom. Audytor wewnętrzny ma zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich dokumentów (z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych) wszystkich pracowników oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego.

Potrzeba dostępu do dokumentów – w tym do danych osobowych w nich zawartych – wyznaczana jest zakresem przedmiotowym prowadzonej przez audytora wewnętrznego kontroli.

Masz problem? Podyskutuj na Forum.

Podstawa prawna:

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240; ost. zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1548),

● Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (j.t. Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 230, poz. 1371).

Magdalena Szochner-Siemińska

ekspert w zakresie prawa administracyjnego i prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA