REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Binaś
Utrzymanie czystości i porządku należy do zadań gminy.
Utrzymanie czystości i porządku należy do zadań gminy.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Powodzenie reformy śmieciowej zależy m.in. od ściągalności opłat za odbiór odpadów. Dlatego ważnym elementem systemu będzie egzekucja należności z tego tytułu. Organem egzekucyjnym jest w tym przypadku wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami

Jednym z głównych zadań gminy jako podstawowej jednostki samorządu terytorialnego (JST), stanowiącej zarazem lokalną wspólnotę ludzi zamieszkujących jej obszar, jest zaspokajanie ich zbiorowych potrzeb. Proces ten stanowi realizację zadań własnych gminy, do których to, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, należy m.in. utrzymanie czystości i porządku. Uszczegółowienie czynności faktycznych z tym związanych nastąpiło w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.). Jej nowelizacje dokonane w ustawach z 1 lipca 2011 r. oraz 25 stycznia 2013 r. były na tyle daleko idące, że skutki, jakie spowodowały, zostały nazwane „rewolucją śmieciową w gminach”. Zwłaszcza tegoroczna nowelizacja jest niezwykle ważna, gdyż na jej podstawie organ władzy wykonawczej w gminie, będąc jednocześnie organem naliczającym właścicielom nieruchomości opłatę za odbiór odpadów (na podstawie składanych przez nich deklaracji lub w wydawanej przy jej braku decyzji), stał się również organem egzekucyjnym w tym zakresie. 

REKLAMA

Czynności poprzedzające wszczęcie egzekucji

REKLAMA

Czynności poprzedzające wszczęcie egzekucji można sprowadzić de facto do jednej, polegającej na ustaleniu wymagalności zobowiązania podatkowego, a także, że na dzień wszczęcia postępowania egzekucyjnego zobowiązany do zapłaty rzeczywiście jej nie dokonał. Podstawą będzie tu deklaracja w sprawie wysokości opłaty za odbiór odpadów. 

Przy weryfikacji deklaracji zastosowanie znajdą czynności sprawdzające (art. 272–280 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa; dalej: Ordynacja podatkowa), podczas których najważniejszym elementem do ustalenia wydaje się sprawdzenie prawidłowości dokonanego samoobliczenia należnej opłaty. W przypadku jej braku, organ podatkowy (czyli wójt, burmistrz lub prezydent miasta; dalej: wójt) ma obowiązek przeprowadzenia postępowania podatkowego, które zakończy się wydaniem decyzji określającej wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami.

Jednak samo wydanie takiej decyzji ze wskazaniem terminów płatności zgodnych z podjętymi w tym zakresie uchwałami organów uchwałodawczych w poszczególnych gminach nie oznacza jeszcze możliwości prowadzenia egzekucji. Od wydanej przez wójta decyzji jej adresat może bowiem wnieść odwołanie. Wówczas, zgodnie z art. 239a Ordynacji podatkowej, decyzja jako nieostateczna nie podlega wykonaniu, z wyjątkiem przypadków, w których nadano jej rygor natychmiastowej wykonalności (art. 239b Ordynacji podatkowej zawiera katalog czterech takich przypadków).
Po ustaleniu, że wymagalne zobowiązanie nie zostało w terminie uregulowane, pozostaje już tylko wystawienie upomnienia lub tytułu wykonawczego, doręczenie ich zobowiązanemu i podjęcie dalszych działań egzekucyjnych, zmierzających do przymuszenia dłużnika do realizacji ciążącego na nim obowiązku.

Zobacz także: Zaokrąglanie opłaty śmieciowej i kwoty do zapłaty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawy prawne egzekucji 

REKLAMA

Niewątpliwie najważniejszym aktem prawnym będącym podstawą egzekucji opłaty za odbiór odpadów jest ustawa z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej: u.p.e.a.). Oprócz wskazania konkretnego sposobu postępowania wierzyciela wobec podmiotów, które nie uiszczają należności z tytułu ciążącego na nich zobowiązania, wskazuje ona również rodzaje środków mogących przymusić dłużnika do dokonania zapłaty lub służących zabezpieczeniu na jego majątku wykonania tego obowiązku. 

Równie istotne jest rozporządzenie Ministra Finansów z 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Określa ono nie tylko tryb postępowania przy podejmowaniu przez wierzyciela czynności bezpośrednio zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych, lecz także wskazuje m.in. te należności pieniężne, które mogą być egzekwowane bez uprzedniego doręczenia upomnienia, oraz sposób ustalania i dokumentowania wydatków egzekucyjnych oraz tych ponoszonych w postępowaniu zabezpieczającym.
Nie sposób również pominąć art. 6 qa u.c.p.g., który w zakresie opłaty za odbiór odpadów nie tylko wskazuje na tożsamość wierzyciela i organu egzekucyjnego, lecz także rodzaje środków egzekucyjnych mogących znaleźć zastosowanie.

Zadaj pytanie: Forum

Zasady postępowania egzekucyjnego

Wytyczne właściwego i zgodnego z prawem postępowania organu egzekucyjnego względem dłużnika, przejawiające się we wszystkich podejmowanych wobec niego czynnościach, zawarte są m.in. w ustawie z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (m.in. zasady szybkości i prostoty postępowania, pisemnego załatwiania spraw, praworządności i prawdy obiektywnej) oraz u.p.e.a. (m.in. zasady stosowania środków egzekucyjnych przewidzianych w u.p.e.a., obowiązku prowadzenia egzekucji, stosowania środka najmniej uciążliwego, poszanowania minimum egzystencji, niezbędności oraz prowadzenia egzekucji w porze najdogodniejszej dla zobowiązanego). 

Kolejne ważne aspekty egzekucji to właściwość rzeczowa i miejscowa. Pierwsza z nich oznacza legitymację procesową dla danego organu do dochodzenia w ramach prowadzonej egzekucji administracyjnej realizacji określonych świadczeń pieniężnych (co do zasady jest nim naczelnik urzędu skarbowego z wyjątkiem opłaty za gospodarowanie odpadami, którą od lutego 2013 r. egzekwuje wójt). Natomiast druga z właściwości oznacza dla organu egzekucyjnego możliwość dochodzenia realizacji należności jedynie od takiego dłużnika, który posiada miejsce zamieszkania na obszarze objętym działaniem tego organu. Jest ona o tyle ważna, że w przypadku gdy we wzorze deklaracji gmina zamiast miejsca zamieszkania zażądała np. wskazania miejsca położenia nieruchomości – wówczas wójt nie będzie mógł na drodze egzekucji dochodzić od podmiotu, który złoży taką deklarację, realizacji świadczenia. Będzie zobowiązany ustalić miejsce zamieszkania takiej osoby, sporządzić tytuł wykonawczy i przesłać go do właściwego miejscowo organu egzekucyjnego. Co warte podkreślenia, organy egzekucyjne są zobowiązane z urzędu do przestrzegania swojej właściwości i badania jej zachowania przy każdej wykonywanej czynności. 

Słowniczek 

Organ egzekucyjny to organ uprawniony do wszczęcia i prowadzenia postępowania egzekucyjnego, którego celem jest przymusowe zrealizowanie obowiązku wskazanego w tytule wykonawczym, w przypadku opłaty za odbiór odpadów jest nim wójt. 

Zobowiązany to osoby: fizyczna lub prawna oraz jednostka organizacyjna bez osobowości prawnej, które pomimo upływu określonego terminu nie wykonały przed jego upływem ciążących na nich obowiązków zarówno pieniężnych, jak i o charakterze niepieniężnym. 

Wierzyciel to podmiot uprawniony do żądania wykonania danego obowiązku lub do zabezpieczenia jego wykonania. 

Organ rekwizycyjny to organ będący jednocześnie organem egzekucyjnym o innej właściwości miejscowej, a tej samej rzeczowej, który wykonuje czynności egzekucyjne, opierając się na tytule wykonawczym wystawionym przez inny niż on sam organ egzekucyjny. 

Dłużnik zajętej wierzytelności to inaczej dłużnik zobowiązanego, czyli podmiot, który na wezwanie organu egzekucyjnego realizuje zajęcie wierzytelności lub innego prawa majątkowego należnych zobowiązanemu (to np. zakład pracy czy bank). 

Biegły skarbowy to osoba dokonująca na zlecenie organu egzekucyjnego wyceny zajętego majątku zobowiązanego na potrzeby jego sprzedaży i pokrycia dochodzonych roszczeń (może nim być wyłącznie osoba wpisana na prowadzoną przez dyrektora izby skarbowej listę biegłych skarbowych).

Polecamy: Opłaty środowiskowe za 2013 w 2014 r.

Podstawy prawne
Ustawa z 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2013 r. poz. 228)
● Ustawa z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 152, poz. 897; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 224, poz. 1337)
Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 391; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 228)
● Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 594; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 645)

Poznaj pierwszą w Polsce Platformę Rachunkowości Budżetowej przygotowaną z myślą o księgowych w budżecie.
Skorzystaj z bezpłatnego dostępu przez 30 dni! Szczegóły promocji znajdziesz na www.inforrb.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

REKLAMA

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA