Jak samorząd województwa powinien rozliczać dotację rozwojową
REKLAMA
REKLAMA
Środki na wszystkie szczeble realizacji regionalnych programów operacyjnych, co do zasady, są przekazywane w formie dotacji rozwojowej, czyli jako podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki państwa, przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych.
REKLAMA
W świetle postanowień kontraktu wojewódzkiego, samorząd województwa, będący instytucją zarządzającą, będzie otrzymywać od ministra rozwoju regionalnego dotację rozwojową na realizację regionalnych programów operacyjnych (RPO) w formie zaliczki.
Samorząd województwa jako instytucja zarządzająca udzielać będzie dotacji rozwojowej beneficjentom RPO, zawierając z nimi odpowiednie umowy.
REKLAMA
Rozliczenie środków przekazanych beneficjentom RPO odbywa się na podstawie składanych przez nich wniosków o płatność, które stanowią również sprawozdanie z realizacji projektu. Co do zasady wnioski te składane są raz w miesiącu, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał, co uzależnione jest od decyzji danej instytucji zarządzającej RPO. W sytuacji zaliczkowania projektu, wydatki w pierwszej kolejności rozliczane są na poczet przekazanej zaliczki, a następnie mogą być refundowane. Jako że przekazane środki są dotacją, obowiązkowo należy je rozliczyć z upływem roku budżetowego.
Instytucja zarządzająca RPO rozlicza środki otrzymanej dotacji rozwojowej na podstawie wniosków o przekazanie III i IV transzy (rozliczenie odpowiednio I i II transzy) oraz o rozliczenie III i IV transzy dotacji, jak również przez złożenie wyciągów z rachunków bankowych, które potwierdzają przekazanie środków na rzecz beneficjentów.
Środki, które nie zostały wykorzystane i nie zostaną zgłoszone do niewygasających z końcem roku budżetowego, podlegają zwrotowi do budżetu państwa. Warto zauważyć, że środki te nie pomniejszają alokacji RPO i mogą być one przekazane w następnych latach realizacji RPO.
Wykorzystanie środków niezgodnie z przeznaczeniem, powodujące niezrealizowanie pełnego zakresu rzeczowego projektu, określonego w umowie, wyklucza prawo otrzymania środków, o których mowa powyżej, na realizację projektu w ramach programów finansowanych z udziałem tych środków. Okres wykluczenia rozpoczyna się od dnia, kiedy decyzja stała się ostateczna, zaś kończy z upływem trzech lat od dnia dokonania zwrotu tych środków.
BEATA PIOTROWSKA
główny specjalista w Biurze Audytu Wewnętrznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego
Podstawa prawna
• Wytyczne ministra rozwoju regionalnego w zakresie trybu dokonywania płatności i rozliczeń.
REKLAMA
REKLAMA