REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postępowanie z udziałem znacznej liczby osób po 1 czerwca 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Postępowanie z udziałem znacznej liczby osób od 1 czerwca 2017 r./ fot. Fotolia
Postępowanie z udziałem znacznej liczby osób od 1 czerwca 2017 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Celem ostatniej nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest sprawienie, że relacje między obywatelem a organem administracji publicznej staną się bardziej partnerskie. Realizacji tego celu ma służyć m.in. uproszczenie zasad zawiadamiania w postępowaniu administracyjnym ze znaczną liczbą stron.

Stroną w postępowaniu administracyjnym jest każdy kogo interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie oraz każdy kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Z definicji wynika, że organ stroną nie jest - jego zadaniem jest uczynienie użytku ze swojej kompetencji do załatwienia sprawy.

REKLAMA

Istnienie strony postępowania warunkuje jego dopuszczalność - bez strony nie ma postępowania. W danej sprawie może występować jedna lub więcej stron. Stronami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne - również jednostki nie posiadające osobowości prawnej.

Organ prowadzący postępowanie ma za zadanie zapewnić stronie możliwość skorzystania z uprawnień, które jej przysługują. Strony mają prawo m.in. do:

  • czynnego udziału w postępowaniu na każdym jego etapie;
  • przeglądania akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek i odpisów (kserokopii, zdjęć);
  • bycia informowanym o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego.

Ze strony organu administracji publicznej pojawia się obowiązek odpowiedniego doręczania pism procesowych do wszystkich stron postępowania. Pismem takim może być m.in. decyzja administracyjna lub wydane postanowienie, jeżeli jest ono zaskarżalne. Pisma doręcza się głównie w formie pisemnej, dokumentu elektronicznego oraz ustnej, jeżeli przemawia za tym interes strony.

Obwieszczenie i zwyczajowo przyjęty sposób ogłaszania

REKLAMA

Przepisy, głównie art. 49 k.p.a. przewidują także możliwość zawiadomienia stron o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania. Taki tryb zawiadomienia jest możliwy tylko w przypadku gdy przepis szczególny na to zezwala. Oznacza to, że w przypadku gdy przepis szczególny na to pozwala, organ może np. wywiesić ogłoszenie w swojej siedzibie, powiadomić strony przez sołtysa czy poprzez lokalną prasę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (u.i.o.ś.) przewiduje zastosowanie wprost regulacji z art. 49 k.p.a. jeżeli liczba stron postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 20.

W przypadku zastosowania takiego trybu zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia. Zgodnie z wyrokiem WSA w Warszawie, z dnia 21 września 2016 r. (VIII SA/Wa 1016/15), biegu terminu doręczenia decyzji zgodnie z art. 49 k.p.a. rozpoczyna się w pierwszym dniu, w którym ogłoszenie zostało opublikowane w sposób określony w tym przepisie lub przepisach szczególnych.

W sytuacji zaś, gdy publiczne ogłoszenie obwieszczenia o wydaniu decyzji dokonywane jest w różnych miejscach i za pomocą różnych środków przekazu - należy ustalić, kiedy ukazało się po raz pierwszy ostatnie z obwieszczeń i ten dzień traktować jako dzień rozpoczęcia biegu terminu czternastu dni, którego upływ skutkuje uznaniem doręczenia decyzji w trybie art. 49 k.p.a.

BIP oraz znaczna liczba osób w postępowaniu

Ustawodawca nadał art.49 k.p.a. nowe brzmienie. Zmiana polega na wprowadzeniu nowego sposobu zawiadamiania stron o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej, mianowicie oprócz obwieszczenia lub innego zwyczajowego sposobu, poprzez udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej (dalej: BIP) właściwego organu administracji publicznej.

Zobacz: RODO 2018

Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej.

REKLAMA

Nowelizacja wprowadza także przepis (art.49a), który mówi o tym, że poza przypadkami, o których mowa w art. 49, organ może dokonywać zawiadomienia o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej w formie, o której mowa w art. 49 § 1, jeżeli w postępowaniu bierze udział więcej niż dwadzieścia stron.

Takie zawiadomienie publiczne będzie jednak skuteczne wyłącznie w przypadku, gdy organ uprzedzi o tym strony (pismem), wskazując z jakiej formy zawiadamiania będzie korzystał (ten obowiązek organu może wyłączać przepis szczególny).

W przypadku zawiadomienia strony zgodnie z art. 49 § 1 lub art. 49a o decyzji lub postanowieniu, które podlega zaskarżeniu, na wniosek strony, organ, który wydał decyzję lub postanowienie, niezwłocznie, nie później niż w terminie trzech dni od dnia otrzymania wniosku, udostępnia stronie odpis decyzji lub postanowienia w sposób i formie określonych we wniosku.

Jeżeli wyżej opisana decyzja lub postanowienie nie mogą być udostępnione stronie w sposób lub formie określonych we wniosku (np. z przyczyn technicznych), organ musi powiadomić o tym stronę. Musi także wskazać w jaki sposób lub jakiej formie odpis decyzji lub postanowienia może być niezwłocznie udostępniony.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 23; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2138 t.j.)

Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2016 r. poz. 353 t.j.)

Wyrok WSA w Warszawie, z dnia 21 września 2016 r. (VIII SA/Wa 1016/15)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA