REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamówienia publiczne – informowanie drugiej strony o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dr Rafał R. Wasilewski
doktor nauk prawnych, radca prawny prowadzący w Szczecinie kancelarię prawa gospodarczego Kancelaria Radcy Prawnego dr Rafał R. Wasilewski
Zamówienia publiczne – informowanie drugiej strony o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy /fot.Shutterstock
Zamówienia publiczne – informowanie drugiej strony o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Procedura udzielania i realizacji zamówień publicznych jest w znaczny sposób sformalizowana, a prawa i obowiązki stron umowy o zamówienie publiczne nie mogą być dowolnie kształtowane przez zamawiającego oraz wykonawcę. Co zatem, jeżeli z uwagi na pandemię koronawirusa wykonanie umowy (np. dochowanie terminu) jest zagrożone?

Nowe regulacje prawne

REKLAMA

Pierwsza z ustaw przyjętych w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, tj. ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374), nie wprowadzała rozwiązań dotyczących realizacji już obowiązujących umów o udzielenie zamówienia publicznego, lecz przewidywała pewne wyłączenia z zastosowania p.z.p.

REKLAMA

Powyższa ustawa, zwana dalej „specustawą”, została jednak zmieniona na podstawie ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568), w której przewidziano konkretne instrumenty dotyczące realizacji zawartych umów o zamówienie publiczne, w tym procedurę informowania o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Samorząd i administracja. Pakiet e-booków

Najważniejsze kwestie tej procedury przedstawiono poniżej w formule Q&A (pytanie i odpowiedź).

Czy wykonawca i zamawiający muszą informować się o wpływie COVID-19 na realizację umowy o zamówienie publiczne?

Tak. Z brzmienia art. 15r ust. 1 specustawy wynika, że zarówno zamawiający, jak i wykonawca mają obowiązek poinformowania drugiej strony o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy (tj. np. na dochowanie terminu realizacji). Oczywiście taka informacja dotyczy wyłącznie sytuacji, kiedy taki wpływ wystąpił albo może wystąpić. Jeżeli w ocenie zamawiającego czy wykonawcy COVID-19 nie będzie miał wpływu na realizację umowy, obowiązek poinformowania drugiej strony nie aktualizuje się.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy informacja do drugiej strony umowy musi zostać udokumentowana?

Z art. 15r ust. 1 specustawy wynika, że tak. Przepis ten stanowi o obowiązku potwierdzenia wpływu COVID-19 na należyte wykonanie umowy poprzez załączenie do informacji oświadczenia lub dokumentów, które mogą dotyczyć w szczególności:

  • nieobecności pracowników lub osób świadczących pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, które uczestniczą lub mogłyby uczestniczyć w realizacji zamówienia;
  • decyzji wydanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego lub działającego z jego upoważnienia państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, nakładających na wykonawcę obowiązek podjęcia określonych czynności zapobiegawczych lub kontrolnych;
  • poleceń wydanych przez wojewodów lub decyzji wydanych przez Prezesa Rady Ministrów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 2;
  • wstrzymania dostaw produktów, komponentów produktu lub materiałów, trudności w dostępie do sprzętu lub trudności w realizacji usług transportowych;

Jest to katalog przykładowy, a strona umowy może powoływać się także na inne okoliczności zagrażające należytemu wykonaniu umowy, o ile będą miały związek z COVID-19.

Ponadto takie okoliczności mogą dotyczyć także podwykonawców i dalszych podwykonawców (nie muszą dotyczyć bezpośrednio generalnego wykonawcy).

Czy druga strona może domagać się przedstawienia dodatkowych informacji?

Tak. Zgodnie z art. 15r ust. 2 specustawy strona, która otrzymała informację zgodnie z ust. 1, może zażądać przedstawienia dodatkowych oświadczeń lub dokumentów potwierdzających wpływ okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie umowy.

Co należy zrobić po otrzymaniu informacji o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy o zamówienie publiczne?

REKLAMA

W przypadku, gdy wykonawca albo zamawiający otrzymają od drugiej strony informację o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy, zgodnie z art. 15r ust. 3 specustawy, ma obowiązek w terminie 14 dni przekazać swoje stanowisko drugiej stronie oraz je uzasadnić. Termin ten liczy się odrębnie dla kolejnych/dodatkowych oświadczeń i dokumentów.

Wykonawca 13 kwietnia 2020 r. przekazał zamawiającemu informację na podstawie art. 15r ust. 1 specustawy. Zamawiający zażądał dodatkowych dokumentów. Wykonawca przekaże je 24 kwietnia 2020 r. Zamawiający będzie obowiązany ustosunkować się do informacji z 13 kwietnia 2020 r. w terminie do 27 kwietnia 2020 r. Natomiast kolejne stanowisko powinien przekazać – z uwzględnieniem kolejnych informacji – do 8 maja 2020 r.

Czy procedura informowania powoduje konieczność zmiany umowy o zamówienie publiczne?

Nie. Stosownie do art. 15r ust. 4 specustawy, jeżeli zamawiający stwierdzi, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19 mogą wpłynąć lub wpływają na należyte wykonanie umowy, może w uzgodnieniu z wykonawcą dokonać zmiany umowy, o której mowa w art. 144 ust. 1 pkt 3 p.z.p. Przepis ten nie wskazuje, że zamawiający i wykonawca dokonują zmiany umowy, a jedynie, że zamawiający może jej dokonać w uzgodnieniu z wykonawcą.

dr Radek Rafał Wasilewski, radca prawny – Kancelaria Radcy Prawnego dr Radek Rafał Wasilewski (https://www.radcawasilewski.pl)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA