REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oficer Compliance w strukturze organizacyjnej gminy

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Oficer Compliance w strukturze organizacyjnej gminy
Oficer Compliance w strukturze organizacyjnej gminy

REKLAMA

REKLAMA

Oficer Compliance - jaką powinien mieć pozycję w gminie/mieście na prawie powiatu? Czym grozi zbyt niska pozycja oficera Compliance? Co robić jeśli zgłoszenie dotyczy wójta, burmistrza lub prezydenta?

Do 17 grudnia 2021 r., czyli za niecałe 10 miesięcy w sektorze publicznym będą musiały funkcjonować systemy Whistleblowing`u. W związku z tym coraz częściej na szkoleniach i warsztatach słyszę cały szereg pytań o osoby odpowiedzialne za systemy do przyjmowanie zgłoszeń od sygnalistów i podejmowania działań następczych oraz o oficerów Compliance. Oczywiście systemy Whistleblowing`u to tylko jeden z ewentualnych elementów systemów Compliance, ale pozycja osób odpowiedzialnych za ten system powinna być analogiczna jak oficerów Compliance. Dlatego uwagi, w niniejszym artykule, dotyczące oficerów Compliance dotyczą też osób odpowiedzialnych za system Whistleblowing`u.

REKLAMA

Jaką pozycję w gminie/mieście na prawie powiatu powinien mieć oficer Compliance?

REKLAMA

Według mnie im wyższą tym lepiej. Oficer Compliance powinien podlegać bezpośrednio wójtowi/burmistrzowi/prezydentowi miasta. Jeżeli jest zatrudniony w urzędzie, to w mieście powinien mieć stanowisko Dyrektora (lub analogiczne – jeżeli wykonanie zadań Compliance wymaga powołania komórki organizacyjnej). W mniejszych gminach, gdy wystarczy pojedyncze stanowisko, oficer Compliance powinien posiadać tytuł np. pełnomocnika wójta/burmistrza.

Podkreślam, że niezależnie czy utworzą Państwo komórkę Compliance czy tylko stanowisko to oficer Compliance musi podlegać bezpośrednio pod wójta/burmistrza/prezydenta. Dobrze też jakby miał łatwo rozpoznawalny tytuł.

Dlaczego oficer Compliance powinien mieć tak wysoką pozycję?

Powodów tak wysokiej pozycji oficera Compliance jest kilka. Postaram się pokrótce omówić najważniejsze.

Po pierwsze, urzędy to jest mocno hierarchiczna struktura. Ponadto w większych urzędach tworzą się silosy. Oficer Compliance musi mieć dostatecznie wysoką pozycję w hierarchii i wysoki autorytet formalny by móc przeforsować zmiany, tj. wdrożenie a potem utrzymanie systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie ponieważ Oficer Compliance wprowadza zmiany to dodanie pomiędzy nim a najważniejszym kierownictwem (które zakładam wspiera faktycznie a nie tylko deklaratoryjnie zmiany) organu pośredniego, kierownika średniego szczebla może spowodować, że kierownik średniego szczebla i bezpośredni przełożony oficera Compliance:

  1. będzie opóźniał wdrożenie systemu, uzgadniając drobiazgi, zmieniając zdanie, prosząc o analizy, uzgadniając itp. itd.
  2. będzie modyfikował system pozbawiając go kłów i pazurów,
  3. będzie próbował wpłynąć na oficera Compliance by zamiótł pewne rzeczy pod dywan lub przymknął oczy na pewne rzeczy.
  4. Itp.

Co robić jeśli zgłoszenie dotyczy osoby stojącej w hierarchii urzędu?

Oficer Compliance w takim przypadku powinien wykonać swoje zadanie zgodnie z zasadą zero tolerancji. Nie ważne jaką ktoś ma pozycję. To kolejny argument by oficer Compliance bezpośrednio podlegał pod wójta/burmistrza/prezydenta. Każdy kierownik średniego szczebla tkwi w skomplikowanym układzie zależności, sympatii itd. Dlatego może być nieobiektywny w razie jakiegoś postępowania lub łatwo może być na niego wpłynąć. A za jego pośrednictwem na oficera Compliance gdyby mu podlegał.

Co robić jeśli zgłoszenie dotyczy wójta, burmistrza lub prezydenta?

To są bardzo ciężkie sytuacje. W końcu to wójt/burmistrz/prezydent zatrudnia, płaci i zwalnia oficera Compliance. Oczywiście zawsze oficer Compliance może złożyć zawiadomić właściwe służby. Ja jestem zwolennikiem by przeciwdziałać i raportować należy przede wszystkim lokalnie. Dotychczas sugeruję, żeby w takich przypadkach oficer Compliance raportował np. do przewodniczącego rady gminy/rady miasta.

Chociaż wszystko zależy od lokalnej sytuacji.

Czym grozi zbyt niska pozycja oficera Compliance?

Zbyt niska pozycja oficera Compliance grozi organizacji tym, że wdrożenie systemu Compliance czy whistleblowing`u się nie uda, będzie on nieskuteczny lub wadliwy. W takim przypadku nie zmniejszy on ryzyk prawnych dla gminy czy wójta/burmistrza/Prezydenta a nawet może je zwiększyć. Czasami brak systemu jest lepszy niż jego pozorność lub nieskuteczność.

Dla oficera Compliance zbyt niska pozycja w organizacji grozi drogą przez mękę i wypaleniem zawodowym.

Rady dla przyszłych oficerów Public Compliance

Musicie:

  1. być asertywni i niezależni,
  2. pamiętać o komunikacji i edukacji – to wasz klucz do sukcesu,
  3. być gotowi na to, że stracicie stołek stojąc na straży zasad. Ale to lepsze niż złamać zasady etyczne lub prawo.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

REKLAMA

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

REKLAMA

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024: finałowa 20-ka. Co znaczą te słowa? Można już głosować

Pierwszy etap dziewiątego plebiscytu PWN – Młodzieżowe Słowo Roku – jest już za nami! Dzięki zaangażowaniu głosujących do plebiscytowej bazy trafiło tysiące ciekawych słów i wyrażeń, spośród których Jury wyłoniło finałową dwudziestkę. Teraz czas na kolejną rundę – można już głosować na swoje ulubione słowo! Organizator plebiscytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, czeka na głosy tylko do 30 listopada. Już niebawem przekonamy się, które słowo zostanie tym SZCZEGÓLNYM dla współczesnej, młodzieżowej polszczyzny.

REKLAMA