REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego na rok 2012

KRYSTYNA GĄSIOREK

REKLAMA

W artykule wskazujemy, jakie zasady i terminy w zakresie planowania obowiązują kierowników samorządowych zakładów budżetowych.

W odniesieniu do planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych przepisy prawne nie określają wzoru (zakresu informacyjnego) pozycji planu finansowego sporządzanego przez te jednostki. Projekt planu finansowego, jak również sam plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego sporządza się na podstawie:

REKLAMA

● ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) w tym zakresie,

● rozporządzenia Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (dalej: rozporządzenie w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych).

Rozliczenia samorządowego zakładu budżetowego z budżetem jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) należy planować w dziale i rozdziale właściwym dla przeważającego rodzaju działalności samorządowego zakładu budżetowego.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Samorządowy zakład budżetowy zajmuje się np. wodociągami i zaopatrzeniem w wodę (rozdział 40002), kanalizacją (rozdział 90001), utrzymaniem czystości i porządku (rozdział 0003) oraz wysypiskiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych (rozdział 90002).

Z jego statutu wynika, że przeważającą działalnością są wodociągi i zaopatrzenie w wodę, a w związku z tym rozliczenie samorządowego zakładu budżetowego z budżetem JST będzie planowane w rozdziale 40002.

Planowany stan środków obrotowych działalności samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku nie może przekraczać 1/6 rocznych planowanych na rok następny kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń.

Samorządowy zakład budżetowy planuje jako wpłatę do JST różnicę między sumą planowanych przychodów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na początek roku, a sumą planowanych kosztów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na koniec roku.

Koszty amortyzacji – jako koszty niepowodujące wydatkowania środków pieniężnych – nie powinny być uwzględniane przy ustalaniu faktycznego stanu środków obrotowych (pismo Ministerstwa Finansów – Departament Rachunkowości, znak: DR3/502/236/DKK/2011/ST-108).

Czytaj także: Czas na przedłożenie projektów budżetów 2012>>

Projekt planu finansowego

W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu JST, zarząd JST (w gminach: wójt, burmistrz, prezydent miasta) zobowiązany jest przekazać kierownikom samorządowych zakładów budżetowych informację o kwotach przychodów i kosztów przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości nie mniejszej niż przyjęta w projekcie uchwały budżetowej.

Na podstawie otrzymanych informacji kierownicy samorządowych zakładów budżetowych opracowują projekty planów finansowych w szczegółowości:

● dział,

● rozdział,

● paragraf,

REKLAMA

czyli podziałki klasyfikacji budżetowej określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Projekt planu finansowego samorządowego zakładu budżetowego, zapewniający zgodność kwot przychodów i kosztów z projektem uchwały budżetowej powinien zatwierdzić kierownik samorządowego zakładu budżetowego, a następnie przekazać go do zarządu JST (w gminach: do wójta, burmistrza, prezydenta miasta) w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji z projektu uchwały budżetowej, lecz nie później jednak niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy (§ 36 ust. 2 rozporządzenia w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych).

Zarząd JST (w gminach: wójt, burmistrz, prezydent miasta) dokonuje weryfikacji otrzymanego projektu planu finansowego pod względem jego zgodności z projektem uchwały budżetowej. W przypadku stwierdzenia różnic wprowadzane są w nim odpowiednie zmiany, o których zarząd informuje kierownika samorządowego zakładu budżetowego, w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego, lecz nie później niż do 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Odpowiednio zweryfikowany projekt planu finansowego stanowi podstawę gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego w okresie od 1 stycznia do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach przychodów i kosztów, wynikających z uchwały budżetowej.

Czytaj także: Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowej jednostki budżetowej na rok 2012>>

Plan finansowy

Po uchwaleniu uchwały budżetowej JST, zarząd JST (w gminach: wójt, burmistrz, prezydent miasta) w terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej przekazuje podległym samorządowym zakładom budżetowym informacje o ostatecznych kwotach przychodów i kosztów oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu w szczegółowości nie mniejszej niż przyjęta w uchwale budżetowej. Kierownik samorządowego zakładu budżetowego na podstawie otrzymanej informacji dostosowuje projekt planu finansowego do uchwały budżetowej w terminie nie dłuższym niż 10 dni od dnia otrzymania tej informacji, a następnie zatwierdza go.

Plan finansowy stanowi podstawę gospodarki finansowej każdego samorządowego zakładu budżetowego od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu JST, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego (art. 15 ust. 2 uofp).

Dokonywanie zmian w planach finansowych

W ciągu roku budżetowego kierownik samorządowego zakładu budżetowego może dokonywać zmian w planie finansowym zakładu budżetowego w przypadku realizowania wyższych od planowanych przychodów i kosztów, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu JST ani zwiększenia dotacji z budżetu JST. Natomiast inne niż ww. zmiany w planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego mogą być dokonane tylko po uprzednim wprowadzeniu zmian w uchwale budżetowej JST.

W przypadku realizowania przez samorządowy zakład budżetowy niższych od zaplanowanych przychodów, realizacja odpowiednio niższych kosztów następuje bez konieczności dokonywania zmian planu finansowego.

Nie wymaga dokonywania zmian planu finansowego samorządowego zakładu budżetowego realizacja planu kosztów, polegająca na przeniesieniach pomiędzy paragrafami, przy uwzględnieniu ograniczeń określonych prawem.

Czytaj także: Kompetencje regionalnych izb obrachunkowych w zakresie kontroli JST>>

Podstawy prawne

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 183, poz. 1092)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz.U. Nr 241, poz. 1616)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 38, poz. 207; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 185, poz. 1098)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA