REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sprzeciw w Kodeksie postępowania administracyjnego po 1 czerwca 2017 r./ fot. Fotolia
Sprzeciw w Kodeksie postępowania administracyjnego po 1 czerwca 2017 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego już obowiązują. Od decyzji kasatoryjnej można składać sprzeciw.

Z dniem wejścia w życie nowelizacji KPA, „sprzeciw” zastąpi tradycyjną skargę do sądu administracyjnego na decyzję podjętą w trybie art. 138 § 2 kpa.

REKLAMA

REKLAMA

Zakres właściwości sądów administracyjnych uregulowany jest w art. 3 ustawy z dnia  30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718) [dalej: ppsa]. Od 1 czerwca 2017 r. kontrola działalności administracji publicznej sprawowana przez sądy administracyjne, poza orzekaniem w sprawach skarg m.in. na decyzje administracyjne, postanowienia, pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego, akty prawa miejscowego, bądź bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania (art. 3 § 2 ppsa) obejmować będzie także sprawy sprzeciwów od decyzji wydanych przez organy administracji publicznej na postawie art. 138 § 2 kpa. Chociaż brzmienie tego, jakże często stosowanego w praktyce, przepisu nie ulegnie zmianie wskutek nowelizacji, wydawanie przez organy odwoławcze decyzji uchylających zaskarżoną decyzję i przekazujących sprawę do ponownego rozpoznania organowi I instancji ma być absolutnym wyjątkiem, a zadaniem sądów administracyjnych będzie dokonanie oceny istnienia przesłanek do wydania przez organ odwoławczy decyzji w trybie art. 138 § 2 kpa.

Zgodnie z brzmieniem nowego przepisu art. 64a ppsa, od decyzji, o której mowa w art. 138 § 2 kpa skarga nie przysługuje, jednakże strona niezadowolona z decyzji może wnieść od niej sprzeciw, który zdaniem ustawodawcy, stanowić ma środek przeciwdziałający m.in. przewlekłości w załatwieniu sprawy administracyjnej. W świetle nowych rozwiązań, sprzeciw od decyzji wnosić trzeba będzie za pośrednictwem organu, którego decyzja jest przedmiotem sprzeciwu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia skarżącemu decyzji. Podkreślenia w tym miejscu wymaga, iż w przypadku sprzeciwu od decyzji kasatoryjnej, organ nie będzie miał możliwości wystosowania odpowiedzi na sprzeciw i ustosunkowania się do prezentowanych w nim zarzutów tak, jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnych skarg na decyzje lub innego rodzaju akty podlegające kontroli ze strony sądu administracyjnego.

Wniesiony od decyzji kasatoryjnej sprzeciw organ będzie mógł nadto uwzględnić w zakresie swojej właściwości w całości, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania (w trybie stosownej autokontroli). W takiej sytuacji zadaniem organu będzie uchylenie zaskarżonej decyzji i wydanie nowej decyzji wyłącznie na podstawie art. 138 § 1 kpa lub w trybie § 4 kpa.

REKLAMA

Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez projektodawców nowego art. 64a-64e kpa, przyjęte rozwiązania poprawić mają efektywność zaskarżania decyzji kasatoryjnych oraz pozwolić unikać wikłania się przez stronę w długotrwały spór sądowy co do istnienia podstaw do rozstrzygnięcia wydanego w trybie art. 138 § 2 kpa, a zatem z przyczyn wyłącznie formalnych, przy pozostawieniu sprawy bez merytorycznego rozstrzygnięcia. W świetle uzasadnienia do projektu nowelizacji, wprowadzenie do systemu prawnego instytucji sprzeciwu od decyzji powinno przyczynić się do zmniejszenia liczby decyzji kasatoryjnych wydawanych przez organy odwoławcze zbyt pochopnie, pomimo obiektywnej możliwości załatwienia sprawy merytorycznie. Instytucja ta ma mobilizować organ odwoławczy do realizacji obowiązku dwukrotnego merytorycznego, a nie wyłącznie kontrolnego rozpatrzenia danej sprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rezultatem sprawowanej przez sąd administracyjny kontroli decyzji wydanej w trybie art. 138 § 2 kpa, a więc dokonania oceny istnienia przesłanek uzasadniających uchylenie przez organ odwoławczy decyzji organu I instancji i przekazanie sprawy temu organowi do ponownego rozpoznania, w razie uwzględnienia sprzeciwu, będzie uchylenie przez sąd takiej decyzji w całości (art. 151a § 1 kpa). Konsekwencją takiego rozstrzygnięcia sądu będzie konieczność rozpoznania przez organ odwoławczy sprawy co do jej istoty.

Zobacz serwis: Rozwój i promocja

Niezależnie od tego, sądowi administracyjnemu przysługiwać będzie uprawnienie do orzeczenia, z urzędu albo na wniosek strony, o wymierzeniu grzywny organowi odwoławczemu. Zaakcentowania wymaga, że sąd administracyjny rozpozna sprzeciw w terminie 30 dni od dnia wpływu sprzeciwu, na posiedzeniu niejawnym. Od wyroku sądu uznającego sprzeciw za zasadny nie będzie przysługiwał środek zaskarżenia w postaci skargi kasacyjnej. Zaskarżeniu podlegać będzie mogło wyłącznie zawarte w wyroku, a przybierające postać postanowienia, rozstrzygnięcie o wymierzeniu organowi grzywny.

W sytuacji, w której sąd administracyjny uznałby, iż złożony od decyzji kasatoryjnej sprzeciw nie zasługuje na uwzględnienie, stronie skarżącej przysługiwać będzie skarga kasacyjna od wyroku, którą w świetle nowych rozwiązań, Naczelny Sąd Administracyjny będzie rozpoznawał w ciągu 30 dni, również na posiedzeniu niejawnym. Wprowadzone rozwiązania zakreślające NSA termin na rozpatrzenie takiej skargi kasacyjnej uznawane się przez projektodawców za wystarczające, biorąc pod uwagę zakres przedmiotowy sprawy nie mający charakteru merytorycznego, a wyłącznie formalny, a przy tym konieczne, aby zapewnić odpowiednio szybkie zakończenie postępowania sądowoadministracyjnego, przy zachowaniu prawa strony do zaskarżenia wyroku.

Joanna Kostrzewska

radca prawny, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA