REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udostępnienie audytorowi danych osobowych pracowników

REKLAMA

W jednostce podległej starostwu (szkole) przeprowadza się audyt wewnętrzny. Pracownik starostwa (audytor wewnętrzny), powołując się na art. 282 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, zażądał imiennego wykazu pracowników zaangażowanych w proces udzielania zamówień publicznych – z podaniem ich stażu pracy, poziomu i kierunku wykształcenia, nazwy uczelni, odbytych szkoleń, wymiaru czasu pracy itp. Czy żądanie imiennego wykazu o tej treści jest zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych?

Odpowiedź: Żądanie udostępnienia danych dotyczących pracowników zatrudnionych w danej jednostce – zwłaszcza gdy chodzi o osoby biorące udział w procesach zamówień publicznych – może być zasadne w zakresie posiadanego wykształcenia, odbytych szkoleń lub posiadanych kwalifikacji. Można rozważać, czy celowe jest udzielenie informacji dotyczących uczelni, którą ukończył dany pracownik – i czy pytanie to jest związane z zakresem kontroli. Jednak w przypadku kontroli danych osobowych pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy audytor wewnętrzny może niewątpliwie żądać udostępnienia akt osobowych pracowników, które zawierają odpowiedzi na wszystkie zadane przez audytora pytania.

REKLAMA

REKLAMA

Uzasadnienie

W przypadku żądania uzyskania konkretnych danych osobowych należy pamiętać, że każdorazowo odpowiedzialność za udostępnienie bądź odmowę udostępnienia danych ponosi kierownik danej jednostki organizacyjnej (tj. w przypadku szkoły jej dyrektor). Przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych precyzują zarówno sposób, jak i zakres przekazywanych danych. Dane mogą być zatem przez administratora wykorzystywane w innym celu niż ten, w jakim zostały zgromadzone, o ile nie narusza to praw i wolności osoby, której dotyczą te dane, i służy celom naukowym, dydaktycznym, historycznym lub statystycznym. W przypadku kontroli prowadzonej przez audytora wewnętrznego należy uwzględnić przepisy szczególne dotyczące praw i obowiązków audytora, wynikające m.in. z ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jak również cel przeprowadzanej kontroli.

Audytor ma prawo wstępu do pomieszczeń jednostki oraz wglądu do wszelkich dokumentów, informacji i danych oraz do innych materiałów związanych z funkcjonowaniem jednostki – w tym utrwalonych na elektronicznych nośnikach danych – jak również do sporządzania ich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

REKLAMA

Zobacz serwis: Audyt i kontrola

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy jednostki mają obowiązek udzielania informacji i wyjaśnień, a także sporządzania i potwierdzania kopii, odpisów, wyciągów lub zestawień, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

W przypadku udostępniania, jak również przetwarzania danych osobowych osób, które są pracownikami jednostki kontrolowanej przez audytora – i jednocześnie pracownikami podlegającymi w konsekwencji pod starostwo powiatowe – nie ma wątpliwości, że dane te powinny być udostępnione na prośbę audytora, o ile jest to zasadne do przeprowadzenia danej kontroli w jednostce. Również zakres pozyskiwanych w ramach kontroli danych musi być adekwatny do przedmiotu kontroli i służyć jedynie jej celom. Audytor wewnętrzny ma zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich dokumentów (z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych) wszystkich pracowników oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego.

Potrzeba dostępu do dokumentów – w tym do danych osobowych w nich zawartych – wyznaczana jest zakresem przedmiotowym prowadzonej przez audytora wewnętrznego kontroli.

Masz problem? Podyskutuj na Forum.

Podstawa prawna:

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240; ost. zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1548),

● Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (j.t. Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 230, poz. 1371).

Magdalena Szochner-Siemińska

ekspert w zakresie prawa administracyjnego i prawa pracy

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA