REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Obciążenie nieruchomości służebnością gruntową – a więc prawem, które zezwala właścicielowi innej nieruchomości na korzystanie z naszej nieruchomości w określonym zakresie – nie oznacza jeszcze, że nasza nieruchomość będzie dożywotnio obciążona takim prawem. Ustawodawca przewidział bowiem okoliczności, które mogą spowodować zmianę treści służebności gruntowej.

Zgodnie z art. 291 kodeksu cywilnego jeżeli po ustanowieniu służebności gruntowej powstanie ważna potrzeba gospodarcza, właściciel nieruchomości obciążonej może żądać za wynagrodzeniem zmiany treści lub sposobu wykonywania służebności, chyba że żądana zmiana przyniosłaby niewspółmierny uszczerbek nieruchomości władnącej.

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość zmiany treści służebności gruntowej uzależnione jest więc od dwóch przesłanek:

  • ważna potrzeba gospodarcza po stronie właściciela nieruchomości obciążonej
  •  zmiana treści służebności gruntowej nie może powodować niewspółmiernego uszczerbku po stronie właściciela nieruchomości władnącej.

Przepis nie zawiera żadnego rozwinięcia, co rozumieć pod pojęciem „ ważnej potrzeby gospodarczej”.

W orzecznictwie utarł się zgodny pogląd, że pod takim pojęciem należy rozumieć taką obiektywną okoliczność, która powstała po ustanowieniu służebności gruntowej, a której doniosłość przemawia za celowością rozważenia dotychczasowego zakresu i sposobu wykonywania służebności w świetle zmienionych warunków jej ustanowienia.

REKLAMA


Obiektywna okoliczność ważnej potrzeby musi dotyczyć gospodarczego wykorzystania obciążonej nieruchomości. Realizacja rekreacyjnych potrzeb użytkowników nieruchomości obciążonej nie może nastąpić przez zmianę zakresu służebności gruntownej. W pojęciu ważnej potrzeby gospodarczej w rozumieniu art. 291 kc nie mieści się również potrzeba gospodarcza wywołana podziałem obciążonej nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cytowany przepis art. 291 kc wskazuje, że co do zasady zmiana treści służebności gruntowej odbywa się za wynagrodzeniem. Nie oznacza to jednak, że właściciel nieruchomości obciążonej musi obowiązkowo w pozwie o zmianę treści służebności gruntowej wskazywać wysokość proponowanego wynagrodzenia za zmianę. Brak wskazania proponowanego wynagrodzenia nie stanowi w tym wypadku błędu formalnego pozwu i nie może stanowić podstawy do oddalenia powództwa o zmianę służebności gruntowej (potwierdził to Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 26 marca 1997 r. II CKN 60/97).

Sąd - zmieniając służebność - orzeka o wynagrodzeniu z urzędu, niezależnie więc od wniosku właściciela tej nieruchomości.

Jeżeli właściciel nieruchomości służebnej domaga się zmiany służebności bez wynagrodzenia, a roszczenie okazuje się uzasadnione i jego uwzględnienie następuje za wynagrodzeniem, to wówczas nie ma procesowej potrzeby częściowego oddalania powództwa.

Wysokość wynagrodzenia za zmianę służebności powinna być ustalana według takich samych kryteriów jak przy ustanawianiu służebności. Przy czym wynagrodzenie nie jest zależne od zwiększenia użyteczności nieruchomości służebnej spowodowanej zmianą. Ma ono stanowić ekwiwalent dla właściciela nieruchomości władnącej.

W praktyce pojawiają się wątpliwości kto miałby pokrywać koszty związane ze zmianą treści służebności jeśli nowy sposób wykonywania tej służebności wiąże się z wydatkami (np. budową urządzeń, utwardzeniem drogi itp.). W orzeczeniu z dnia 6 marca 1984 r. (III CRN 29/84) Sąd Najwyższy stwierdził, że właściciela nieruchomości władnącej ma obowiązek ponoszenia kosztów przeprowadzenia zmiany treści lub sposobu wykonywania służebności drogi koniecznej, przede wszystkim zaś wykonania takich urządzeń na gruncie, które umożliwią dogodny dostęp z tej nieruchomości do drogi publicznej.

Sąd może jednak te koszty uwzględnić przy określaniu wysokości wynagrodzenia należnego za wprowadzone zmiany od właściciela nieruchomości obciążonej. Nie jest to jednak powszechnie przyjmowany pogląd, bowiem w wyroku z dnia 20 lutego 1985r. (III CRN 364/84) Sąd Najwyższy zajął zgoła odmienny pogląd stwierdzając, że koszty zmiany sposobu wykonywania służebności ponoszą stosownie do okoliczności sprawy właściciele obu nieruchomości: obciążonej i władnącej, chyba że szczególne okoliczności sprawy uzasadniają poniesienie tych kosztów przez jednego lub drugiego z tych właścicieli.

Zmiana treści służebności gruntowej odbywa się (w odróżnieniu od postępowania o ustanowienie służebności gruntowej) w procesie. Od pozwu o zmianę treści służebności pobiera się pełną opłatę – 5% od wartości przedmiotu sporu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA