REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance – dobre praktyki spółek notowanych na GPW 2021

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance – dobre praktyki spółek notowanych na GPW 2021
Compliance – dobre praktyki spółek notowanych na GPW 2021

REKLAMA

REKLAMA

Compliance – trwają prace nad „Dobrymi praktykami spółek notowanych na GPW 2021”. Na stronie Giełdy Papierów Wartościowych można się zapoznać z projektem nowych wytycznych i ich objaśnieniami.

Czy nowe dobre praktyki mówią coś o Systemach Compliance?

W praktykach wskazano, że Spółki giełdowe powinny utrzymywać skuteczne systemy:

REKLAMA

REKLAMA

  1. kontroli wewnętrznej,
  2. zarządzania ryzykiem,
  3. nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance),
  4. audytu wewnętrznego.

Systemy te powinny:

  1. być skuteczne,
  2. obejmować wszystkie istotne obszary działalności spółki,
  3. być odpowiednio umocowane i mieć dostęp do niezbędnych zasobów (ludzkich i finansowych),
  4. być adekwatne do:
  1. wielkości Spółki,
  2. rodzaj i skali prowadzonej działalności,
  1. efektywnie wspierać procesy decyzyjne w spółce w zakresie zarządzania i nadzoru.

Czy można łączyć te systemy i funkcje według projektu dobrych praktyk ?

Powinny być one wyodrębnione, chyba że jest to nieuzasadnione z uwagi na rozmiar spółki lub rodzaj jej działalności.

Oczywiście funkcje te mogą być wykonywane przez pracowników Spółki lub w części lub w całości outsourcingowane na zewnątrz.

REKLAMA

Czy projekt dobrych praktyk określa jakieś wymagania wobec osób odpowiedzialnych za Compliance?

Oprócz tego, że powinny one posiadać odpowiednią wiedzę, doświadczenie, umiejętności i charakter, powinny one nać dogłębnie spółkę, w tym jej zakres biznesowy, otoczenie i organizację. Osoby te powinny mieć zapewniony stały dostęp do dokumentów, systemów informatycznych i operacyjnych, pomieszczeń i pracowników oraz mieć odpowiednią rangę w organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zostaną spełnione te warunki, osoby te mogą zapewnić skuteczność i efektywność funkcjonowania systemu Compliance.

Komu powinny podlegać osoby odpowiedzialne za Compliance według projektu dobrych praktyk?

Powinny one podlegać bezpośrednio Prezesowi Zarządu lub innemu członkowi Zarządu. Ma to na celu umożliwienie im bieżącego i nieskrępowanego dostępu do wyższego kierownictwa, zarządu oraz rady nadzorczej. Jest kluczowe dla jakości i terminowości przekazywanych informacji oraz skuteczności działań ograniczających ryzyko braku zgodności.

Ponadto takie umocowanie w strukturze organizacji służy również zapewnieniu odpowiedniej pozycji tych osób w hierarchii względem osób odpowiedzialnych za działalność operacyjną i funkcje pomocnicze. Jest to ważne w kontekście odmiennych w wielu sytuacjach priorytetów działań

Projekt dobrych praktyk zaleca ponad to by osoby odpowiedzialne za Compliance brały udział w posiedzeniach zarządu i Rady Nadzorczej, jeśli przedmiotem tych posiedzeń (zgodnie z porządkiem obrad lub poza porządkiem) są sprawy z zakresu systemu zgodności.

Niezależnie od powyższego spółka powinna umożliwić tym osobom bezpośredni kontakt z radą nadzorczą, z pominięciem zarządu i bez udziału zarządu, w sprawach istotnych dla funkcjonowania spółki, jeśli uznają, że sprawy dotyczą zarządu (lub jego członków),lub jeśli wcześniejsze zgłoszenia do zarządu okazały się nieskuteczne.

Czy według projektu dobrych praktyk można uzależnić wynagrodzenie osoby odpowiedzialnej za Compliance od wyników Spółki?

Według projektu dobrych praktyk wynagrodzenie osób odpowiedzialnych za compliance powinno być uzależnione od realizacji wyznaczonych zadań, a nie od wyników spółki. W przeciwnym przypadku istniało by niebezpieczeństwo braku obiektywizmu.

Czy według projektu dobrych praktyk Rada Nadzorcza ma jakieś obowiązki związane z Compliance?

Zgodnie z wytycznymi Rada Nadzorcza powinna:

  1. monitorować powyższe systemy w tym system Compliance,
  2. dokonywać jego rocznej oceny.

Czy projekt dobrych praktyk jakoś jeszcze odnosi się do Compliance?

W projekcie są też zalecenia co do zapobiegania konfliktom interesów.

Czy projekt dobrych praktyk ma jakieś znaczenie dla Spółek nie notowanych na GPW?

Według mnie tak. Dobre praktyki Spółek notowanych na GPW wskazują dobre praktyki i kierunek zmian. Wcześniej lub później każda spółka będzie musiała posiadać sprawne i efektywne systemy Compliance. Im wcześniej tym lepiej bo to się po prostu opłaca.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA