REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sprzeciwy od decyzji kasatoryjnych w praktyce./ fot. Fotolia
Sprzeciwy od decyzji kasatoryjnych w praktyce./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsze sprzeciwy od decyzji kasatoryjnych zostały rozpatrzone. Jak w praktyce wygląda sprzeciw po nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego?

Od 1 czerwca 2017 roku „sprzeciw” zastąpił tradycyjną skargę do sądu administracyjnego na decyzję podjętą w trybie art. 138 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego[1] - [dalej: kpa].

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie bowiem z art. 64 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnym[2] - [dalej: ppsa], od decyzji kasatoryjnej (tj. wydanej na podstawie art. 138 § 2 kpa) skarga nie przysługuje, jednakże strona niezadowolona z treści decyzji może wnieść od niej sprzeciw. Sprzeciw rozpatrywany jest w terminu 30 dni od dnia jego wpływu.

Wojewódzkie Sądy Administracyjne rozpatrzyły już pierwsze sprzeciwy od decyzji kasatoryjnych. Przykład wyroku z dnia 8 sierpnia 2017 roku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu (sygn. IV SA/Po 649/17) wskazuje na skuteczność wnoszonych przez Skarżących sprzeciwów. Przedmiotowym rozstrzygnięciem WSA w Poznaniu uchylił bowiem decyzję kasatoryjną Samorządowego Kolegium Odwoławczego uchylającą decyzję organu I instancji w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy i przekazującą sprawę do ponownego rozpoznania.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu jednoznacznie wskazał, że jeżeli organ I instancji nie dopuścił się naruszenia przepisów postępowania i jednocześnie nie stwierdza się braków w materialne dowodowym – koniecznym jest merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy przez organ odwoławczy.

Zobacz również: Prawo administracyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na gruncie rozpatrywanej przez sąd sprawy, WSA w Poznaniu podkreślił, że sam fakt, że organ I instancji odmówił wydania warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, nie oznacza, że organ odwoławczy nie może wydać decyzji reformatoryjnej i ustalić przedmiotowych warunków zabudowy. Możliwym jest bowiem dokonanie przez niego odmiennej oceny wyników analizy urbanistycznej, pozwalającej na ich ustalenie. W ocenie sądu na legalność administracyjnego toku instancji nie ma znaczenia dokonana przez organy obu instancji odmienna ocena tych samych okoliczności wynikających z akt sprawy. Konieczne jest jedynie, aby sprawa administracyjna była rozpatrzona w dwóch instancjach. Jeżeli zatem organ odwoławczy nie zakwestionował prawidłowości przeprowadzonego postępowania dowodowego, lecz dokonał jedynie odmiennej oceny wyników analizy urbanistycznej w pełni uzasadnione jest wydanie decyzji merytorycznej w trybie art. 138 § 1 pkt 2 kpa - w tym przypadku ustalenia warunków zabudowy. W konsekwencji, nie można przyjąć (jak wielokrotnie uznawały organy II instancji), że w przypadku warunków zabudowy a limine wyłączona jest możliwość ich ustalenia na etapie postępowania odwoławczego.

Zwrócić należy uwagę także, że o ile długotrwałość prowadzonego postępowania nie stanowi istotnego kryterium legalności decyzji, nie można uznać, że nie ma ona żadnego wpływu na końcowe rozstrzygniecie i możliwość wydania decyzji merytorycznej. W ocenie WSA w Poznaniu, jeżeli organ I instancji nie reaguje na kolejne uchylanie swoich orzeczeń i wydaje ponownie decyzję w sposób istotnie naruszającą przepisy prawa, organ odwoławczy ponownie merytorycznie rozpatrujący sprawę, zobowiązany jest usunąć naruszenia przepisów prawa materialnego, których dopuszcza się organ I instancji i wydać decyzję reformatoryjną.

Jednocześnie, jak wynika z przedmiotowego rozstrzygnięcia - mimo, że decyzja kasatoryjna wydana została na gruncie stanu prawnego sprzed nowelizacji kodeksu postępowania administracyjnego, w myśl obowiązującego od 1 czerwca 2017 roku art. 64 ppsa: „Od decyzji, o której mowa w art. 138 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, skarga nie przysługuje, jednakże strona niezadowolona z treści decyzji może wnieść od niej sprzeciw”, a zatem od takiego rozstrzygnięcia organu odwoławczego przysługuje sprzeciw, nie natomiast skarga.

Podsumowując, sprzeciw znacząco przyspieszył rozpatrywanie spraw przed sądami administracyjnymi. Strona niezadowolona z decyzji kasacyjnej organu odwoławczego (nawet jeżeli zasadniczo zgadza się ze wskazaniami organu odwoławczego), może uzyskać pozytywne dla siebie rozstrzygniecie przed sądem administracyjnym już w ciągu niecałych dwóch miesięcy od dnia złożenia sprzeciwu.

[1] ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 23 z późn. zm.);

[2] t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.

Marta Klimek

aplikant radcowski, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem prawa ochrony środowiska

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

REKLAMA

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

REKLAMA

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

REKLAMA