REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przestępstwem jest już moment oferowania łapówki

Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Momentem dokonania przekupstwa czynnego w wypadku, gdy wręczający posługuje się obietnicą udzielenia korzyści majątkowej, jest chwila, gdy oświadczenie gotowości udzielenia takiej korzyści dojdzie do osoby pełniącej funkcję publiczną, niezależnie od tego, czy zostanie ono przyjęte, czy też odrzucone. Przekupstwo jest bowiem przestępstwem bezskutkowym, a zatem jego dokonanie następuje w chwili realizacji znamion czynnościowych.  

Postanowienie Sądu Najwyższego z 14 marca 2007 r.

REKLAMA

REKLAMA

SYGN. AKT III KK 248/2006

STAN FAKTYCZNY

 

REKLAMA

Paweł A. uznany został za winnego tego, że dwukrotnie złożył pełniącemu funkcję publiczną prezydenta miasta - Czesławowi M. obietnicę udzielenia korzyści majątkowej znacznej wartości w rozmiarach 2 mln zł i dwóch apartamentów - mieszkań w planowanym do wybudowania osiedlu mieszkaniowym, w zamian za przeprowadzenie procedury zamiany przeznaczenia gruntu o powierzchni 11 hektarów w dzielnicy R. z terenu rolniczego na tereny zabudowy i rekreacji w związku z opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego, przy czym działał w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Został skazany na karę trzech lat pozbawienia wolności oraz karę grzywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po przegranej rozprawie apelacyjnej kasację do Sądu Najwyższego wniósł obrońca skazanego, który zarzucił, że ewentualne wręczenie korzyści majątkowej nie nastąpiło w związku z pełnieniem funkcji publicznej oraz że zachowanie oskarżonego, to jest udzielenie obietnicy wręczenia korzyści majątkowej, nie zostało przez oskarżonego zwerbalizowane, mimo braku jakichkolwiek dowodów na powyższą okoliczność.

UZASADNIENIE

Wystąpienie obrońcy skazanego było całkowicie błędne, i to zarówno, gdy chodzi o tezę o braku związku złożonej przez Pawła A. obietnicy udzielenia korzyści majątkowej pełniącemu funkcję publiczną prezydenta miasta Czesławowi M. z pełnioną przez niego funkcją publiczną, jak i gdy twierdził, że oskarżony owej obietnicy nie zwerbalizował.

Podnoszona przez obrońcę kwestia, odnosząca się już wprost do treści korupcyjnej oferty, została przedstawiona w kasacji w sposób jaskrawo sprzeczny z faktami. Całkowicie niezrozumiały jest tu zarzut, że obietnica korzyści złożona przez skazanego nie została zwerbalizowana i obrońca nie wskazał, w czym upatruje braku owej werbalizacji. Brak jakichkolwiek argumentów w tej kwestii jest zupełnie zrozumiały i oczywisty w sytuacji, gdy propozycja oskarżonego miała treść następującą - za załatwienie sprawy 2 miliony dla ciebie lub miasta (pierwsza rozmowa oskarżonego z Czesławem M.), dla ciebie dwa apartamety (druga rozmo- wa oskarżonego z Czesławem M.).

Momentem dokonania przekupstwa czynnego w wypadku, gdy wręczający posługuje się obietnicą udzielenia korzyści majątkowej jest chwila, gdy oświadczenie gotowości udzielenia takiej korzyści dojdzie do osoby pełniącej funkcję publiczną, niezależnie od tego, czy zostanie ono przyjęte, czy też odrzucone. Przekupstwo jest bowiem przestępstwem bezskutkowym, a zatem jego dokonanie następuje w chwili realizacji znamion czynnościowych.

OPINIA

Agnieszka Wardak

adwokat, szef Zespołu Postępowań Karnych Kancelarii Salans

Komentowany wyrok dotyczy przestępstwa łapownictwa czynnego. W orzeczeniu Sąd Najwyższy analizuje element, który jest bardzo istotny dla ustalenia odpowiedzialności karnej za każdą z postaci łapownictwa (biernego i czynnego). Aby doszło do popełnienia przestępstwa tego typu, musi mieć miejsce oferowanie lub przyjęcie korzyści lub obietnicy takiej korzyści. Oferta ta nie może być jednak skierowana do lub przyjęta przez dowolną osobę, musi to nastąpić w związku z pełnieniem przez tę osobę funkcji publicznej. Związek nielegalnej korzyści z funkcją publiczną przybiera w praktyce różne formy działania: od oferowania lub przyjmowania korzyści w zamian za podjęcie określonych czynności (np. wydanie decyzji) aż do ogólnie pojętego pozyskania przychylności osoby, która z racji pełnionej funkcji publicznej może mieć wpływ na tok sprawy. Stwierdzenie istnienia tej okoliczności nie zawsze jednak jest łatwe. Osoby pełniące funkcję publiczną dokonują bowiem także czynności, które nie są powiązane ze statusem osoby publicznej czy też z jej kompetencjami, lub też posiadają zakres kompetencji nieodpowiadający wprost oczekiwaniom wręczającego korzyść lub składającego w tym zakresie obietnicę.

Przygotowali ADAM MAKOSZ i ARKADIUSZ JARASZEK

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA