REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejna faktura korygująca czy dodatkowa faktura

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.

REKLAMA

Czy poprawną czynnością jest:1) wystawianie korekty do uprzednio wystawionej już korekty faktury?2) dodanie w dokumencie korekty towaru, którego na fakturze pierwotnej nie było?3) zamiana w dokumencie korekty towaru na inny, niż był na fakturze pierwotnej?

Przepisy (§ 13–14) rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie w sprawie faktur), nie określają, ile faktur korygujących można wystawić do faktury VAT. Dlatego w praktyce przyjmuje się, że do faktur VAT można wystawić nawet kilka faktur korygujących – jeśli istnieją podstawy do ich wystawienia.

REKLAMA

REKLAMA

Problemem natomiast jest to, czy kolejna faktura korygująca ma się odnosić do faktury pierwotnej, czy też do poprzedniej faktury korygującej. Organy podatkowe przyjmują, że faktury korygujące mogą korygować jedynie pierwotną fakturę VAT. Dlatego, jeśli istnieje potrzeba wystawienia kolejnej faktury korygującej, korekta ta powinna zawsze odwoływać się do danych na fakturze pierwotnej, a nie do wystawionej wcześniej faktury korygującej.

INTERPRETACJE

Ustawodawca nie dał możliwości wystawiania faktur korygujących do faktur korygujących wystawionych wcześniej.

REKLAMA

Pismo naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z 11 sierpnia 2005 r. , nr RO/443/106/2005

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli kolejna faktura korygująca koryguje inne pozycje faktury VAT niż poprzednia faktura korygująca, to nie ma wątpliwości, że należy odnieść się do pierwotnej faktury. Natomiast, gdy kolejna faktura korygująca zmienia tę samą pozycję faktury VAT jak poprzednia – nie można nie uwzględnić skorygowanych już danych.

Odpowiadając na drugie pytanie: czy na fakturze korygującej można wykazać dodatkowy towar – należy sięgnąć do przepisów rozporządzenia w sprawie faktur, które wprost wymienia przypadki, gdy możliwa jest korekta faktury VAT (§ 13–14 rozporządzenia w sprawie faktur).

Fakturę korygującą należy wystawić, gdy:

● po wystawieniu faktury sprzedawca udzielił rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT (tj. bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont),

● nabywca zwrócił sprzedawcy towary,

● sprzedawca zwrócił nabywcy kwoty nienależne, zaliczki, przedpłaty, zadatki lub raty, podlegające opodatkowaniu,

● podwyższono cenę po wystawieniu faktury,

● stwierdzono pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Oznacza to, że przyczyną wystawienia faktury korygującej może być pomyłka w jakiejkolwiek pozycji faktury. Powstaje tutaj kolejny problem: co należy rozumieć przez pojęcie pomyłki. Na pewno będzie to przypadek, gdy na fakturze wpisano błędną liczbę sztuk towaru niż ta, która w rzeczywistości była przedmiotem dostawy. Również wydanie dodatkowych sztuk towaru – gdy ustaleń dokonano po wystawieniu faktury VAT – uzasadnia wystawienie faktury korygującej (ponieważ faktura de facto dokumentuje w takim przypadku błędną ilość towarów.

Należy pamiętać o terminie rozliczenia takiej faktury, która będzie zwiększać podatek należny. Inaczej niż w przypadku faktur powodujących zmniejszenie podatku naliczonego, przepisy nie regulują, kiedy należy rozliczyć fakturę korygującą. Organy podatkowe rozróżniają dwie sytuacje:

1) przyczyna wystawienia faktury korygującej istniała w dniu wystawienia faktury pierwotnej,

2) przyczyna wystawienia faktury korygującej powstała po wystawieniu faktury pierwotnej.

W pierwszym przypadku, korekty należy dokonać poprzez korektę deklaracji, w której została rozliczona pierwotna faktura. Taka sytuacja będzie miała miejsce, gdy na fakturze wpisano błędną liczbę sztuk towaru niż ta, która w rzeczywistości była przedmiotem dostawy.

Natomiast wydanie dodatkowych sztuk towaru – gdy ustaleń dokonano po wystawieniu pierwotnej faktury VAT – sprzedawca będzie mógł rozliczyć w bieżącej deklaracji. Podatnik musi jednak wykazać, że przyczyna wystawienia faktury powstała po wystawieniu faktury pierwotnej.

Czytaj także: Korekta faktur wystawionych na urząd gminy>>

Z ORZECZNICTWA

Rozliczenie korekty faktury w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej i jednocześnie korygowanie deklaracji podatkowej za ten miesiąc jest niedopuszczalne z tej przyczyny, że pierwotna faktura i deklaracja prawidłowo odzwierciedlały stan faktyczny, który istniał w tym miesiącu. Wystawienie faktury korygującej nastąpiło w wyniku okoliczności, która jeszcze nie istniała w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej, ale powstała później. Na rozliczenie podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy mogą mieć wpływ zjawiska faktyczne i prawne zaistniałe tylko w owym czasie.

Wyrok WSA w Łodzi z 4 lutego 2004 r., sygn. akt I SA/Łd 783/03

Należy jednak unikać wystawiania faktur korygujących w takich sytuacjach, gdyż zawsze istnieje ryzyko, że organ podatkowy zakwestionuje, iż przyczyna wystawienia faktury korygującej powstała po wystawieniu faktury, i rozliczenie faktury korygującej w bieżącej deklaracji jest nieprawidłowe. Bezpieczniej jest w takim przypadku wystawić fakturę VAT dokumentującą dodatkową dostawę, która będzie podlegała bieżącemu rozliczeniu.

PRZYKŁAD

Podatnik 5 stycznia br. sprzedał 10 sztuk towaru. W tym dniu została wystawiona faktura. Zgodnie z umową wydano 10 sztuk towaru. Nabywca w kwietniu zgłosił się do sprzedawcy o sprzedaż dodatkowych sztuk towaru. W dniu 15 kwietnia został wydany towar. Sprzedawca posiada dokument potwierdzający datę dodatkowego zamówienia. Niezależnie od przyjętego sposobu rozliczeń (wystawienie faktury VAT czy korygującej), VAT powinien być rozliczony w deklaracji.

Gdyby sprzedawca nie dysponował dowodami, które potwierdzałyby, że ustalenia powstały po wystawieniu faktury VAT, i wystawił fakturę korygującą, powinien ją rozliczyć w miesiącu pierwotnej dostawy – czyli w styczniu. Wystawienie w takiej sytuacji faktury VAT na dodatkową dostawę nie rodzi obowiązku korekty pierwotnego rozliczenia.

Możliwa jest również zamiana w dokumencie korekty towaru na inny, niż był na fakturze pierwotnej. Jak wynika z omawianych przepisów, będzie to błąd co do rodzaju towaru. Jest to również podstawą wystawienia faktury korygującej. Sposób jej rozliczenia jest uzależniony od tego, czy korekta będzie zwiększać, czy zmniejszać podatek.

Czytaj także: Zasady rozliczania VAT organów samorządowych>>

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 57, poz. 357)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212, poz. 1337; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 222, poz. 1760)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA