REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak restrukturyzować zobowiązania dłużników gmin

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ AM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie efekty można osiągnąć dzięki restrukturyzacji należności przysługujących samorządom terytorialnym? Na co należy zwrócić uwagę, przygotowując i przeprowadzając restrukturyzację długów?

ANDRZEJ BIELSKI

REKLAMA

REKLAMA

wicedyrektor wydziału podatków i opłat Urzędu Miejskiego w Krakowie

W codziennej praktyce pracownicy gmin borykają się z problemem odzyskiwania przysługujących jednostce należności. Dochodzenie wierzytelności na drodze sądowej, a po uzyskaniu tytułu wykonawczego poprzez egzekucję prowadzoną przez komornika, w istotny sposób wydłuża okres oczekiwania gmin na należne im środki pieniężne. Doświadczenie wskazuje również na stosunkowo niską efektywność tych działań. Wymaga to od pracowników samorządów konieczności opracowania mechanizmów (procedur) windykacyjnych, w istotny sposób zwiększających płynność w zakresie ściągania należnych wierzytelności. Jednym z tych sposobów jest restrukturyzacja zobowiązań dłużników.

Restrukturyzację należy rozumieć jako szereg czynności, których punktem wyjścia są negocjacje z dłużnikiem, a ich efektem określona czynność prawna reformująca pierwotny stosunek zobowiązaniowy. Efektem tak rozumianej restrukturyzacji jest najczęściej odroczenie terminu zapłaty, rozłożenie zaległości na raty, a także częściowe umorzenie zobowiązania. Ważne jest, aby wydłużenie terminu spłaty należnych gminom kwot wiązało się z dodatkowym ich zabezpieczeniem (osobowym lub rzeczowym), co w istotny sposób wzmacnia pozycję wierzyciela.

REKLAMA

Zasada legalizmu - jako podstawowa zasada działania organów administracji publicznej - stwarza określone ramy dla przedsięwzięć restrukturyzacyjnych. I tak zasady umarzania, odraczania oraz rozkładania na raty należności pieniężnych, przypadających jednostkom samorządu terytorialnego, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, określa art. 43 ustawy o finansach publicznych. Szczegółowe zasady, tryb udzielania tych ulg określa organ stanowiący jednostki. Jest oczywiste - zważywszy na art. 2 par. 4 Ordynacji podatkowej - że do udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych będą miały zastosowanie przepisy uchwał podejmowanych przez rady gmin. Ponieważ, określając przesłanki udzielania ulg, posłużono się klauzulami generalnymi (ważny interes), de facto przenosi to ciężar interpretacji tych przesłanek na praktykę stosowania prawa. Daje to gminie pewną elastyczność w procesach restrukturyzacji zobowiązań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy tutaj przypomnieć, iż np. niezgodne z uchwałą umorzenie części lub całości wierzytelności może stanowić przesłankę zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Zasadniczym celem restrukturyzacji jest zwiększenie efektywności czynności windykacyjnych. Prowadzanie z dłużnikiem negocjacji, czynienie sobie wzajemnych ustępstw jest często najtańszym oraz efektywnym sposobem odzyskania należnych jednostkom samorządu terytorialnego kwot.

Przepisy uchwały rady gminy nie będą miały zastosowania do należności przypadającej jednostce z tytułu realizacji zadań z zakresu zadań administracji rządowej oraz innych zadań zleconych. W odniesieniu do tych wierzytelności podstawą udzielenia ulgi będzie art. 42 ustawy o finansach publicznych. Należy dodatkowo podkreślić, iż w ramach tej grupy należności mogą pojawić się wierzytelności, co do których zasady umarzania, odraczania i rozkładania na raty określają odrębne przepisy. Wówczas na podstawie art. 42 ust. 7 ustawy o finansach publicznych wyłączone jest jej stosowanie.

Przy udzielaniu przedsiębiorcom ulg w spłacie zobowiązań o charakterze cywilnoprawnym przypadającym jednostkom samorządu terytorialnego należy pamiętać, iż działania te muszą odbywać się zgodnie z przepisami ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

AM

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA