| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Wyższe kary za nielegalne reklamy

Wyższe kary za nielegalne reklamy

Wśród poprawek zaproponowanych przez Senat w ustawie krajobrazowej najważniejsza zmiana dotyczy egzekwowania kar za ustawianie i utrzymywanie reklam nielegalnych bądź niezgodnych z gminnym kodem reklamowym, który będzie ustalany przez samorządy. Kara za takie reklamy będzie wynosić czterdziestokrotność opłaty reklamowej, której wysokość będą ustalać gminy.

PO i PSL zapowiadają poparcie dla senackich poprawek do ustawy krajobrazowej

W czwartek podczas wieczornej debaty nad senackimi poprawkami do ustawy krajobrazowej kluby PO i PSL zadeklarowały, że poprą je w głosowaniu. Opozycyjny PiS zapowiedział, że poprze tylko trzy poprawki z 31 zgłoszonych przez Senat.

W czwartek późnym wieczorem posłowie dyskutowali na poprawkami Senatu zgłoszonymi do przyjętej w marcu przez posłów ustawy krajobrazowej. Senatorowie zgłosili do tej ustawy 31 poprawek.

Zobacz również: Reklamy w mieście pod kontrolą

Wszystkie poprawki Senatu poparli wcześniej, tego samego dnia posłowie połączonych komisji: infrastruktury, kultury i środków przekazu oraz samorządu terytorialnego i polityki regionalnej. Tym samym komisje zarekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawek izby wyższej.

Podczas debaty swoje stanowisko w sprawie propozycji Senatu przedstawiły trzy kluby parlamentarne: PO, PSL i PiS. Dwa pierwsze kluby zapowiedziały poparcie dla poprawek Senatu. PiS zapowiedział, że poprze tylko trzy z nich. Zdaniem przedstawicielki klubu PiS Anny Paluch poprawki Senatu tylko "pogłębiają błędy ustawy, zamiast je poprawiać". Paluch oceniła też, że senatorowie przygotowali poprawki w pośpiechu i dlatego są one pełne "błędów i literówek".

Posłanka PiS oceniła także, że kary, przewidziane w poprawkach Senatu, za nielegalne umieszczanie reklam w przestrzeni publicznej są "drakońskie", a propozycje izby wyższej tylko pogłębią chaos reklamowy w wielkich miastach.

Poseł-sprawozdawca połączonych komisji Iwona Śledzińska-Katarasińska (PO) przyznała, że w jej ocenie ustawa będzie w przyszłości nowelizowana, bo dopiero praktyka jej stosowania pokaże, jakie rozwiązania w zakresie ochrony krajobrazu są najlepsze. Pomimo tego posłanka podkreśliła, że batalię o ochronę krajobrazu trzeba rozpocząć i temu ma służyć ustawa.

Wśród poprawek zaproponowanych przez Senat najważniejsza zmiana dotyczy egzekwowania kar za ustawianie i utrzymywanie reklam nielegalnych bądź niezgodnych z gminnym kodem reklamowym, który będzie ustalany przez samorządy. Kara za takie reklamy będzie wynosić czterdziestokrotność opłaty reklamowej, której wysokość będą ustalać gminy.

Zgodnie z propozycją Senatu, dodatkowa opłata będzie też nakładana za czas, w którym właściciel reklamy zewnętrznej będzie ją likwidował. Ma to przyspieszyć działania ukaranych. Kary będą w pierwszej kolejności nakładane na podmioty, które umieściły reklamę. Jeśli ich ustalenie nie będzie możliwe, karani mają być właściciele nieruchomości, na których stoją reklamy.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Sienkiewicz i Zamroch. Radcowie Prawni Spółka Partnerska

Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »