| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Zamówienia publiczne > Tajemnica przedsiębiorstwa w prawie zamówień publicznych

Tajemnica przedsiębiorstwa w prawie zamówień publicznych

Tajemnicą przedsiębiorstwa są nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, handlowe lub organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Nie można za tajemnicę uznać informacji powszechnie znanej, do której dostęp ma szeroki krąg osób.

Tajemnica przedsiębiorstwa i jej odtajnianie

Jedną z naczelnych zasad systemu zamówień publicznych jest zasada jawności. Transparentne prowadzenie postępowania daje gwarancję równego traktowania wszystkich uczestników procedury. Zasada jawności dotyczy zarówno zamawiających jak i wykonawców. Jej ograniczenie jest najczęściej uzasadnione ochroną tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. – dalej jako: z.n.k.).

Niestety praktyka prowadzonych postępowań wskazuje na to, że wykonawcy nagminnie zastrzegają jako tajemnicę przedsiębiorstwa nie tylko te składowe ofert, które zasługują na to miano ale także inne dokumenty, których nie sposób opatrzyć klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”.

Zgodnie z art. 11 ust. 4 z.n.k. tajemnicą przedsiębiorstwa są: nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, handlowe lub organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. W związku ze wskazaniem w z.n.k., iż są to informacje nie ujawnione do wiadomości publicznej, nie można za tajemnicę uznać informacji powszechnie znanej, do której dostęp ma szeroki krąg osób. Za tajemnicę przedsiębiorstwa nie mogą być także uznane dokumenty, które co do zasady są dostępne każdemu zainteresowanemu podmiotowi (np. informacja z KRS). Tymczasem nie należą do rzadkości postępowania, w których za tajemnicę wykonawcy próbują traktować dane np. na temat kadry skierowanej do realizacji zamówienia, w sytuacji gdy w tej grupie osób przeważają pracownicy wykonawcy przywołani z imienia i nazwiska na jego własnej stronie internetowej.

Zobacz również: Wykonawcy należący do tej samej grupy kapitałowej

Problematyka dotycząca nieuprawnionego zastrzegania danych jest też częściej niż niegdyś tematem rozpraw przed Krajową Izbą Odwoławczą. W wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 stycznia 2012 r. (Sygn. akt 183/11) czytamy m.in.: „…Izba po analizie zastrzeżonej części oferty nie stwierdziła, że dane tam zawarte mogą stanowić tajemnice przedsiębiorstwa jakiegokolwiek wykonawcy, gdyż są dane w większości znane ogółowi społeczeństwa. Większość z nich jest powszechnie dostępna na stronach internetowych. Izba nie może akceptować coraz częstszych praktyk, że wykonawcy zajmujący drugą pozycję na listach rankingowych oceny i wyboru ofert, nie są w stanie w żaden sposób sprawdzić, czy inna złożona oferta jest zgodna z wymaganiami zamawiającego opisanymi w siwz, gdyż wykonawcy coraz częściej zastrzegają informacje, które przy dokładnej analizie nie spełniają wymogów z art. 11 ust.4 ustawy o z.n.k.”.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Stawski Syty Adwokacka Spółka Partnerska

Specjalista w dziedzinie prawa inwestycji budowlanych, zamówień publicznych, nieruchomości, procesu zarządzania i transakcji nieruchomościami oraz prawa autorskiego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »