Kiedy pracownik może powiedzieć "nie" - o poleceniach służbowych
REKLAMA
REKLAMA
Polecenie służbowe w Kodeksie pracy
O obowiązku wykonywania poleceń służbowych stanowi art. 100 § 1 Kodeksu pracy. Regulację w tym zakresie zawiera jednak także ustawa o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.), którą w tym przypadku należy uznać za lex specialis i to jej zostaną poświęcone dalsze rozważania.
REKLAMA
Polecenie służbowe dla pracownika samorządowego w 2023 r.
REKLAMA
Zgodnie z ogólną zasadą - wyrażoną w art. 25 ust. 1 u.p.s. - obowiązkiem pracownika samorządowego jest sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonych. Polecenie, rozumiane jako nakaz przełożonego wykonania lub zaniechania określonych czynności albo wykonania ich w określony sposób, może zostać wydane w formie pisemnej lub ustnej.
Warto jednak mieć na uwadze, że przyjęty w krajowym ustawodawstwie model nie przewiduje bezwzględnego posłuszeństwa wobec przełożonego. Są trzy okoliczności uzasadniające odmowę wykonania przez pracownika dyspozycji przełożonego (polecenia służbowego).
Pierwsze dwie sytuacje dotyczą niezgodności polecenia z prawem lub posiadania przez niego znamion pomyłki. Jeśli pracownik będzie przekonany, że wydana dyspozycja jest wynikiem omyłki lub stoi w sprzeczności z obowiązującym przepisami, wówczas ma prawo odmówić jej wykonania. Jednak o takiej odmowie pracownik ma obowiązek pisemnie poinformować swojego bezpośredniego przełożonego (niezależnie od tego, czy polecenie zostało wydane przez bezpośredniego przełożonego, czy też innego przełożonego w danej jednostce).
(…)
Marek Wilczyński
Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Szukasz wiarygodnych aktualności, porad i artykułów dotyczących zmian w prawie i podatkach, komentarzy ekspertów oraz indywidualnego doradztwa? INFORLEX jest dla Ciebie! Zyskaj bezpłatny dostęp do INFORLEX >>
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.