REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warunki powrotu radnego na stanowisko pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

Pracownik jednostki na czas kadencji sprawowania mandatu uzyskał urlop bezpłatny. Na jakie stanowisko powinniśmy przywrócić tego pracownika? Czy pracownik, którego mandat wygasł 29 sierpnia, a do pracy zgłosił się dopiero 7 września – ma prawo powrotu?

Wybór na stanowisko ze skutkiem równoznacznym z nawiązaniem stosunku pracy uniemożliwia z reguły osobie wybranej pogodzenie tej pracy z dotychczasowym zatrudnieniem. W związku z wyborem pracownik może zatem wystąpić do dotychczasowego pracodawcy z wnioskiem o udzielenie mu urlopu bezpłatnego. Urlop ten udzielany jest na czas sprawowania mandatu. Natomiast po upływie kadencji pracownik ma prawo powrotu do dotychczasowego pracodawcy na stanowisko równorzędne temu, jakie zajmował w chwili wyboru (art. 74 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; dalej: k.p.).

REKLAMA

REKLAMA

Czytaj także: Kiedy dochodzi do pomówienia burmistrza lub radnego>>

ZAPAMIĘTAJ!

Możliwość powrotu do poprzedniej pracy dotyczy również tych pracowników, którzy korzystali z urlopu bezpłatnego u tego samego pracodawcy, u którego byli zatrudnieni na podstawie wyboru – jeśli stosunek pracy z wyboru ustał.

REKLAMA

Mówiąc o „stanowisku równorzędnym”, przepisy k.p. wskazują przede wszystkim stanowisko równorzędne pod względem wynagrodzenia. Innymi słowy, nie może dojść do swoistej „degradacji” pracownika po jego powrocie z urlopu bezpłatnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony, w świetle art. 74 k.p. pracodawca nie ma obowiązku zaproponowania nie tylko stanowiska zajmowanego przez pracownika przed urlopem bezpłatnym – ale nawet rodzajowo równorzędnego. Wystarczy, że będzie ono odpowiadało kwalifikacjom pracownika i nie będzie gorzej wynagradzane niż stanowisko zajmowane przed urlopem bezpłatnym.

Podstawowym warunkiem umożliwiającym powrót do dotychczasowej pracy jest zgłoszenie się we wskazanym terminie u pracodawcy, który udzielił urlopu bezpłatnego.

Niedotrzymanie tego warunku spowoduje wygaśnięcie stosunku pracy – chyba że nastąpiło z przyczyn niezależnych od pracownika.

Pracownik ma prawo powrotu do poprzedniego pracodawcy, jeżeli zgłosi swój powrót w ciągu 7 dni od rozwiązania stosunku pracy z wyboru (art. 74 k.p.). Przepis ten nie wskazuje, że chodzi o dni robocze, dlatego też należy liczyć je jako dni kalendarzowe.

Stosunek pracy z wyboru pracownika, o którym mowa w pytaniu, został rozwiązany 29 sierpnia. Termin 7 dni liczy się od dnia następnego – czyli od 30 sierpnia. Siódmy dzień terminu upłynie zatem 5 września. Tego dnia pracownik miał ostatnią szansę na zgłoszenie swojego powrotu z urlopu do pracodawcy. W konsekwencji, gdyby 5 września pracownik zgłosił się do pracy, zachowałby wymagany termin, a pracodawca zobowiązany byłby przywrócić go do pracy.

Termin siedmiodniowy na zgłoszenie powrotu do pracy nie jest terminem zawitym – tzn. takim, którego upływ powoduje definitywną utratę prawa. Jego przekroczenie nie pozbawia pracownika prawa do kontynuowania zatrudnienia, jeśli nastąpiło z przyczyn od niego niezależnych. Złożenie zatem np. zaświadczenia o czasowej niezdolności do pracy trwającej po rozwiązaniu stosunku pracy z wyboru nie powoduje wygaśnięcia stosunku pracy na podstawie art. 74 k.p. – nawet w przypadku, gdy pracownik w ciągu 7 dni nie zgłosił zamiaru powrotu do pracy (zob. np. wyrok SN z 22 stycznia 2003 r., sygn. akt II UK 12/02).

Należy więc przyjąć, że choroba pracownika usprawiedliwia niezgłoszenie w terminie 7 dni od ustania stosunku pracy z wyboru powrotu do pracy tylko wtedy, gdy uniemożliwia ona podjęcie lub uzewnętrznienie oświadczenia woli. Jego złożenie może nastąpić w sposób dorozumiany przez dostarczenie zaświadczenia lekarskiego w tym terminie. Jeżeli jednak nastąpi to później, to w celu uniknięcia skutku w postaci wygaśnięcia stosunku pracy pracownik powinien wykazać, że choroba była tego rodzaju, że stanowi przyczynę niezależną od niego, usprawiedliwiającą przekroczenie terminu.

Jeśli pracownik nie zgłosi swojego powrotu do pracy w wymaganym terminie oraz nie powiadomi pracodawcy o swojej niezdolności do pracy, jego dotychczasowy stosunek pracy wygaśnie.

Czytaj także: Czy radni decydują o wypłacie trzynastek wójtom, starostom i marszałkom>>

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 144, poz. 855)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA