REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenie usług nauki pływania jest opodatkowane podatkiem VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
TAX-ES Kancelaria doradztwa podatkowego
Świadczymy specjalistyczne usługi doradztwa podatkowego dla klientów biznesowych oraz dla jednostek sektora finansów publicznych.
doradca podatkowy w TAX-ES kancelaria doradztwa podatkowego
Świadczenie usług nauki pływania jest opodatkowane podatkiem VAT
Świadczenie usług nauki pływania jest opodatkowane podatkiem VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Stosowanie obniżonych stawek i zwolnień w VAT wywołuje wiele sporów z fiskusem. Przez wiele lat jeden ze sporów dotyczył organizowania nauki pływania.

Nauka pływania a podatek VAT w 2023 r.

Dla opodatkowania VAT istotne jest orzeczenia TSUE z 21 października 2021 r., sygn. C-373/19. Omawiam je w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Sposób opodatkowania nauki pływania uzależniony jest od charakteru podmiotu świadczącego usługę

REKLAMA

W Polsce opodatkowanie nauki pływania zależy od tego, kto jest podmiotem świadczącym taką usługę. Jeśli bowiem jest ona wykonywana przez obiekty sportowe w ramach świadczonej przez nich usługi wstępu, to zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8%. Na zastosowanie tej stawki wskazuje m.in. interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 lutego 2020 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.782.2019.2.SR).

Spór natomiast sprowadza się przede wszystkim do tego, czy nauka pływania dla dzieci i młodzieży organizowana przez instruktorów nauki pływania, klasyfikujących świadczone przez siebie usługi pod symbolem PKWiU ex 80 „Usługi w zakresie edukacji”, jest objęta podstawową stawką VAT czy też może zwolniona od podatku.

Z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT wynika bowiem, że zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Sposób opodatkowania nauki pływania zależy także od tego, na czyją rzecz świadczona jest usługa

Jeszcze do niedawna organy podatkowe były przychylne i uznawały, że nauka pływania jest usługą edukacyjną, a podmiot je wykonujący spełnia cele, jakie przyświecają podmiotom publicznym, którym powierzono zadania publiczne w zakresie edukacji, a więc usługi nauki pływania mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT – o ile, będąc nauczycielem, osoba taka wykonuje te usługi na własny rachunek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE:

Tylko instruktor, który prowadził zajęcia jako zleceniobiorca danej placówki (np. szkoły czy basenu), nie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług nauczania, ponieważ organy wskazywały, że nie łączy go bezpośrednia relacja z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym (szkołą, basenem).

Natomiast instruktorzy wynajmujący basen i zawierający umowy o świadczenie usług bezpośrednio z rodzicami uczniów, warunek prywatnego nauczania spełniali i takie usługi mogły korzystać ze zwolnienia podatkowego.   

Na takie rozstrzygnięcie - dla usługi wykonywanej na własny rachunek – wskazał np.  Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 26 stycznia 2018 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.597.2017.2.AW, w której uznał, że: „ W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że świadczone usługi nauki pływania dla uczniów szkół, w sytuacji kiedy Wnioskodawca zawiera umowy z ich rodzicami, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, ponieważ są one usługami prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, wykonywanymi przez Wnioskodawcę (nauczyciela) na własny rachunek. (…) Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca zawiera umowy w zakresie usług nauki pływania ze Szkołą Podstawową lub Radą Rodziców danej Szkoły Podstawowej (będącymi jednostkami organizacyjnymi jednostki samorządu terytorialnego), należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie łączy bezpośrednia relacja umowna z uczniami (rodzicami), bowiem usługi nauki pływania Wnioskodawca świadczy na zlecenie jednostki samorządu terytorialnego działającej poprzez Szkoły Podstawowe. Zatem w tym przypadku, Wnioskodawca nie świadczy usług prywatnego nauczania na własny rachunek. Tym samym, ww. usługi w zakresie nauki pływania nie podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.”

W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 4 lutego 2020 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.782.2019.2.SR.

Ważne orzeczenie TSUE w sprawie sposobu opodatkowania usług nauki pływania

REKLAMA

Obecnie jednak sytuacja uległa zmianie za sprawą orzeczenia TSUE z 21 października 2021 r., sygn. C-373/19. Unijny trybunał uznał bowiem, że lekcje pływania nie mogą być uznane za wolne od podatku usługi kształcenia powszechnego lub wyższego.

W ww. wyroku TSUE stwierdził, że lekcje pływania należy traktować, jako nauczanie specjalistyczne, które nie ma charakteru kształcenia powszechnego ani wyższego. Kursy pływania nie wiążą się zdaniem TSUE z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębiania oraz rozwoju.

Na poparcie swojego stanowiska TSUE przywołał także wyrok z 14 marca 2019 r. (sygn. C-449/17) oraz postanowienie z 7 października 2019 r. (sygn. C-47/19).

Na kanwie powyższego, w najnowszych interpretacjach indywidualnych organy podatkowe przyjmują już tą niekorzystną dla podatników wykładnię.

W jednej z najnowszych interpretacji indywidualnych z dnia 5 grudnia 2022 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.710.2022.2.AK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że: „(…) Wynika to z faktu, że świadczonych przez Panią usług prywatnego nauczania pływania - w świetle ww. orzeczenia TSUE C-373/19, nie można uznać za usługi obejmujące kształcenie powszechne - na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe. Zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy nie będą objęte również usługi nauki pływania świadczone przez zatrudnionego przez Panią pracownika. W tej sytuacji zatrudnionego przez Panią pracownika nie będzie łączyła bezpośrednia relacja umowna z uczestnikami zajęć, tj. z nabywcami tych usług, a ponadto jak wskazano wyżej usług nauki pływania nie można uznać za usługi obejmujące kształcenie powszechne - na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Wobec powyższego, usługi świadczone przez zatrudnionego przez Panią pracownika nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.”

Zatem, zgodnie z najnowszą linią interpretacyjną, kursy nauki pływania świadczone przez instruktorów/nauczycieli nie mogą być w dalszym ciągu uznawane za usługi kształcenia powszechnego lub wyższego, które są zwolnione od podatku VAT, tylko podlegają opodatkowaniu stawką efektywną w wysokości 23%.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA