REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistleblowing – czy wdrażać anonimowe kanały dla sygnalistów?

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Whistleblowing – czy wdrażać anonimowe kanały dla sygnalistów?
Whistleblowing – czy wdrażać anonimowe kanały dla sygnalistów?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Whistleblowing – czy wdrażać anonimowe kanały dla sygnalistów? W artykule „Whistleblowing – projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa” napisałem co mnie najbardziej niepokoi w projekcie. Dziś chciałbym poruszyć kwestię anonimowych zgłoszeń.

Whistleblowing – czy wdrażać anonimowe kanały dla sygnalistów?

Czym jest poufność a czym anonimowość?

REKLAMA

REKLAMA

Poufność – to funkcja bezpieczeństwa, polegająca na tym, że dane nie powinny być udostępniane lub ujawniane nieuprawnionym osobom, procesom lub innym podmiotom.

Anonimowość – to funkcja bezpieczeństwa, polegająca na tym, że niemożliwa jest identyfikacja tożsamości jednostki.

Obydwa te rozwiązania są jednym z zasadniczych środków ex ante zapobiegających działaniom odwetowym. Pytanie więc, który lepiej chroni przed działaniami odwetowymi. W mojej ocenie lepiej chroni anonimowość. Natomiast poufność więcej wymaga od osób przyjmujących zgłoszenia i prowadzących postępowania następcze.

REKLAMA

Pisał Pan, że ustawa nie wprowadza obowiązku wdrożenia anonimowego systemy dla sygnalistów? Co ustawodawca zapisał na ten temat w projekcie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt ustawy o ochronie osób zgłaszającej naruszenia prawa przewiduje w art.7 przewiduje, że przepisy ustawy stosuje się do zgłoszenia informacji o naruszeniu prawa anonimowo, wyłącznie w przypadkach gdy możliwość zgłoszenia informacji o naruszeniu prawa anonimowo przewiduje:

  1. regulamin zgłoszeń wewnętrznych,
  2. procedura zgłaszania naruszeń prawa organowi publicznemu.

Co to oznacza dla sygnalistów?

Po pierwsze oznacza to, że podmioty będą same decydować czy dopuścić anonimowe zgłoszenia, czy też nie. Jednocześnie część z nich będzie do tego zobligowana przez przepisy szczególne, np. AML – który wymaga by sygnalista pozostał anonimowy. Nie będzie więc jednolitego standardu podejścia do zgłoszeń anonimowych i ochrony sygnalistów.

Po drugie również organy państwowe mogą wdrożyć anonimowe kanały dla sygnalistów (tak np. zrobił UOKiK) albo nie.

Biorąc pod uwagę niską Kulturę prawną i różne mity o sygnalistach ustawodawca dodatkowo nam utrudnia akcję edukacyjną.

Jak według Pana będzie wyglądać praktyka w zakresie przyjmowania zgłoszeń anonimowych?

W mojej ocenie bardziej świadome organizacje wdrożenia anonimowe chociaż jeden kanał do przyjmowania zgłoszeń dla sygnalistów. Natomiast spora część (jak nie zdecydowana większość) z braku świadomości, kierując się mitami lub źle pojętymi oszczędnościami wdroży tylko kanały poufne (mniej lub bardziej).

Mógłby Pan więcej powiedzieć dlaczego część podmiotów boi się zgłoszeń anonimowych?

Po pierwsze część podmiotów boi się fałszywych zgłoszeń przy anonimowych zgłoszeniach. Z doświadczeń podmiotów, które mają anonimowe systemy przyjmowania zgłoszeń wynika, że takich zgłoszeń nie ma dużo, a rzetelne prowadzenie postępowań wyjaśniających pozwala wykryć te nieliczne fałszywe zgłoszenia.

Po drugie część podmiotów boi się braku kontaktu z sygnalistą, jeżeli będą przyjmować anonimowe zgłoszenia. Większość platform sprzedawanych od lat w Polsce umożliwia komunikację z anonimowym Sygnalistą. Poza tym jeżeli zbudujemy wiarygodność do osób prowadzących postępowania wyjaśniające i działania następcze, to sygnaliści często się ujawniają i współpracują. Im naprawdę zależy by naruszenia prawa się skończyły.

Po trzecie część podmiotów boi się, że zgłoszenia anonimowe będą kiepskiej jakości. Można temu przeciwdziałać na dwa sposoby:

  1. szkoląc pracowników,
  2. szykując dobre protokoły zgłoszeń.

Chciałbym zwrócić, że w naszej kulturze sygnalista jest często utożsamiany z kapusiem, donosicielem a nie bohaterem który ujawnia zło. Do tego poziom zaufania w Polsce jest na bardzo niskim poziomie. Dlatego uważam, że w Polsce powinny być wprowadzane systemy zgłaszania nieprawidłowości lub naruszenia prawa, które zapewniają anonimowość. Raz że to skuteczniejszy środek ochrony. Dwa, że bardziej zachęca do składania zgłoszeń.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA