REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamówienia publiczne – informowanie drugiej strony o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dr Rafał R. Wasilewski
doktor nauk prawnych, radca prawny prowadzący w Szczecinie kancelarię prawa gospodarczego Kancelaria Radcy Prawnego dr Rafał R. Wasilewski
Zamówienia publiczne – informowanie drugiej strony o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy /fot.Shutterstock
Zamówienia publiczne – informowanie drugiej strony o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Procedura udzielania i realizacji zamówień publicznych jest w znaczny sposób sformalizowana, a prawa i obowiązki stron umowy o zamówienie publiczne nie mogą być dowolnie kształtowane przez zamawiającego oraz wykonawcę. Co zatem, jeżeli z uwagi na pandemię koronawirusa wykonanie umowy (np. dochowanie terminu) jest zagrożone?

Nowe regulacje prawne

Pierwsza z ustaw przyjętych w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, tj. ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374), nie wprowadzała rozwiązań dotyczących realizacji już obowiązujących umów o udzielenie zamówienia publicznego, lecz przewidywała pewne wyłączenia z zastosowania p.z.p.

REKLAMA

REKLAMA

Powyższa ustawa, zwana dalej „specustawą”, została jednak zmieniona na podstawie ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568), w której przewidziano konkretne instrumenty dotyczące realizacji zawartych umów o zamówienie publiczne, w tym procedurę informowania o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Samorząd i administracja. Pakiet e-booków

Najważniejsze kwestie tej procedury przedstawiono poniżej w formule Q&A (pytanie i odpowiedź).

Czy wykonawca i zamawiający muszą informować się o wpływie COVID-19 na realizację umowy o zamówienie publiczne?

REKLAMA

Tak. Z brzmienia art. 15r ust. 1 specustawy wynika, że zarówno zamawiający, jak i wykonawca mają obowiązek poinformowania drugiej strony o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy (tj. np. na dochowanie terminu realizacji). Oczywiście taka informacja dotyczy wyłącznie sytuacji, kiedy taki wpływ wystąpił albo może wystąpić. Jeżeli w ocenie zamawiającego czy wykonawcy COVID-19 nie będzie miał wpływu na realizację umowy, obowiązek poinformowania drugiej strony nie aktualizuje się.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy informacja do drugiej strony umowy musi zostać udokumentowana?

Z art. 15r ust. 1 specustawy wynika, że tak. Przepis ten stanowi o obowiązku potwierdzenia wpływu COVID-19 na należyte wykonanie umowy poprzez załączenie do informacji oświadczenia lub dokumentów, które mogą dotyczyć w szczególności:

  • nieobecności pracowników lub osób świadczących pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, które uczestniczą lub mogłyby uczestniczyć w realizacji zamówienia;
  • decyzji wydanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego lub działającego z jego upoważnienia państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, nakładających na wykonawcę obowiązek podjęcia określonych czynności zapobiegawczych lub kontrolnych;
  • poleceń wydanych przez wojewodów lub decyzji wydanych przez Prezesa Rady Ministrów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 2;
  • wstrzymania dostaw produktów, komponentów produktu lub materiałów, trudności w dostępie do sprzętu lub trudności w realizacji usług transportowych;

Jest to katalog przykładowy, a strona umowy może powoływać się także na inne okoliczności zagrażające należytemu wykonaniu umowy, o ile będą miały związek z COVID-19.

Ponadto takie okoliczności mogą dotyczyć także podwykonawców i dalszych podwykonawców (nie muszą dotyczyć bezpośrednio generalnego wykonawcy).

Czy druga strona może domagać się przedstawienia dodatkowych informacji?

Tak. Zgodnie z art. 15r ust. 2 specustawy strona, która otrzymała informację zgodnie z ust. 1, może zażądać przedstawienia dodatkowych oświadczeń lub dokumentów potwierdzających wpływ okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie umowy.

Co należy zrobić po otrzymaniu informacji o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy o zamówienie publiczne?

W przypadku, gdy wykonawca albo zamawiający otrzymają od drugiej strony informację o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy, zgodnie z art. 15r ust. 3 specustawy, ma obowiązek w terminie 14 dni przekazać swoje stanowisko drugiej stronie oraz je uzasadnić. Termin ten liczy się odrębnie dla kolejnych/dodatkowych oświadczeń i dokumentów.

Wykonawca 13 kwietnia 2020 r. przekazał zamawiającemu informację na podstawie art. 15r ust. 1 specustawy. Zamawiający zażądał dodatkowych dokumentów. Wykonawca przekaże je 24 kwietnia 2020 r. Zamawiający będzie obowiązany ustosunkować się do informacji z 13 kwietnia 2020 r. w terminie do 27 kwietnia 2020 r. Natomiast kolejne stanowisko powinien przekazać – z uwzględnieniem kolejnych informacji – do 8 maja 2020 r.

Czy procedura informowania powoduje konieczność zmiany umowy o zamówienie publiczne?

Nie. Stosownie do art. 15r ust. 4 specustawy, jeżeli zamawiający stwierdzi, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19 mogą wpłynąć lub wpływają na należyte wykonanie umowy, może w uzgodnieniu z wykonawcą dokonać zmiany umowy, o której mowa w art. 144 ust. 1 pkt 3 p.z.p. Przepis ten nie wskazuje, że zamawiający i wykonawca dokonują zmiany umowy, a jedynie, że zamawiający może jej dokonać w uzgodnieniu z wykonawcą.

dr Radek Rafał Wasilewski, radca prawny – Kancelaria Radcy Prawnego dr Radek Rafał Wasilewski (https://www.radcawasilewski.pl)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

REKLAMA

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

REKLAMA