REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plan finansowy jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych

WPF
WPF
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Plan finansowy wytycza jednostkom sektora finansów publicznych możliwości wydatkowania przyznanych środków. Definiując możliwości wydatkowe określa również źródła dochodów tworzących sferę dochodową jednostki sektora finansów publicznych. Wpływa zatem na realizację przyjętej polityki finansowej w jednostce. Należy jednak pamiętać, że opracowanie planu finansowego wymaga ścisłego przestrzegania określonych ustawowo etapów i wyznaczonych terminów

Prawidłowe opracowanie planu finansowego wzmacnia sprawność funkcjonowania jednostki jako całości. Wpływa na jakość podejmowanych decyzji i dostarcza niezbędnych danych do działań kontrolnych. Ukazuje czynniki (zbędne, nieprawidłowe, niepożądane) wpływające na wysokość kosztów (powodujących faktyczny wypływ gotówki). Jego jawność i znajomość wśród pracowników wpływa na akceptację i zrozumienie podejmowanych decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Zasady budowy planu finansowego jednostek budżetowych

Metodologia budowy planów finansowych jednostek organizacyjnych państwowych i samorządowych jest zindywidualizowana i odpowiada zasadom konstrukcji finansowych dokumentów nadrzędnych. Wybór optymalnej metody programowania budżetowego przekłada się na wykorzystanie planu finansowego jako narzędzia efektywnego zarządzania jednostką budżetową. Obowiązujący system prawny w znacznej mierze wyznacza możliwe sposoby programowania finansowego. Nie ogranicza to jednak możliwości sporządzania, obok planów finansowych budowanych według zasad normatywnych, planów innego rodzaju, pozwalających porządkować dane np. według realizowanych zadań.

Konstrukcja planu finansowego państwowej jednostki budżetowej odbywa się w kilku etapach (schemat 1).

REKLAMA

Zobacz serwis: Finanse

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budowa planu finansowego państwowej jednostki budżetowej rozpoczyna się jeszcze przed faktyczną jego konstrukcją, gdyż impulsem rozpoczynającym procedurę prognostyczną jest sporządzenie materiałów planistycznych do projektu ustawy budżetowej.

Etapy prac

Projekt prognozy rocznej działalności konkretnej jednostki budżetowej opracowują kierownicy państwowych jednostek budżetowych przy udziale dysponentów części budżetowych, zgodnych z istniejącą strukturą (schemat nr 2). Zostali oni zobowiązani do weryfikacji otrzymanych wielkości planistycznych, odpowiedniej ich agregacji i po odpowiednim ich opracowaniu – przedstawienia ministrowi finansów.

Przedłożone dane muszą odpowiadać zakresowi, formie i szczegółowości otrzymanych wytycznych. Uprawnienia do ich określenia przysługują ministrowi finansów, który jest także zobowiązany określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób, tryb i termin opracowania materiałów stanowiących podstawę budowy projektu ustawy budżetowej.

Materiały planistyczne, stanowiące podstawę budowy budżetu państwa, muszą zostać odpowiednio opracowane. Zawarte w nich planowane wielkości ekonomiczne, kumulowane i agregowane są w obrębie: obligatoryjnych podziałek klasyfikacji budżetowej, układu zadaniowego, charakterystycznego jak dotąd jedynie dla budżetu państwa, oraz układu podmiotowego i przedmiotowego. Dopiero tak opracowane informacje, oparte na otrzymanych wytycznych, stanowią bazę do budowy projektu ustawy budżetowej.

Projekt budżetu państwa, skonstruowany na podstawie przedłożonych przez dysponentów części budżetowych projektów dochodów i wydatków tych części, wyznacza podstawowe wielkości ekonomiczne i jednocześnie zakres projektów planów dochodów i wydatków poszczególnych części budżetowych. Te stanowią z kolei podstawę do budowy projektów planów finansowych państwowych jednostek budżetowych, określając granice finansowych możliwości tych jednostek. Przekazanie przez dysponentów podległym jednostkom kwot zaplanowanych w projekcie ustawy budżetowej kończy wstępny etap programowania budżetowego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA