REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kalkulacja kwoty subwencji oświatowej na 2015 rok

Subskrybuj nas na Youtube
Subwencja oświatowa 2015/ Fot. Fotolia
Subwencja oświatowa 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek wydatkowania na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy środków w wysokości nie niższej niż zostały naliczone w subwencji oświatowej.

Sposób kalkulowania kwoty subwencji oświatowej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy

W związku ze zgłoszoną prośbą MEN prezentuje informację o sposobie kalkulowania kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2015.

REKLAMA

REKLAMA

Kalkulacje kwot, o których mowa zostały przekazane samorządom przy piśmie z dnia 12 lutego 2015 r. nr DWST.WSST.356.2812.2015.

Kalkulacja kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji i metod pracy dla dzieci i młodzieży na rok 2015 została sporządzona w celu ułatwienia samorządom wypełnienia obowiązku wynikającego z art. 32 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. poz. 1877).

Zobacz również: Koszty wychowania przedszkolnego dziecka z innej gminy

REKLAMA

Przepis ten wprowadza obowiązek wydatkowania na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy środków w wysokości nie niższej niż zostały naliczone w subwencji oświatowej dla każdej jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W celu ustalenia kwot dla jednostek samorządu terytorialnego, które powinny przeznaczyć na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w roku 2015 Ministerstwo Edukacji Narodowej przyjęło następujące założenia:

  • w przypadku szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych w zakresie uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uwzględnia się kwotę wynikającą z przeliczenia  ucznia finansowym standardem A oraz dodatkowe wagi z algorytmu na 2015 r.: od P1 do P10 , P26, P30, P33 (metodologia ta dotyczy również dzieci upośledzonych w stopniu głębokim, z wyłączeniem średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych);
  • w przypadku szkół specjalnych uwzględnia się łączną kwotę subwencji naliczoną na te szkoły (z wyłączeniem średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych oraz z wyłączeniem wag na zadania pozaszkolne od P45 do P47, oraz z wyłączeniem wagi na wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – P44,);
  • w przypadku placówek wychowania przedszkolnego uwzględnia się kwoty naliczone wagami P34 i P42;
  • w przypadku placówek uwzględnia się środki naliczone wagami od P39 do P42 oraz w przypadku wychowanków internatów będących wychowankami szkół specjalnych wagi P35 i P36;
  • w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół artystycznych uwzględnia się kwotę wynikającą z przeliczenia  ucznia finansowym standardem A oraz dodatkowe wagi z algorytmu na 2015 r.: od P1 do P10, P30, P33 oraz wagi od P18 do P24;
  • w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół sportowych, w których wszyscy uczniowie znajdują się
  • w oddziałach sportowych uwzględnia się wagę P15;
  • w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół mistrzostwa sportowego, w których; wszyscy uczniowie znajdują się w oddziałach mistrzostwa sportowego uwzględnia się wagę P16;
  • w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół w których wszyscy uczniowie szkoły są przeliczani wagą dla mniejszości narodowych i etnicznych, tj. wagą P11 lub P12, lub P13 uwzględnia się odpowiednio kwotę subwencji naliczone odpowiednią wagą – P11 lub P12 lub P13;
  • w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół w których wszyscy uczniowie szkoły są przeliczani wagą dla oddziałów dwujęzycznych mniejszości narodowych i etnicznych uwzględnia się kwotę subwencji naliczona wagą P14;
  • w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół w których wszyscy uczniowie szkoły są przeliczani wagą P17 lub P28, lub P29 uwzględnia się odpowiednio kwotę subwencji naliczone odpowiednią wagą – P17 lub P28 lub P29.

Kwoty subwencji na realizację zadań z zakresu kształcenia specjalnego wskazane przez MEN mogą być wykorzystywane do oceny stopnia realizacji obowiązku wynikającego z art. 32 tzw. „ustawy okołobudżetowej” przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz ewentualnie przez organy kontrolne. Jednakże nie wyklucza to sytuacji, w której to samorząd lub organ kontrolny dokona odrębnej kalkulacji kwoty subwencji w omawianym zakresie.

Jednostka samorządu terytorialnego może pozyskać ze szkół i placówek dane, które umożliwią dokonanie bardziej szczegółowej kalkulacji ww. kwot. Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowując metodologię wyodrębniania środków na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla poszczególnych samorządów przyjęło założenia upraszczające, gdyż nie posiada w systemie informacji oświatowej bardziej szczegółowych danych do sporządzenia jeszcze precyzyjniejszych wyliczeń.

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA