REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sprzeciw w Kodeksie postępowania administracyjnego po 1 czerwca 2017 r./ fot. Fotolia
Sprzeciw w Kodeksie postępowania administracyjnego po 1 czerwca 2017 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego już obowiązują. Od decyzji kasatoryjnej można składać sprzeciw.

Z dniem wejścia w życie nowelizacji KPA, „sprzeciw” zastąpi tradycyjną skargę do sądu administracyjnego na decyzję podjętą w trybie art. 138 § 2 kpa.

REKLAMA

REKLAMA

Zakres właściwości sądów administracyjnych uregulowany jest w art. 3 ustawy z dnia  30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718) [dalej: ppsa]. Od 1 czerwca 2017 r. kontrola działalności administracji publicznej sprawowana przez sądy administracyjne, poza orzekaniem w sprawach skarg m.in. na decyzje administracyjne, postanowienia, pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego, akty prawa miejscowego, bądź bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania (art. 3 § 2 ppsa) obejmować będzie także sprawy sprzeciwów od decyzji wydanych przez organy administracji publicznej na postawie art. 138 § 2 kpa. Chociaż brzmienie tego, jakże często stosowanego w praktyce, przepisu nie ulegnie zmianie wskutek nowelizacji, wydawanie przez organy odwoławcze decyzji uchylających zaskarżoną decyzję i przekazujących sprawę do ponownego rozpoznania organowi I instancji ma być absolutnym wyjątkiem, a zadaniem sądów administracyjnych będzie dokonanie oceny istnienia przesłanek do wydania przez organ odwoławczy decyzji w trybie art. 138 § 2 kpa.

Zgodnie z brzmieniem nowego przepisu art. 64a ppsa, od decyzji, o której mowa w art. 138 § 2 kpa skarga nie przysługuje, jednakże strona niezadowolona z decyzji może wnieść od niej sprzeciw, który zdaniem ustawodawcy, stanowić ma środek przeciwdziałający m.in. przewlekłości w załatwieniu sprawy administracyjnej. W świetle nowych rozwiązań, sprzeciw od decyzji wnosić trzeba będzie za pośrednictwem organu, którego decyzja jest przedmiotem sprzeciwu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia skarżącemu decyzji. Podkreślenia w tym miejscu wymaga, iż w przypadku sprzeciwu od decyzji kasatoryjnej, organ nie będzie miał możliwości wystosowania odpowiedzi na sprzeciw i ustosunkowania się do prezentowanych w nim zarzutów tak, jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnych skarg na decyzje lub innego rodzaju akty podlegające kontroli ze strony sądu administracyjnego.

REKLAMA

Wniesiony od decyzji kasatoryjnej sprzeciw organ będzie mógł nadto uwzględnić w zakresie swojej właściwości w całości, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania (w trybie stosownej autokontroli). W takiej sytuacji zadaniem organu będzie uchylenie zaskarżonej decyzji i wydanie nowej decyzji wyłącznie na podstawie art. 138 § 1 kpa lub w trybie § 4 kpa.

Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez projektodawców nowego art. 64a-64e kpa, przyjęte rozwiązania poprawić mają efektywność zaskarżania decyzji kasatoryjnych oraz pozwolić unikać wikłania się przez stronę w długotrwały spór sądowy co do istnienia podstaw do rozstrzygnięcia wydanego w trybie art. 138 § 2 kpa, a zatem z przyczyn wyłącznie formalnych, przy pozostawieniu sprawy bez merytorycznego rozstrzygnięcia. W świetle uzasadnienia do projektu nowelizacji, wprowadzenie do systemu prawnego instytucji sprzeciwu od decyzji powinno przyczynić się do zmniejszenia liczby decyzji kasatoryjnych wydawanych przez organy odwoławcze zbyt pochopnie, pomimo obiektywnej możliwości załatwienia sprawy merytorycznie. Instytucja ta ma mobilizować organ odwoławczy do realizacji obowiązku dwukrotnego merytorycznego, a nie wyłącznie kontrolnego rozpatrzenia danej sprawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rezultatem sprawowanej przez sąd administracyjny kontroli decyzji wydanej w trybie art. 138 § 2 kpa, a więc dokonania oceny istnienia przesłanek uzasadniających uchylenie przez organ odwoławczy decyzji organu I instancji i przekazanie sprawy temu organowi do ponownego rozpoznania, w razie uwzględnienia sprzeciwu, będzie uchylenie przez sąd takiej decyzji w całości (art. 151a § 1 kpa). Konsekwencją takiego rozstrzygnięcia sądu będzie konieczność rozpoznania przez organ odwoławczy sprawy co do jej istoty.

Zobacz serwis: Rozwój i promocja

Niezależnie od tego, sądowi administracyjnemu przysługiwać będzie uprawnienie do orzeczenia, z urzędu albo na wniosek strony, o wymierzeniu grzywny organowi odwoławczemu. Zaakcentowania wymaga, że sąd administracyjny rozpozna sprzeciw w terminie 30 dni od dnia wpływu sprzeciwu, na posiedzeniu niejawnym. Od wyroku sądu uznającego sprzeciw za zasadny nie będzie przysługiwał środek zaskarżenia w postaci skargi kasacyjnej. Zaskarżeniu podlegać będzie mogło wyłącznie zawarte w wyroku, a przybierające postać postanowienia, rozstrzygnięcie o wymierzeniu organowi grzywny.

W sytuacji, w której sąd administracyjny uznałby, iż złożony od decyzji kasatoryjnej sprzeciw nie zasługuje na uwzględnienie, stronie skarżącej przysługiwać będzie skarga kasacyjna od wyroku, którą w świetle nowych rozwiązań, Naczelny Sąd Administracyjny będzie rozpoznawał w ciągu 30 dni, również na posiedzeniu niejawnym. Wprowadzone rozwiązania zakreślające NSA termin na rozpatrzenie takiej skargi kasacyjnej uznawane się przez projektodawców za wystarczające, biorąc pod uwagę zakres przedmiotowy sprawy nie mający charakteru merytorycznego, a wyłącznie formalny, a przy tym konieczne, aby zapewnić odpowiednio szybkie zakończenie postępowania sądowoadministracyjnego, przy zachowaniu prawa strony do zaskarżenia wyroku.

Joanna Kostrzewska

radca prawny, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych. Resort rolnictwa poinformował, że po kilkukrotnej interwencji i zdecydowanym sprzeciwie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego odstąpiono od podwyższenia stawki VAT na sprzedaż żywych zwierząt koniowatych.

Brak porozumienia w sprawie lekcji religii. MEN ogłasza koniec konsultacji

Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.

11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych

Na ministerialną listę produktów tradycyjnych trafiło 11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego. Są to między innymi bandzwoły z fasolą, trawnicka lemieszka i szczodroki karczmiskie. 

REKLAMA

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. [Projekt rozporządzenia]

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. Projekt trafił do konsultacji.

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych. Jak złożyć wniosek? Jakie są stawki dopłat do powierzchni zniszczonych upraw?

Dlaczego Polska sprzeciwia się umowie UE-Mercosur? Trzy główne powody, a także możliwe scenariusze

Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?

D. Trump: rozważę wycofanie się z NATO, jeśli Europejczycy nie będą traktować nas uczciwie

Jeśli Europejczycy będą traktować nas uczciwie, zostaniemy w NATO, ale jeśli nie, absolutnie rozważę wyjście z Sojuszu - oświadczył prezydent elekt USA Donald Trump w wywiadzie w NBC. Trump powiedział też, że Ukraina może spodziewać się mniejszego wsparcia i że "aktywnie" stara się doprowadzić do końca wojny.

REKLAMA

Matura 2025. Próbny egzamin z matematyki. Odpowiedzi [ARKUSZE Z CKE]

W czwartek 5 grudnia rozpoczęły się się próbne egzaminy maturalne organizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Potrwają do 17 grudnia. Dziś 6 grudnia egzamin z matematyki. Publikujemy zadania wraz z odpowiedziami. 

Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

REKLAMA