REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance – dobre praktyki spółek notowanych na GPW 2021

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance – dobre praktyki spółek notowanych na GPW 2021
Compliance – dobre praktyki spółek notowanych na GPW 2021

REKLAMA

REKLAMA

Compliance – trwają prace nad „Dobrymi praktykami spółek notowanych na GPW 2021”. Na stronie Giełdy Papierów Wartościowych można się zapoznać z projektem nowych wytycznych i ich objaśnieniami.

Czy nowe dobre praktyki mówią coś o Systemach Compliance?

W praktykach wskazano, że Spółki giełdowe powinny utrzymywać skuteczne systemy:

REKLAMA

REKLAMA

  1. kontroli wewnętrznej,
  2. zarządzania ryzykiem,
  3. nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance),
  4. audytu wewnętrznego.

Systemy te powinny:

  1. być skuteczne,
  2. obejmować wszystkie istotne obszary działalności spółki,
  3. być odpowiednio umocowane i mieć dostęp do niezbędnych zasobów (ludzkich i finansowych),
  4. być adekwatne do:
  1. wielkości Spółki,
  2. rodzaj i skali prowadzonej działalności,
  1. efektywnie wspierać procesy decyzyjne w spółce w zakresie zarządzania i nadzoru.

Czy można łączyć te systemy i funkcje według projektu dobrych praktyk ?

Powinny być one wyodrębnione, chyba że jest to nieuzasadnione z uwagi na rozmiar spółki lub rodzaj jej działalności.

Oczywiście funkcje te mogą być wykonywane przez pracowników Spółki lub w części lub w całości outsourcingowane na zewnątrz.

REKLAMA

Czy projekt dobrych praktyk określa jakieś wymagania wobec osób odpowiedzialnych za Compliance?

Oprócz tego, że powinny one posiadać odpowiednią wiedzę, doświadczenie, umiejętności i charakter, powinny one nać dogłębnie spółkę, w tym jej zakres biznesowy, otoczenie i organizację. Osoby te powinny mieć zapewniony stały dostęp do dokumentów, systemów informatycznych i operacyjnych, pomieszczeń i pracowników oraz mieć odpowiednią rangę w organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zostaną spełnione te warunki, osoby te mogą zapewnić skuteczność i efektywność funkcjonowania systemu Compliance.

Komu powinny podlegać osoby odpowiedzialne za Compliance według projektu dobrych praktyk?

Powinny one podlegać bezpośrednio Prezesowi Zarządu lub innemu członkowi Zarządu. Ma to na celu umożliwienie im bieżącego i nieskrępowanego dostępu do wyższego kierownictwa, zarządu oraz rady nadzorczej. Jest kluczowe dla jakości i terminowości przekazywanych informacji oraz skuteczności działań ograniczających ryzyko braku zgodności.

Ponadto takie umocowanie w strukturze organizacji służy również zapewnieniu odpowiedniej pozycji tych osób w hierarchii względem osób odpowiedzialnych za działalność operacyjną i funkcje pomocnicze. Jest to ważne w kontekście odmiennych w wielu sytuacjach priorytetów działań

Projekt dobrych praktyk zaleca ponad to by osoby odpowiedzialne za Compliance brały udział w posiedzeniach zarządu i Rady Nadzorczej, jeśli przedmiotem tych posiedzeń (zgodnie z porządkiem obrad lub poza porządkiem) są sprawy z zakresu systemu zgodności.

Niezależnie od powyższego spółka powinna umożliwić tym osobom bezpośredni kontakt z radą nadzorczą, z pominięciem zarządu i bez udziału zarządu, w sprawach istotnych dla funkcjonowania spółki, jeśli uznają, że sprawy dotyczą zarządu (lub jego członków),lub jeśli wcześniejsze zgłoszenia do zarządu okazały się nieskuteczne.

Czy według projektu dobrych praktyk można uzależnić wynagrodzenie osoby odpowiedzialnej za Compliance od wyników Spółki?

Według projektu dobrych praktyk wynagrodzenie osób odpowiedzialnych za compliance powinno być uzależnione od realizacji wyznaczonych zadań, a nie od wyników spółki. W przeciwnym przypadku istniało by niebezpieczeństwo braku obiektywizmu.

Czy według projektu dobrych praktyk Rada Nadzorcza ma jakieś obowiązki związane z Compliance?

Zgodnie z wytycznymi Rada Nadzorcza powinna:

  1. monitorować powyższe systemy w tym system Compliance,
  2. dokonywać jego rocznej oceny.

Czy projekt dobrych praktyk jakoś jeszcze odnosi się do Compliance?

W projekcie są też zalecenia co do zapobiegania konfliktom interesów.

Czy projekt dobrych praktyk ma jakieś znaczenie dla Spółek nie notowanych na GPW?

Według mnie tak. Dobre praktyki Spółek notowanych na GPW wskazują dobre praktyki i kierunek zmian. Wcześniej lub później każda spółka będzie musiała posiadać sprawne i efektywne systemy Compliance. Im wcześniej tym lepiej bo to się po prostu opłaca.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA