REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego na rok 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK

REKLAMA

W artykule wskazujemy, jakie zasady i terminy w zakresie planowania obowiązują kierowników samorządowych zakładów budżetowych.

W odniesieniu do planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych przepisy prawne nie określają wzoru (zakresu informacyjnego) pozycji planu finansowego sporządzanego przez te jednostki. Projekt planu finansowego, jak również sam plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego sporządza się na podstawie:

REKLAMA

● ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) w tym zakresie,

● rozporządzenia Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (dalej: rozporządzenie w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych).

Rozliczenia samorządowego zakładu budżetowego z budżetem jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) należy planować w dziale i rozdziale właściwym dla przeważającego rodzaju działalności samorządowego zakładu budżetowego.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Samorządowy zakład budżetowy zajmuje się np. wodociągami i zaopatrzeniem w wodę (rozdział 40002), kanalizacją (rozdział 90001), utrzymaniem czystości i porządku (rozdział 0003) oraz wysypiskiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych (rozdział 90002).

Z jego statutu wynika, że przeważającą działalnością są wodociągi i zaopatrzenie w wodę, a w związku z tym rozliczenie samorządowego zakładu budżetowego z budżetem JST będzie planowane w rozdziale 40002.

Planowany stan środków obrotowych działalności samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku nie może przekraczać 1/6 rocznych planowanych na rok następny kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń.

Samorządowy zakład budżetowy planuje jako wpłatę do JST różnicę między sumą planowanych przychodów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na początek roku, a sumą planowanych kosztów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na koniec roku.

Koszty amortyzacji – jako koszty niepowodujące wydatkowania środków pieniężnych – nie powinny być uwzględniane przy ustalaniu faktycznego stanu środków obrotowych (pismo Ministerstwa Finansów – Departament Rachunkowości, znak: DR3/502/236/DKK/2011/ST-108).

Czytaj także: Czas na przedłożenie projektów budżetów 2012>>

Projekt planu finansowego

W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu JST, zarząd JST (w gminach: wójt, burmistrz, prezydent miasta) zobowiązany jest przekazać kierownikom samorządowych zakładów budżetowych informację o kwotach przychodów i kosztów przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości nie mniejszej niż przyjęta w projekcie uchwały budżetowej.

Na podstawie otrzymanych informacji kierownicy samorządowych zakładów budżetowych opracowują projekty planów finansowych w szczegółowości:

● dział,

● rozdział,

● paragraf,

REKLAMA

czyli podziałki klasyfikacji budżetowej określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Projekt planu finansowego samorządowego zakładu budżetowego, zapewniający zgodność kwot przychodów i kosztów z projektem uchwały budżetowej powinien zatwierdzić kierownik samorządowego zakładu budżetowego, a następnie przekazać go do zarządu JST (w gminach: do wójta, burmistrza, prezydenta miasta) w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji z projektu uchwały budżetowej, lecz nie później jednak niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy (§ 36 ust. 2 rozporządzenia w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych).

Zarząd JST (w gminach: wójt, burmistrz, prezydent miasta) dokonuje weryfikacji otrzymanego projektu planu finansowego pod względem jego zgodności z projektem uchwały budżetowej. W przypadku stwierdzenia różnic wprowadzane są w nim odpowiednie zmiany, o których zarząd informuje kierownika samorządowego zakładu budżetowego, w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego, lecz nie później niż do 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Odpowiednio zweryfikowany projekt planu finansowego stanowi podstawę gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego w okresie od 1 stycznia do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach przychodów i kosztów, wynikających z uchwały budżetowej.

Czytaj także: Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowej jednostki budżetowej na rok 2012>>

Plan finansowy

Po uchwaleniu uchwały budżetowej JST, zarząd JST (w gminach: wójt, burmistrz, prezydent miasta) w terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej przekazuje podległym samorządowym zakładom budżetowym informacje o ostatecznych kwotach przychodów i kosztów oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu w szczegółowości nie mniejszej niż przyjęta w uchwale budżetowej. Kierownik samorządowego zakładu budżetowego na podstawie otrzymanej informacji dostosowuje projekt planu finansowego do uchwały budżetowej w terminie nie dłuższym niż 10 dni od dnia otrzymania tej informacji, a następnie zatwierdza go.

Plan finansowy stanowi podstawę gospodarki finansowej każdego samorządowego zakładu budżetowego od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu JST, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego (art. 15 ust. 2 uofp).

Dokonywanie zmian w planach finansowych

W ciągu roku budżetowego kierownik samorządowego zakładu budżetowego może dokonywać zmian w planie finansowym zakładu budżetowego w przypadku realizowania wyższych od planowanych przychodów i kosztów, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu JST ani zwiększenia dotacji z budżetu JST. Natomiast inne niż ww. zmiany w planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego mogą być dokonane tylko po uprzednim wprowadzeniu zmian w uchwale budżetowej JST.

W przypadku realizowania przez samorządowy zakład budżetowy niższych od zaplanowanych przychodów, realizacja odpowiednio niższych kosztów następuje bez konieczności dokonywania zmian planu finansowego.

Nie wymaga dokonywania zmian planu finansowego samorządowego zakładu budżetowego realizacja planu kosztów, polegająca na przeniesieniach pomiędzy paragrafami, przy uwzględnieniu ograniczeń określonych prawem.

Czytaj także: Kompetencje regionalnych izb obrachunkowych w zakresie kontroli JST>>

Podstawy prawne

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 183, poz. 1092)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz.U. Nr 241, poz. 1616)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 38, poz. 207; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 185, poz. 1098)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA