REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek zatrudnienia w szkole głównego księgowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
DGP

REKLAMA

REKLAMA

W szkole jako jednostce budżetowej zatrudniona jest księgowa, która prowadzi księgi rachunkowe szkoły, sprawdza pod względem formalno-rachunkowym, merytorycznym i zatwierdza dowody księgowe do wypłaty wraz z dyrektorem szkoły. Czy zatrudnienie księgowej, a nie głównej księgowej, jest zgodne z art. 53 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że za całość gospodarki finansowej odpowiedzialny jest kierownik jednostki, w naszym przypadku dyrektor szkoły?

Ogólne zasady organizacji obsługi finansowo-księgowej szkół i innych placówek oświatowych, należących do sektora finansów publicznych, są określone w przepisach trzech ustaw:

REKLAMA

1) art. 53 i 54 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa uofp),

2) art. 4 ust. 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor),

3) art. 5 ust. 7 pkt 3 i ust. 9 oraz art. 39 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty).

Szczegółowo regulacje te zostały przedstawione w tabeli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TABELA. Regulacje odnośnie do organizacji obsługi finansowo-księgowej szkół i placówek oświatowych należących do sektora finansów publicznych

Na bazie tych regulacji w praktyce wykształciły się dwa zasadnicze modele organizacji obsługi finansowo-księgowej szkół i placówek oświatowych:

model 1 – gdzie organ prowadzący organizuje wspólną obsługę administracyjną, finansową i gospodarczą szkół,

model 2 – gdzie organ prowadzący pozostawia organizację takiej obsługi w gestii dyrektorów poszczególnych szkół, zabezpieczając na ten cel odpowiednie środki finansowe w budżecie.

REKLAMA

W obu tych przypadkach za całość prowadzenia gospodarki finansowej szkoły/placówki (w tym za prowadzenie jej rachunkowości) odpowiada dyrektor szkoły/placówki, z tym że: w ramach rozwiązania pierwszego – swoje obowiązki w tym zakresie będzie wykonywał przy pomocy pracowników zatrudnionych w jednostce, sprawującej wspólną obsługę administracyjno-finansową (m.in. to pracownicy tej jednostki będą prowadzili księgi rachunkowe szkoły), natomiast w przypadku rozwiązania drugiego określone obowiązki w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości szkoły będą wykonywane przez pracowników tej szkoły. W takiej sytuacji, zgodnie z brzmieniem art. 54 ust. 1 nowej uofp, w szkole/placówce powinien być zatrudniony główny księgowy – czyli pracownik odpowiedzialny za prowadzenie jej rachunkowości, wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi i przeprowadzanie wstępnej kontroli prawidłowości realizowanych przez dyrektora szkoły operacji gospodarczych i finansowych.

W małych jednostkach organizacyjnych (o niewielkiej obsadzie kadrowej i skromnym budżecie), często główny księgowy jest jedynym pracownikiem zajmującym się prowadzeniem rachunkowości i gospodarki finansowej jednostki. Praktykowane są też takie rozwiązania, gdzie główny księgowy jest zatrudniany tylko na część etatu (jest to dopuszczalne w świetle art. 43 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, dalej: ustawa o pracownikach samorządowych, który odsyła w tym zakresie do przepisów ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy). Wtedy główny księgowy najczęściej jest odpowiedzialny za:

● opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych z zakresu gospodarki finansowej i rachunkowości,

● sporządzanie planów finansowych,

● wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,

● sprawowanie wstępnej kontroli prawidłowości operacji finansowych i gospodarczych,

● sporządzanie obowiązujących jednostkę sprawozdań finansowych i budżetowych,

● ogólny nadzór nad pracami wykonywanymi w księgowości,

natomiast prowadzenie ksiąg rachunkowych należy do obowiązków innych pracowników zatrudnionych w szkole (księgowych, referentów księgowych itp.).

Czytaj także: Prawa i obowiązki głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych>>

Jednak ze względu na szczególną rolę i zadania przypisane głównemu księgowemu przez przepisy ww. art. 54 nowej uofp nie jest prawidłowe całkowite odstąpienie przez dyrektora szkoły od zatrudnienia w niej głównego księgowego. Sytuacja braku w jednostce sektora finansów publicznych głównego księgowego może mieć miejsce jedynie w szczególnych okolicznościach, na przykład związanych z powstaniem wakatu na stanowisku głównego księgowego, na skutek zdarzeń, których nie można było przewidzieć – w tej sytuacji, aby jednostka mogła w ogóle funkcjonować, konieczne jest czasowe powierzenie pełnienia obowiązków głównego księgowego innemu pracownikowi jednostki (np. księgowej). Należy jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie tymczasowe – które może funkcjonować jedynie do czasu obsadzenia stanowiska głównego księgowego w sposób przewidziany prawem (na przykład w przypadku samorządowych jednostek oświatowych – zgodnie z przepisami art. 11, 12, 20 i 22 ustawy o pracownikach samorządowych – do czasu obsadzenia tego stanowiska w drodze tzw. awansu wewnętrznego, przeniesienia pracownika z innej jednostki samorządowej lub w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru).

PODSTAWY PRAWNE

Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 54, poz. 320)

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278)

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 123, poz. 835)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 135, poz. 912)

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

REKLAMA