REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady obliczania podatku rolnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Binaś
Jak obliczyć podatek rolny według nowych przepisów?
Jak obliczyć podatek rolny według nowych przepisów?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zakresie naliczania podatku rolnego zmniejszają wpływy gmin. To kolejna, przyjęta przez parlament zmiana przepisów, która uszczupla dochody własne samorządów bez zapewnienia im z tego tytułu rekompensaty.

Według art. 6 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: u.p.r.), kwota podatku rolnego zależy od ilości gruntów stanowiących użytki rolne, które posiada osoba będąca podatnikiem, i wynosi odpowiednio równowartość pieniężną:

REKLAMA

REKLAMA

- 2,5 q żyta za 1 hektar przeliczeniowy gruntów stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu tej ustawy (jest nim powierzchnia przekraczająca 1 hektar fizyczny lub przeliczeniowy),

- 5 q żyta za grunty, których powierzchnia nie przekracza 1 hektara.

Będąca podstawą obliczenia wysokości tego podatku na rok kolejny cena skupu żyta jest corocznie podawana do publicznej wiadomości w formie komunikatu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do 20 października. Do 2012 roku komunikat dotyczył pierwszych trzech kwartałów roku.

REKLAMA

Jednak od wielu lat słychać było głosy, że cena skupu żyta za trzy pierwsze kwartały roku podawana w komunikacie Prezesa GUS nie odzwierciedla rzeczywistych dochodów uzyskiwanych przez rolników. Dlatego 10 maja 2013 r. Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o podatku rolnym (dalej: nowelizacja u.p.r.), w której wydłużono okres, za jaki Prezes GUS będzie podawał do publicznej wiadomości cenę skupu żyta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotychczasowy zapis z art. 6 ust.1 u.p.r. w zakresie ceny skupu żyta, czyli „obliczone według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy”, zastąpiono zapisem „obliczone według średniej ceny skupu żyta za 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy”. Zmiana weszła w życie 1 października 2013 r.

Wahania ceny skupu żyta na przestrzeni ostatnich pięciu lat (za ten okres dane na swojej stronie internetowej podaje GUS), szczególnie między rokiem 2010 a latami następnymi pokazują, że nowa regulacja prawna znacząco i odczuwalnie dla gmin wpłynie na obniżenie stawki podatku rolnego.

Zobacz również: Podatki i opłaty lokalne 2014

Przykład

Cena skupu żyta z 2012 roku podana przez Prezesa GUS to 75,86 zł/1q, co daje 189,65 zł jako wysokość podatku rolnego za 1 hektar przeliczeniowy. Gdyby przyjąć,,uśrednioną” cenę za lata 2008–2012, która wynosi 55,5 zł/1q, to otrzymuje się 138,77 zł jako wysokość podatku rolnego za 1 hektar przeliczeniowy.

Różnica w wysokości podatku rolnego za 1 hektar przeliczeniowy to 50,88 zł, co przy gospodarstwie posiadającym powierzchnię np. 20 hektarów przeliczeniowych spowoduje obniżenie wysokości rocznego wymiaru podatku rolnego o kwotę 1018 zł.

Podobnie jak w poprzednim stanie prawnym, cena skupu za „wydłużony” okres, a wynikająca z komunikatu Prezesa GUS, może być dodatkowo obniżona w drodze uchwały przez radę gminy. Projekt takiej uchwały podlega zaopiniowaniu przez właściwą terytorialnie izbę rolniczą, co wynika bezpośrednio z art. 5 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych. Opinia ta nie jest wprawdzie wiążąca dla organu stanowiącego, ale podjęcie uchwały bez jej wcześniejszego uzyskania mogłoby być podstawą do uchylenia takiego aktu prawa miejscowego przez regionalną izbę obrachunkową z uwagi na uchybienie natury formalnej.

Zmiana zasad naliczania podatku rolnego weszła w życie 1 października 2013 r.

Podstawy prawne

- Ustawa z 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 660)

- Ustawa z 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (j.t. Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 927; ost. zm. Dz.U. z 2008 r. nr 139, poz. 876)

- Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 136, poz. 969; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 660).

Polecamy serwis: Podatki i opłaty

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SOR: Byłem sam w szpitalu. Na ekranie oczekiwanie na lekarza 3 godziny i 5 minut

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób bez dodatku pielęgnacyjnego [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma ma sprawne ręce i 61 punkty. Przez ręce zero świadczeń. O co chodzi? Przecież sama otwiera drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA