REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady obliczania podatku rolnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Binaś
Jak obliczyć podatek rolny według nowych przepisów?
Jak obliczyć podatek rolny według nowych przepisów?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zakresie naliczania podatku rolnego zmniejszają wpływy gmin. To kolejna, przyjęta przez parlament zmiana przepisów, która uszczupla dochody własne samorządów bez zapewnienia im z tego tytułu rekompensaty.

Według art. 6 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: u.p.r.), kwota podatku rolnego zależy od ilości gruntów stanowiących użytki rolne, które posiada osoba będąca podatnikiem, i wynosi odpowiednio równowartość pieniężną:

REKLAMA

- 2,5 q żyta za 1 hektar przeliczeniowy gruntów stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu tej ustawy (jest nim powierzchnia przekraczająca 1 hektar fizyczny lub przeliczeniowy),

- 5 q żyta za grunty, których powierzchnia nie przekracza 1 hektara.

REKLAMA

Będąca podstawą obliczenia wysokości tego podatku na rok kolejny cena skupu żyta jest corocznie podawana do publicznej wiadomości w formie komunikatu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do 20 października. Do 2012 roku komunikat dotyczył pierwszych trzech kwartałów roku.

Jednak od wielu lat słychać było głosy, że cena skupu żyta za trzy pierwsze kwartały roku podawana w komunikacie Prezesa GUS nie odzwierciedla rzeczywistych dochodów uzyskiwanych przez rolników. Dlatego 10 maja 2013 r. Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o podatku rolnym (dalej: nowelizacja u.p.r.), w której wydłużono okres, za jaki Prezes GUS będzie podawał do publicznej wiadomości cenę skupu żyta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotychczasowy zapis z art. 6 ust.1 u.p.r. w zakresie ceny skupu żyta, czyli „obliczone według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy”, zastąpiono zapisem „obliczone według średniej ceny skupu żyta za 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy”. Zmiana weszła w życie 1 października 2013 r.

Wahania ceny skupu żyta na przestrzeni ostatnich pięciu lat (za ten okres dane na swojej stronie internetowej podaje GUS), szczególnie między rokiem 2010 a latami następnymi pokazują, że nowa regulacja prawna znacząco i odczuwalnie dla gmin wpłynie na obniżenie stawki podatku rolnego.

Zobacz również: Podatki i opłaty lokalne 2014

Przykład

REKLAMA

Cena skupu żyta z 2012 roku podana przez Prezesa GUS to 75,86 zł/1q, co daje 189,65 zł jako wysokość podatku rolnego za 1 hektar przeliczeniowy. Gdyby przyjąć,,uśrednioną” cenę za lata 2008–2012, która wynosi 55,5 zł/1q, to otrzymuje się 138,77 zł jako wysokość podatku rolnego za 1 hektar przeliczeniowy.

Różnica w wysokości podatku rolnego za 1 hektar przeliczeniowy to 50,88 zł, co przy gospodarstwie posiadającym powierzchnię np. 20 hektarów przeliczeniowych spowoduje obniżenie wysokości rocznego wymiaru podatku rolnego o kwotę 1018 zł.

Podobnie jak w poprzednim stanie prawnym, cena skupu za „wydłużony” okres, a wynikająca z komunikatu Prezesa GUS, może być dodatkowo obniżona w drodze uchwały przez radę gminy. Projekt takiej uchwały podlega zaopiniowaniu przez właściwą terytorialnie izbę rolniczą, co wynika bezpośrednio z art. 5 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych. Opinia ta nie jest wprawdzie wiążąca dla organu stanowiącego, ale podjęcie uchwały bez jej wcześniejszego uzyskania mogłoby być podstawą do uchylenia takiego aktu prawa miejscowego przez regionalną izbę obrachunkową z uwagi na uchybienie natury formalnej.

Zmiana zasad naliczania podatku rolnego weszła w życie 1 października 2013 r.

Podstawy prawne

- Ustawa z 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 660)

- Ustawa z 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (j.t. Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 927; ost. zm. Dz.U. z 2008 r. nr 139, poz. 876)

- Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 136, poz. 969; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 660).

Polecamy serwis: Podatki i opłaty

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA