REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ergonomia w pracy biurowej

Izabela Zielińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa stanowisk pracy w polskich biurach zupełnie nie spełnia wymogów ergonomii. W efekcie, prawie 90 proc. pracowników skarży się na bóle kręgosłupa bądź oczu

Sekretariat to najczęściej jednoosobowe stanowisko pracy. W dużych firmach może się jednak składać z kilku pracowników, tworząc odrębną komórkę organizacyjną. Wyróżniamy sekretariaty uniwersalne, osobiste, imprez, działowe:

REKLAMA

• Sekretariat uniwersalny funkcjonuje w małych i średnich firmach i zajmuje się zadaniami kancelaryjnymi i sekretarskimi, podobnie jak sekretariat działowy obsługujący działy lub wydziały firmy.

• Sekretariat osobisty dotyczy obsługi administracyjno-technicznej kierownictwa.

• Sekretariat imprez działa podczas konferencji, sympozjów, wystaw.

REKLAMA

Sekretariat musi być wyposażony w urządzenia zapewniające doskonałą łączność w firmie, takie jak wielofunkcyjny aparat telefoniczny z automatyczną sekretarką, faks, wideofon, Do niezbędnych środków technicznych występujących w biurze należy komputer z dostępem do Internetu, notebook, drukarka, skaner, palmtop, kserokopiarka lub urządzenie wielofunkcyjne, dyktafon, niszczarka, laminator, bindownica, gilotyna, frankownica.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe meble biurowe to biurko z dużym blatem, stolik do komputera, krzesło obrotowe, szafa służąca do przechowywania akt, pomocy biurowych i garderoby, szafa pancerna do przechowywania ważnych dokumentów lub pieniędzy, szafka na naczynia, lodówka, mały stolik, dwa lub trzy krzesła dla interesantów, wieszak na wierzchnie okrycie, biblioteczka, w której znajdują się słowniki wyrazów obcych, poprawnej polszczyzny, a także książki telefoniczne, książki oznaczeń kodowych, mapa Polski, plan miasta, zbiór przepisów prawnych, aktualne rozkłady jazdy pociągów, autobusów, promów czy metra. W zależności od funkcjonalności, meble biurowe dzielimy na te powszechnego zastosowania (administracyjno-biurowe), stanowiące wyposażenie pomieszczeń niestałej pracy i pomieszczeń pomocniczych, jak szatnia czy sala posiedzeń, oraz meble o przeznaczeniu specjalnym - biurka, pulpity.

Oto normy, jakie powinno spełniać biurko/stół w sekretariacie:

• wysokość 650/750 mm, wymiary powierzchniowe blatu 1200/1600 na 800/900 mm, prześwit pionowy co najmniej 650 mm, poziomy co najmniej 480 mm,

• wysokość regulowanego blatu biurka powinna zależeć od wzrostu użytkownika, umożliwiać wygodną pracę z zachowaniem kąta minimum 90 stopni między przedramieniem a ramionami (68-76 cm),

• faktura blatu powinna być jasna, matowa lub półmatowa,

• blat biurka nie może wychodzić dalej od przodu szuflad niż 5 mm,

• narożniki blatu muszą być zaokrąglone,

• szuflady nie mogą być zamykane za pomocą drzwi, żaluzji,

• odległość między dolną krawędzią stołu a siedzeniem krzesła powinna wynosić około 25 cm.

• nad kolanami pracownika nie powinny znajdować się szuflady.

Ergonomiczne krzesło (fotel) składa się z zagłówka, oparcia, podłokietników, siedziska, kolumny fotela, podstawy, kółek. Podstawowy wymóg dla krzesła to stabilność oraz wysokość około 42-53 cm, zależna od wzrostu użytkownika. Krzesło powinno mieć regulowane oparcie i podłokietniki. Przednia krawędź siedziska powinna znajdować się tuż poniżej kolan, między krawędzią siedziska a kolanami powinien być odstęp 1-2 cm, siedzisko powinno być odpowiednio sprężyste i miękkie, dostosowane do ciężaru osoby siedzącej na fotelu, o wymiarach 42 na 42 cm, przy podłokietnikach należy dążyć do uzyskania kąta 90 stopni między przedramieniem a ramieniem, oparcie siedziska powinno przylegać do pleców. Zakres ruchomości oparcia może wahać się w granicach 5 stopni do przodu i 30 stopni do tyłu. Podłokietniki powinny mieć szerokość co najmniej 5 cm i nie mogą ograniczać ruchu. Kółka fotela powinny umożliwiać płynne przemieszczanie się wraz z fotelem. Typ kółek powinien być dostosowany do rodzaju podłoża: na wykładzinie kółka twarde, a do parkietów, płytek ceramicznych kółka miękkie. Krzesło musi zapewniać maksymalną swobodę ruchów.

Warunki w biurze

• dopływ świeżego powietrza na jedną godzinę na jednego pracownika powinien wynosić w pomieszczeniu dla niepalących co najmniej 20 m3, a w pomieszczeniu dla palących 35 m3,

• temperatura - 19-22°C,

• stopień wilgotności od 40 do 60%,

• w pomieszczeniach musi być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych, funkcji pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności,

• oświetlenie musi być przystosowane do rodzaju wykonywanej pracy, najbardziej korzystny jest dla pracującego dopływ światła z lewej strony,

• dopuszczalny poziom dźwięku na stanowisku pracy biurowej do 55 decybeli.

Izabela Zielińska

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

Coraz więcej nastolatków sięga po e-papierosy

Coraz więcej nastolatków sięga po elektroniczne papierosy. Jest to co czwarta dziewczyna i co piąty chłopiec w wieku 13-15 lat. Tak wynika z badania "Global Youth Tobacco Survey" zaprezentowanego podczas rozpoczętej w środę w Sejmie konferencji poświęconej uzależnieniom.

Dwoje seniorów padło ofiarą oszustwa internetowego. Łącznie stracili ponad 400 tys. zł

Oszuści nie ustają w polowaniach. Dwoje seniorów – 74-latka z Lublina i 76-latek z powiatu zamojskiego – zostali oszukani w internecie. Zamiast zyskownych inwestycji, za radą „doradców” zainstalowali oprogramowanie, które pozwoliło przestępcom przejąć pieniądze z ich kont bankowych – podała policja.

REKLAMA

Pierwsze dziecko z rządowego programu in vitro już na świecie

Urodziło się pierwsze dziecko z rządowego programu in vitro. Ministra zdrowia Izabela Leszczyna poinformowała, że do programu zakwalifikowało się ponad 23 tys. par, efektem jest 9258 ciąż.

Nowy wymiar edukacji dla przyszłych liderów HR i biznesu. Symfonia i Akademia Leona Koźmińskiego łączą siły

Symfonia, czołowy dostawca oprogramowania dla MŚP oraz administracji publicznej i Akademia Leona Koźmińskiego, jedna z najlepszych uczelni w Polsce, ogłaszają partnerstwo. Firma zapewni studentom i wykładowcom wsparcie merytoryczne i dydaktyczne, wymianę wiedzy i inicjatywy ukierunkowane na rozwój. W programie studiów znajdzie się flagowy produkt HR-owy Symfonii.

Seniorzy chcą pracować na emeryturze?

Kontynuacja pracy na emeryturze to nie tylko chęć podreperowania domowego budżetu, ale i podtrzymanie aktywności i rozwój osobisty, a także szansa na spełnianie swoich pasji.

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Dofinansowania m.in. dla OSP, kół gospodyń wiejskich oraz klubów sportowych. Ruszają prekonsultacje

Dofinansowania m.in. dla OSP, kół gospodyń wiejskich oraz klubów sportowych. Ruszają prekonsultacje programu NIW-CRSO pn. "Moc Małych Społeczności". Kto będzie mógł starać się o dofinansowanie? Ile będzie wynosiło? Jaki jest harmonogram?

Nowe oszustwo na "darmową apteczkę". NFZ ostrzega

Uwaga na nową metodę oszustów. Narodowy Fundusz Zdrowia ostrzega przed e-mailami z ofertą otrzymania "darmowej apteczki". Można stracić pieniądze. NFZ przypomina, że nie sprzedaje niczego przez internet.

REKLAMA