REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do zmian w procedurze przyłączenia do sieci wod - kan?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak przygotować się do zmian w procedurze przyłączenia do sieci wod - kan?/ Fot. Fotolia
Jak przygotować się do zmian w procedurze przyłączenia do sieci wod - kan?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy w najbliższym czasie czeka nas rewolucja w procedurze wydawania warunków technicznych przyłączenia do sieci wod – kan? Wiele na to wskazuje, najwięcej: tempo prac nad projektem nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

W projekcie przewidziano zmiany aż w dziewiętnastu ustawach, w tym m.in. w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Po skierowaniu projektu ustawy do Sejmu, trwają obecnie prace w Komisji Infrastruktury. I chociaż przejście projektu przez całą ścieżkę legislacyjną zajmie prawdopodobnie tygodnie czy raczej miesiące, a dodatkowo projektodawca przewidział okres vacatio legis, który odroczy wejście ustawy w życie, to jednak – z perspektywy przygotowania się przedsiębiorstwa wod - kan do proponowanych zmian – już teraz warto trzymać rękę na pulsie i zastanowić się, w jaki sposób przygotować się do nowych zasad wydawania warunków technicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Procedura przyłączeniowa

Z perspektywy branży wod – kan, strategiczną zmianą, jaką planuje wdrożyć ustawodawca, jest ujednolicenie w skali kraju procedury przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, w szczególności: procedury wydawania warunków technicznych przyłączenia do sieci. Zgodnie z treścią projektu ustawy, termin do wydania warunków technicznych przyłączenia do sieci wynosić ma odpowiednio: 21 dni, w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych (w tym znajdujących się w zabudowie zagrodowej) oraz 45 dni w pozostałych przypadkach, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie warunków technicznych - z zastrzeżeniem przez ustawodawcę możliwości przedłużenia wskazanych terminów o 21 (co do budynków mieszkalnych jednorodzinnych) i 45 dni (co do pozostałych przypadków).

Zobacz: Zadania

Sankcję za niedochowanie przez przedsiębiorstwo wod – kan ustawowego terminu wydania warunków technicznych stanowić ma kara pieniężna w wysokości 500 zł za dzień zwłoki (środki z tytułu kary stanowić będą dochód budżetu państwa).

REKLAMA

Jak wynika z projektu, to na przedsiębiorstwach wod – kan spoczywać będzie obowiązek odpowiedniego udokumentowania złożenia wniosku przez osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci. Zgodnie z projektem ustawy, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane potwierdzić pisemnie złożenie przez podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, określając w szczególności datę jego złożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Intencja ustawodawcy jest w tej kwestii zrozumiała: skoro terminowość wydawania warunków technicznych ma podlegać kontroli (i ewentualnej sankcji finansowej z tytułu przekroczenia przyjętych terminów), musi istnieć odpowiednie narzędzie, pozwalające na ustalenie okresu rozpoznania wniosku i daty wydania warunków technicznych.

Jak bronić się przed karą finansową?

Rozważając kwestię sposobu liczenia terminu wydania warunków technicznych, należy zwrócić uwagę na proponowany przez ustawodawcę zapis, zgodnie z którym: do terminów na wydanie warunków technicznych nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, terminów na uzupełnienie wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, okresów innych opóźnień spowodowanych z winy podmiotu wnioskującego o przyłączenie do sieci albo z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

Jakkolwiek ustawodawca słusznie dostrzegł przypadek, w którym wydanie warunków technicznych z przekroczeniem ustawowego terminu nastąpi z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa wod – kan, to jednak już teraz założyć można (opierając się na praktyce orzeczniczej dotyczącej podobnych czy wręcz analogicznych konstrukcji odpowiedzialności podmiotu za niedochowanie terminu), że kwestia oceny przyczyn danego opóźnienia stanowić będzie niejednokrotnie kwestię sporną i niejednoznaczną w ocenie. Biorąc zaś pod uwagę konsekwencje dokonanej oceny dla ostatecznego ustalenia długości okresu rozpoznania wniosku o wydanie warunków technicznych, nie sposób nie zauważyć, że będzie to kwestia niejednokrotnie rozstrzygająca o nałożeniu na przedsiębiorstwo kary finansowej. Dlatego też, w interesie przedsiębiorstw wod – kan będzie prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, pozwalającej na wykazanie (w szczególności w kontekście potencjalnych postępowań w przedmiocie nałożenia kar pieniężnych za zwłokę), że rzeczywista przyczyna niedochowania ustawowego terminu do wydania warunków technicznych przyłączenia do sieci pozostawała poza gestią i wolą przedsiębiorstwa.

Jak wynika z powyższego, odpowiednie przygotowanie się przez przedsiębiorstwo wod – kan do obowiązywania nowych przepisów wymagać będzie nie tylko samego zapoznania się z ustawą i wiedzy co do potencjalnych sankcji za naruszenie postanowień ustawy. Aby uniknąć (lub chociażby ograniczyć ryzyko wystąpienia) sankcji finansowych związanych z zachowaniem terminowości wydania warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, przedsiębiorstwo powinno wdrożyć kompleksowe (w skali całej organizacji) procedury związane z nadzorem nad procesem wydawania warunków technicznych.

Aleksandra Misiun

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu finansów menadżerskich na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Specjalizuje się w prawie gospodarczym, cywilnym, w zagadnieniach związanych z gospodarką wodno-ściekową oraz w prawie samorządowym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA