REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oficer Compliance w strukturze organizacyjnej gminy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Oficer Compliance w strukturze organizacyjnej gminy
Oficer Compliance w strukturze organizacyjnej gminy

REKLAMA

REKLAMA

Oficer Compliance - jaką powinien mieć pozycję w gminie/mieście na prawie powiatu? Czym grozi zbyt niska pozycja oficera Compliance? Co robić jeśli zgłoszenie dotyczy wójta, burmistrza lub prezydenta?

Do 17 grudnia 2021 r., czyli za niecałe 10 miesięcy w sektorze publicznym będą musiały funkcjonować systemy Whistleblowing`u. W związku z tym coraz częściej na szkoleniach i warsztatach słyszę cały szereg pytań o osoby odpowiedzialne za systemy do przyjmowanie zgłoszeń od sygnalistów i podejmowania działań następczych oraz o oficerów Compliance. Oczywiście systemy Whistleblowing`u to tylko jeden z ewentualnych elementów systemów Compliance, ale pozycja osób odpowiedzialnych za ten system powinna być analogiczna jak oficerów Compliance. Dlatego uwagi, w niniejszym artykule, dotyczące oficerów Compliance dotyczą też osób odpowiedzialnych za system Whistleblowing`u.

REKLAMA

REKLAMA

Jaką pozycję w gminie/mieście na prawie powiatu powinien mieć oficer Compliance?

Według mnie im wyższą tym lepiej. Oficer Compliance powinien podlegać bezpośrednio wójtowi/burmistrzowi/prezydentowi miasta. Jeżeli jest zatrudniony w urzędzie, to w mieście powinien mieć stanowisko Dyrektora (lub analogiczne – jeżeli wykonanie zadań Compliance wymaga powołania komórki organizacyjnej). W mniejszych gminach, gdy wystarczy pojedyncze stanowisko, oficer Compliance powinien posiadać tytuł np. pełnomocnika wójta/burmistrza.

Podkreślam, że niezależnie czy utworzą Państwo komórkę Compliance czy tylko stanowisko to oficer Compliance musi podlegać bezpośrednio pod wójta/burmistrza/prezydenta. Dobrze też jakby miał łatwo rozpoznawalny tytuł.

Dlaczego oficer Compliance powinien mieć tak wysoką pozycję?

Powodów tak wysokiej pozycji oficera Compliance jest kilka. Postaram się pokrótce omówić najważniejsze.

REKLAMA

Po pierwsze, urzędy to jest mocno hierarchiczna struktura. Ponadto w większych urzędach tworzą się silosy. Oficer Compliance musi mieć dostatecznie wysoką pozycję w hierarchii i wysoki autorytet formalny by móc przeforsować zmiany, tj. wdrożenie a potem utrzymanie systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie ponieważ Oficer Compliance wprowadza zmiany to dodanie pomiędzy nim a najważniejszym kierownictwem (które zakładam wspiera faktycznie a nie tylko deklaratoryjnie zmiany) organu pośredniego, kierownika średniego szczebla może spowodować, że kierownik średniego szczebla i bezpośredni przełożony oficera Compliance:

  1. będzie opóźniał wdrożenie systemu, uzgadniając drobiazgi, zmieniając zdanie, prosząc o analizy, uzgadniając itp. itd.
  2. będzie modyfikował system pozbawiając go kłów i pazurów,
  3. będzie próbował wpłynąć na oficera Compliance by zamiótł pewne rzeczy pod dywan lub przymknął oczy na pewne rzeczy.
  4. Itp.

Co robić jeśli zgłoszenie dotyczy osoby stojącej w hierarchii urzędu?

Oficer Compliance w takim przypadku powinien wykonać swoje zadanie zgodnie z zasadą zero tolerancji. Nie ważne jaką ktoś ma pozycję. To kolejny argument by oficer Compliance bezpośrednio podlegał pod wójta/burmistrza/prezydenta. Każdy kierownik średniego szczebla tkwi w skomplikowanym układzie zależności, sympatii itd. Dlatego może być nieobiektywny w razie jakiegoś postępowania lub łatwo może być na niego wpłynąć. A za jego pośrednictwem na oficera Compliance gdyby mu podlegał.

Co robić jeśli zgłoszenie dotyczy wójta, burmistrza lub prezydenta?

To są bardzo ciężkie sytuacje. W końcu to wójt/burmistrz/prezydent zatrudnia, płaci i zwalnia oficera Compliance. Oczywiście zawsze oficer Compliance może złożyć zawiadomić właściwe służby. Ja jestem zwolennikiem by przeciwdziałać i raportować należy przede wszystkim lokalnie. Dotychczas sugeruję, żeby w takich przypadkach oficer Compliance raportował np. do przewodniczącego rady gminy/rady miasta.

Chociaż wszystko zależy od lokalnej sytuacji.

Czym grozi zbyt niska pozycja oficera Compliance?

Zbyt niska pozycja oficera Compliance grozi organizacji tym, że wdrożenie systemu Compliance czy whistleblowing`u się nie uda, będzie on nieskuteczny lub wadliwy. W takim przypadku nie zmniejszy on ryzyk prawnych dla gminy czy wójta/burmistrza/Prezydenta a nawet może je zwiększyć. Czasami brak systemu jest lepszy niż jego pozorność lub nieskuteczność.

Dla oficera Compliance zbyt niska pozycja w organizacji grozi drogą przez mękę i wypaleniem zawodowym.

Rady dla przyszłych oficerów Public Compliance

Musicie:

  1. być asertywni i niezależni,
  2. pamiętać o komunikacji i edukacji – to wasz klucz do sukcesu,
  3. być gotowi na to, że stracicie stołek stojąc na straży zasad. Ale to lepsze niż złamać zasady etyczne lub prawo.
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w liczeniu stażu pracy. Samorządy muszą przygotować się na zmiany od stycznia 2026 roku

Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy, która diametralnie zmienia sposób liczenia pracowniczego stażu pracy. Od 1 stycznia 2026 roku do stażu, od którego zależą uprawnienia pracownicze, będzie można wliczyć m.in. okresy prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej oraz świadczenia usług na podstawie niektórych umów cywilnoprawnych.

MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

REKLAMA

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

REKLAMA

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA