Zaokrąglanie opłaty śmieciowej i kwoty do zapłaty
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z art. 63 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków, nie stosuje się do opłat o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych. W myśl dyspozycji tego przepisu zaokrągleniu nie powinna w ogóle podlegać ustalona w uchwale organu stanowiącego gminy czy związku międzygminnego stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalona na podstawie art. 6k ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
REKLAMA
Natomiast zaokrągleniu powinna podlegać w ocenie Izby kwota płaconej przez właścicieli nieruchomości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z dyspozycją art. 63 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zobacz również: Deklaracja śmieciowa: oświadczenie o odpowiedzialności karnej
REKLAMA
Natomiast jak podkreślają to przedstawiciele doktryny w tym prof. L. Etel (Komentarz do Ordynacji podatkowej – LEX 2013) wyłączenie zastosowania prawa do zaokrąglania podstawy opodatkowania i kwoty podatków określone w art. 63 § 2 Ordynacji podatkowej – ograniczone zostaje jedynie do opat uregulowanych wprost w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, a wiec opłaty od posiadania psów, targowej, miejscowej i uzdrowiskowej. Przepis ten jednak nie może być interpretowany rozszerzająco i tym samym kwota opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi należna do zapłaty może być zaokrąglana zgodnie z art. 63§ 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Nie pozostaje to w sprzeczności z art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, z którego wywodzi się podnoszoną w komentarzach zasadę adekwatności wielkości swiadczeń do ponoszonej faktycznie opłaty i zasadę ekwiwalentności systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, bowiem o uprawnieniu do zaokrąglania należnych kwot opłaty przesądza art. 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , zaś momentem zaokrąglenia opłaty jest moment wpłaty dokonywanej samodzielnie przez podatnika na zasadzie art. 6p ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zatem to nie organ stanowiący w swojej uchwale przesądza o zasadach zaokrąglenia opłaty, lecz czyni to ustawodawca poprzez bezpośrednie odesłanie w art. 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do przepisów rangi ustawowej – Ordynacji podatkowej. Natomiast organ stanowiący podejmując uchwałę o stawkach opłaty nie ma kompetencji do regulowania w uchwale zasad zaokrąglania tej opłaty.
Zadaj pytanie: Forum
REKLAMA
REKLAMA