REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostatni rok obowiązywania podatku od posiadania psów

Wojciech Mrozek

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2008 r. dotychczasowy podatek od posiadania psów zostanie zastąpiony opłatą od posiadania psów. Obecnie stawka podatku od jednego psa nie może przekraczać w 2007 roku - 53,69 zł rocznie. Natomiast przyszła opłata od posiadania jednego psa nie może przekroczyć w 2008 roku 100 zł rocznie.

Od 1 stycznia 2007 r. obowiązuje ustawa z dnia 7 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 r. nr 249, poz. 1828). Niektóre z przepisów tej ustawy będą obowiązywały od początku 2008 r. Wśród nich znajdują się między innymi przepisy dotyczące podatku od posiadania psów.

REKLAMA

REKLAMA

W obecnym stanie prawnym podatek od posiadania psów jest świadczeniem obligatoryjnym, uregulowanym w powołanej ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. Obligatoryjny charakter tego świadczenia determinuje fakt, iż rada gminy nie może uchylić ustawowego obowiązku płacenia tego podatku. Natomiast rada gminy jest ustawowo zobowiązana do podjęcia uchwały, w której określa wysokość stawek podatku od posiadania psów, zasady ustalania, poboru oraz terminy płatności tego podatku.

Fakultatywny charakter opłaty

W pierwszej kolejności przyszłe zmiany będą polegać na zastąpieniu określenia podatek od posiadania psów sformułowaniem - opłata od posiadania psów. Tym samym opłata ta dołączy do katalogu opłat lokalnych (opłaty targowej, miejscowej, administracyjnej). Zmiana terminologii była konieczna, bowiem zachowanie podatku od posiadania psów, mimo zmiany jego charakteru na fakultatywny, naruszałoby przepisy Konstytucji RP formułujące zasadę ustanawiania podatków wyłącznie w drodze ustawowej.

REKLAMA

Opłaty obligatoryjne - targowa i miejscowa - mają cechy właściwe podatkom. Z kolei opłata administracyjna, a w przyszłości także opłata od posiadania psów, będą jedynymi świadczeniami z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych o fakultatywnym charakterze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastąpienie przedmiotowego podatku fakultatywną opłatą od posiadania psów uzasadniane było po pierwsze tym, że jest duże zróżnicowanie uchwalanej przez rady gmin stawki podatku od posiadania psów (w 2007 roku stawka wynosi: np. w Warszawie - 1 zł, we Wrocławiu - 40 zł, w Poznaniu - 53 zł), po drugie, ze względu na związane z tym zróżnicowanie wysokości wpływów do budżetów poszczególnych gmin.

Fakultatywny charakter tej opłaty oznacza, że o jej wprowadzeniu na terenie danej gminy zdecyduje rada gminy - podejmując uchwałę w sprawie opłaty od posiadania psów. Wprowadzając opłatę, rada gminy jednocześnie określi zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek tej opłaty. Będzie mogła również wprowadzić dodatkowe, obok ustawowych, zwolnienia z opłaty.

Z kolei brak odpowiedniej uchwały będzie oznaczać rezygnację z wprowadzenia na obszarze danej gminy opłaty, a tym samym brak podstaw prawnych do jej pobierania od mieszkańców gminy posiadających psa.

Niezależnie od podjętej decyzji, rady gmin powinny uchylić dotychczasowe uchwały określające wysokość stawki, zasady ustalania i poboru oraz terminy i sposób płatności podatku, albowiem będą one (od 1 stycznia 2008 r.) niezgodne z nowymi przepisami.

Górna granica stawki opłaty

W kwestii wysokości górnej granicy stawki opłaty zwrócić należy uwagę, iż obecnie rada gminy, ustalając wysokość stawki podatku od posiadania psów, związana jest ustawowym ograniczeniem kwotowym, zgodnie z którym stawka podatku od jednego psa nie może przekraczać w 2007 roku 53,69 zł rocznie. Natomiast stawka przyszłej opłaty od posiadania psów, w przypadku jej wprowadzenia, nie może przekroczyć w 2008 roku - 100 zł rocznie od jednego psa. W gminach, w których wprowadzona zostanie opłata, a które skorzystają z określenia wysokości opłaty w jej górnych granicach, posiadanie psa może okazać się naprawdę luksusem. Znaczące podwyższenie górnej granicy stawki opłaty od posiadania psów uzasadniano wysokimi kosztami poboru tej opłaty oraz koniecznością zapewnienia gminom środków finansowych na prowadzenie działalności w zakresie utrzymania czystości na ich terenie.

Wprowadzić czy nie wprowadzić

Niedaleka przyszłość pokaże, jak wiele spośród gmin, w związku z oczekującymi na wejście w życie zmianami przepisów, zrezygnuje z możliwości wprowadzenia na swoim terytorium opłaty od posiadania psów. Pierwszych decyzji w tym zakresie należy się spodziewać w ostatnich miesiącach bieżącego roku. Nie budzi wątpliwości, iż obecny podatek od posiadania psów ma marginalne znaczenie dla budżetu gmin (stanowiąc niewielki procentowy udział w dochodach ogółem). Wydaje się, iż podjęcie przez gminę decyzji o wprowadzeniu opłaty powinno być poprzedzone przede wszystkim oceną kosztów jego poboru w stosunku do wpływów z tego tytułu do budżetu gminy.


WOJCIECH MROZEK

gp@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Ustawa z dnia 7 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 r. nr 249, poz. 1828).

 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA