Kalkulacja kwoty subwencji oświatowej na 2015 rok
REKLAMA
REKLAMA
Sposób kalkulowania kwoty subwencji oświatowej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy
W związku ze zgłoszoną prośbą MEN prezentuje informację o sposobie kalkulowania kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2015.
REKLAMA
Kalkulacje kwot, o których mowa zostały przekazane samorządom przy piśmie z dnia 12 lutego 2015 r. nr DWST.WSST.356.2812.2015.
Kalkulacja kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji i metod pracy dla dzieci i młodzieży na rok 2015 została sporządzona w celu ułatwienia samorządom wypełnienia obowiązku wynikającego z art. 32 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. poz. 1877).
Zobacz również: Koszty wychowania przedszkolnego dziecka z innej gminy
REKLAMA
Przepis ten wprowadza obowiązek wydatkowania na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy środków w wysokości nie niższej niż zostały naliczone w subwencji oświatowej dla każdej jednostki samorządu terytorialnego.
W celu ustalenia kwot dla jednostek samorządu terytorialnego, które powinny przeznaczyć na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w roku 2015 Ministerstwo Edukacji Narodowej przyjęło następujące założenia:
- w przypadku szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych w zakresie uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uwzględnia się kwotę wynikającą z przeliczenia ucznia finansowym standardem A oraz dodatkowe wagi z algorytmu na 2015 r.: od P1 do P10 , P26, P30, P33 (metodologia ta dotyczy również dzieci upośledzonych w stopniu głębokim, z wyłączeniem średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych);
- w przypadku szkół specjalnych uwzględnia się łączną kwotę subwencji naliczoną na te szkoły (z wyłączeniem średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych oraz z wyłączeniem wag na zadania pozaszkolne od P45 do P47, oraz z wyłączeniem wagi na wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – P44,);
- w przypadku placówek wychowania przedszkolnego uwzględnia się kwoty naliczone wagami P34 i P42;
- w przypadku placówek uwzględnia się środki naliczone wagami od P39 do P42 oraz w przypadku wychowanków internatów będących wychowankami szkół specjalnych wagi P35 i P36;
- w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół artystycznych uwzględnia się kwotę wynikającą z przeliczenia ucznia finansowym standardem A oraz dodatkowe wagi z algorytmu na 2015 r.: od P1 do P10, P30, P33 oraz wagi od P18 do P24;
- w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół sportowych, w których wszyscy uczniowie znajdują się
- w oddziałach sportowych uwzględnia się wagę P15;
- w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół mistrzostwa sportowego, w których; wszyscy uczniowie znajdują się w oddziałach mistrzostwa sportowego uwzględnia się wagę P16;
- w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół w których wszyscy uczniowie szkoły są przeliczani wagą dla mniejszości narodowych i etnicznych, tj. wagą P11 lub P12, lub P13 uwzględnia się odpowiednio kwotę subwencji naliczone odpowiednią wagą – P11 lub P12 lub P13;
- w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół w których wszyscy uczniowie szkoły są przeliczani wagą dla oddziałów dwujęzycznych mniejszości narodowych i etnicznych uwzględnia się kwotę subwencji naliczona wagą P14;
- w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół w których wszyscy uczniowie szkoły są przeliczani wagą P17 lub P28, lub P29 uwzględnia się odpowiednio kwotę subwencji naliczone odpowiednią wagą – P17 lub P28 lub P29.
REKLAMA
Kwoty subwencji na realizację zadań z zakresu kształcenia specjalnego wskazane przez MEN mogą być wykorzystywane do oceny stopnia realizacji obowiązku wynikającego z art. 32 tzw. „ustawy okołobudżetowej” przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz ewentualnie przez organy kontrolne. Jednakże nie wyklucza to sytuacji, w której to samorząd lub organ kontrolny dokona odrębnej kalkulacji kwoty subwencji w omawianym zakresie.
Jednostka samorządu terytorialnego może pozyskać ze szkół i placówek dane, które umożliwią dokonanie bardziej szczegółowej kalkulacji ww. kwot. Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowując metodologię wyodrębniania środków na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla poszczególnych samorządów przyjęło założenia upraszczające, gdyż nie posiada w systemie informacji oświatowej bardziej szczegółowych danych do sporządzenia jeszcze precyzyjniejszych wyliczeń.
Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej
Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.