REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dowóz dzieci do przedszkola - PIT 8C

Dowóz dzieci do przedszkola - PIT 8C./ fot. Fotolia
Dowóz dzieci do przedszkola - PIT 8C./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gmina ma obowiązek zapewnić bezpłatny transport oraz opiekę podczas przewozu dziecka. Należy pamiętać, że generalnie droga 5 - latka z domu do przedszkola nie powinna przekraczać 3 km.

Czy gmina miała obowiązek wystawienia PIT-8C za 2016 r. w związku ze zwrotem kosztów przejazdu dzieci do publicznych przedszkoli? Było to wykonanie obowiązków wynikających z ustawy o systemie oświaty. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zwolnienia dla tego typu świadczeń. Czy wskazuje to na konieczność zapłacenia podatku?

REKLAMA

REKLAMA

Nie, gmina nie miała obowiązku wystawienia PIT-8C z tego tytułu. Organy podatkowe zgodnie przyjmują, że w takich sytuacjach nie powstaje przychód.

Co do zasady, droga dziecka pięcioletniego z domu do:

● najbliższego publicznego przedszkola,

REKLAMA

● oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● publicznej innej formy wychowania przedszkolnego

– nie powinna przekraczać 3 km. Jeśli limit ten zostanie przekroczony, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka lub zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Niekiedy – niezależnie od limitu 3 km – obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) a rodzicami, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

Zobacz również: Prawo administracyjne

Rzeczywiście gmina nie może uzasadniać kwestii wystawienia PIT-8C, wskazując na art. 21 ust. 1 pkt 40c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Przepis ten zwalnia z podatku zwrot kosztów przejazdu, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty. Przepis ten dotyczy bowiem zwrotu kosztów przejazdu dzieci z domu do szkoły, a nie przedszkola. Organy podatkowe stoją jednak na stanowisku, że nie można argumentować, że skoro nie ma takiego zwolnienia dla dzieci uczęszczających do przedszkoli, to wynika z tego konieczność rozpoznania przychodu i wystawienia PIT-8C.

Przykładem korzystnego dla podatników stanowiska organów podatkowych może być tu interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 maja 2016 r. (sygn. ITPB2/4511-212/16/BK). Organ podatkowy odpowiedział m.in. na pytanie, czy w związku ze zwrotem kosztów przejazdu dzieci do przedszkoli na gminie, jako płatniku, ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

W tym przypadku wysokość zwracanych kosztów była równa wysokości ceny ulgowych biletów miesięcznych. Podstawą naliczania zwrotu kosztów przewozu niepełnosprawnego dziecka do ośrodka własnym samochodem był koszt zużytego paliwa – przy średniej cenie 4,4 zł za 1 km, według ilości spalonego paliwa na 100 km. Uwzględniając te parametry, po zakończeniu roku kalendarzowego gmina wystawiała PIT-8C, informując o przychodach z innych źródeł rodziców, którzy otrzymali zwrot kosztów dowozu dziecka do przedszkola. Działanie takie było motywowane brakiem podstawy do zwolnienia z PIT. Gmina podkreślała, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 40c updof nie obejmuje dzieci uczęszczających do przedszkola publicznego. Wyciągnęła zatem wniosek, że powstało zobowiązanie podatkowe. Organ podatkowy uznał takie postępowanie za błąd. Stwierdził, że (....) w kontekście realizowanego przez gminę obowiązku nałożonego przepisami ustawy o systemie oświaty należy uznać, że w sytuacji zwrotu kosztów przejazdu dzieci do przedszkoli, o którym mowa w art. 14a ust. 3 i 4 ustawy o systemie oświaty, nie powstaje przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji do otrzymanych zwrotów nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące zarówno źródeł przychodów, jak i zwolnień przedmiotowych – w tym zwolnień wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 40 i pkt 40c tej ustawy.

TOMASZ KRÓL

prawnik, konsultant podatkowy, pracownik kancelarii prawnej, wykładowca, autor wielu publikacji

PODSTAWY PRAWNE

● art. 10, art. 20, art. 21 ust. 1 pkt 40 i 40c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 528)

● art. 17 ust. 3 i 3a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA