REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak pracodawca może wykorzystać ocenę okresową urzędnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
JG
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Oceny okresowe to ważny element zarządzania zasobami w prywatnych firmach. Pracowników jednak oceniają także urzędy administracji samorządowej. Jak oceny wpływają na pracę urzędu? Jak można je wykorzystać? Czy kryteria wskazane przez Radę Ministrów są efektywne?

Urząd Miasta Poznania, zatrudniający ok. 1,3 tys. pracowników, już w 2001 roku wypracował i wdrożył system okresowych ocen pracowników. Ocenie podlegali wszyscy pracownicy. Oceniani byli raz w roku, a ci zatrudnieni na umowę o pracę na okres próbny i czas określony, po zakończeniu umowy.

REKLAMA

Pracownicy byli oceniani pod względem ilości i jakości świadczonej pracy, ale nie tylko. Sprawdzany był także stopień realizacji celów rozwojowych i zawodowych, ustalonych podczas poprzedniej oceny, a także określano cele zawodowe na przyszły rok oraz planowano drogę dalszej edukacji. Jednym z istotnych elementów była również możliwość oceny przez pracownika przełożonych, w tym ich umiejętności przywódczych.

Z punktu widzenia kierownika urzędu ważne było określenie potencjału pracowników, ich zaangażowania, poziomu ambicji, chęci doskonalenia. Dzięki temu łatwiej było zaplanować budżet na działania rozwojowe.

REKLAMA

W wyniku okresowej oceny przełożony mógł zaproponować pracownikowi zmianę wykonywanych zadań, włączenie do kadry rezerwowej, awans w ramach kategorii zaszeregowania pracowników czy nagrodę motywacyjną. Zalecenia rozwojowe stanowiły podstawę do tworzenia planów szkoleń indywidualnych, wydziałowych oraz międzywydziałowych.

Oceny cząstkowe były zwymiarowane na pięciostopniowej skali, każde kryterium było opisane na poszczególnych poziomach i miało przypisaną wagę, zaś ocena końcowa była na skali od „nie spełnia wymagania stanowiska pracy” do „przewyższa wymagania stanowiska pracy. W przypadku pracowników, którzy częściowo spełniali wymagania stanowiska pracy”, ustalano warunki i termin poprawienia jakości pracy. Generalnie pracownicy szybko korygowali swoje niedociągnięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku stosowanego systemu rzadko zdarzało się, aby ocena kwalifikowała do zwolnienia. Ważniejsza była koncentracja na pozytywnym, motywującym jej aspekcie.

Tymczasem sposób dokonywania okresowych ocen pracowników narzucony rozporządzeniem Rady Ministrów ogranicza się do oceny pracownika na poszczególnych kryteriach i wystawienia oceny czarno-białej - negatywnej lub pozytywnej. Pracownik po zapoznaniu się z taką oceną nie musi czuć się zmotywowany do poprawy. Może bowiem uznać, że dopiero niespełnienie większości kryteriów i otrzymanie oceny niezadowalającej skutkuje negatywną oceną końcową.

REKLAMA

Ze względu na brak określenia, które kryteria są kluczowe dla końcowej oceny, można wyobrazić sobie sytuację, że urzędnik otrzymuje np. w kryterium postawa etyczna i bezstronność ocenę niezadowalającą, a w pozostałych kryteriach ocenę zadowalająca. Wówczas końcowa ocena będzie pozytywna, ponieważ pracownik spełnił większość kryteriów.

To tylko niektóre zagrożenia wynikające z narzuconego systemu okresowych ocen. Jednak zasadnicza wartość oceny leży w funkcji motywującej, w daniu pracownikowi czasu na wypowiedzenie się, podzielenie swoimi obserwacjami, aspiracjami zawodowymi i planami. Na szczęście przełożeni muszą przeprowadzić rozmowę oceniającą. Jeśli nawet arkusz oceny jest niedoskonały i niewystarczający, rozmowę można poprowadzić tak, aby pracownik czuł autentyczne zaangażowanie i chęć wysłuchania go.

Dlatego warto wykorzystywać to narzędzie do budowania współpracy, pozytywnej atmosfery i zaufania podwładnego do przełożonego. Jednocześnie można mieć nadzieję, że ustawodawca skoryguje w krótkim czasie ograniczenia wynikające ze zbyt ogólnikowego rozporządzenia.

WNIOSEK

Rozporządzenie Rady Ministrów z 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych nie precyzuje, co znaczy spełnianie danego kryterium na poszczególnych wymiarach. W efekcie nie jest jasne, jakie zachowania decydują o stopniu oceny.


MARIA SZYMAŃSKA

kierownik oddziału rozwoju kadr, Urząd Miasta Poznania


Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA