REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna w urzędzie jest nierealna. Pracownik musi odebrać odciski palców wydając nowy dowód osobisty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Praca zdalna w urzędzie jest nierealna. Pracownik musi odebrać odciski palców wydając nowy dowodów osobisty
Praca zdalna w urzędzie jest nierealna. Pracownik musi odebrać odciski palców wydając nowy dowodów osobisty
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tradycyjny, papierowy obieg dokumentów, mentalność mieszkańców, specyfika pracy opierająca się na bezpośrednim kontakcie z interesantem, a czasem, jak przy wydawaniu dowodu osobistego, przyczyny techniczne - to główne przeszkody, jakie według samorządowców stoją na przeszkodzie zdalnej pracy urzędników w JST.

Praca zdalna wejdzie w życie 7 kwietnia 2023 r. 

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy pracodawca nie może odmówić pracy zdalnej?

Wzór wniosku: okazjonalna praca zdalna (OPZ) od 7 kwietnia 2023 r. 24 dni w roku dla każdego

Wzór wniosku o pracę zdalną [Zmiany 2023 r. Kodeks pracy]

Kodeks wymienia kilka przypadków, kiedy pracodawca będzie musiał uwzględnić wniosek pracownika o pracę zdalną. Będzie tak, gdy: pracownik jest rodzicem dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności, gdy wychowuje dziecko młodsze niż czteroletnie lub sprawuje opiekę nad innym członkiem najbliższej rodziny posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności. Obligatoryjna zgoda ma dotyczyć także pracownic w ciąży.

REKLAMA

Praca zdalna w poprzednim stanie prawnym

Sekretarz Miasta Lublin Andrzej Wojewódzki przypomina, że na razie praca zdalna jest uregulowana wyłącznie w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Do czasu zmiany przepisów Kodeksu pracy w zakresie unormowania tego zagadnienia brak jest możliwości wydania pracownikowi polecenia wykonywania pracy zdalnej, chyba że jest ono związane z przeciwdziałaniem COVID-19" - wskazuje.

Praca zdalna w urzędzie tylko na niektórych stanowiskach

W jego ocenie, po wejściu w życie zmian w Kodeksie pracy "wydaje się zasadnym wprowadzenie pracy zdalnej tylko na wybranych stanowiskach pracy np. informatycy, bądź stanowiskach gdzie nie jest realizowana bezpośrednia obsługa mieszkańców". 

Bez pracy zdalnej archiwista, szatniarz, kierowca, robotnik gospodarczy czy konserwator

"Natomiast wprowadzenie jej w innych wydziałach czy biurach może okazać się rozwiązaniem trudnym do wdrożenia. Praca zdalna z pewnością nie będzie mogła być wprowadzona dla osób zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi, np.: archiwista, szatniarz, kierowca, robotnik gospodarczy czy konserwator, ze względu na charakter pracy" - uważa Wojewódzki.

Mieszkańcy nie zaakceptują pracy zdalnej w urzędzie

"Aktualnie w Urzędzie Miasta Lublin trwa analiza stanowisk i charakteru pracy pod kątem możliwości wprowadzenia pracy zdalnej. Warto zauważyć, że nie wszyscy klienci Urzędu zaakceptowaliby wyłącznie zdalny kontakt z urzędnikami - starsi mieszkańcy mogą mieć trudności z dostępem do internetu, czy obsługą komputera" - zwraca uwagę sekretarz Miasta Lublin.

Podobny pogląd mają samorządowcy w mniejszych urzędach.

"W wiejskich urzędach gmin nie będzie to łatwe do zrealizowania" - mówi Serwisowi Samorządowemu PAP wójt gminy Gościeradów w powiecie kraśnickim Mariusz Szczepanik.

Praca zdalna a obieg dokumentów w urzędzie 

Jak podkreśla, chodzi głównie o "przestarzały system obiegu dokumentów". 

"Kiedy ten obieg w całym urzędzie jeszcze jest w formie papierowej, to jest to trudne. Poza tym mieszkańcy też składają swoje wnioski w formie papierowej. Także nie będzie to na pewno łatwe" - ocenia wójt Gościeradowa.

Wskazuje też na specyfikę poszczególnych wydziałów.

Praca zdalna a wyrobienie dowodu osobistego 

"Najprostszy przykład, gdzie jest to nierealne, to chociażby wyrobienie dowodu osobistego. Człowiek musi stawić się osobiście, bo odciski palców są pobierane, więc niemożliwe jest, by zrobić to zdalnie. To może skrajny przypadek, ale pokazujący wprost, że zdalne obsłużenie klienta nie będzie w wielu przypadkach możliwe" - mówi Szczepanik.

Praca zdalna a petenci

Dodaje, że jest jeszcze problem "mentalności mieszkańców".

"U nas, na wsi wielu mieszkańców, szczególnie tych w średnim lub starszym wieku, woli jednak osobistą wizytę w urzędzie, młodzież często już korzysta z możliwości elektronicznego załatwienia spraw" - wyjaśnia wójt.

Praca zdalna a zabezpieczenie informatyczne

Sam dostęp do służbowego sprzętu dla pracowników chcących pracować z domu - laptopów, czy telefonów komórkowych - nie byłby w jego ocenie - kłopotem, ale już kwestia ich zabezpieczenia informatycznego - tak.

Praca w urzędzie jest efektywniejsza niż zdalna

Także sekretarz w Urzędzie Gminy Piecki Hubert Sadownikow, ocenia, że w małym urzędzie, jak ten w Pieckach, gdzie pracuje mniej niż 30 osób, szerokie zastosowanie takiej formy byłoby trudne i "nie zawsze akceptowane przez mieszkańców, którzy część spraw lubią załatwiać i omówić przychodząc do urzędu". 

"Nasze doświadczenia z dotychczas realizowanej pracy zdalnej wskazują, iż pracownicy nie zawsze ten sposób realizowania zadań oceniają pozytywnie, bowiem w ich ocenie efektywniejsza praca realizowana jest w urzędzie. Natomiast w sytuacji, gdy pracownik musiałby przygotować konkretną dokumentację (np. przetargową, opracowanie programu), którą można sporządzić, korzystając głównie z laptopa – taką pracę można wykonać zdalnie bez większych problemów" - uważa Sadownikow. 

Sekretarz gminy Piecki mówi, że trudno mu wskazać jednostki urzędu, które w pełni mogłyby w ten sposób pracować. 

"Incydentalnie tak, jednak w dłuższym okresie jest to trudne do zrealizowania, gdy praca oparta jest na kontakcie bezpośrednim z interesantem (np. OPS, GOK). Ponadto dostęp do pozostałych pracowników i przełożonych (osób decyzyjnych) oraz do materiałów pomocniczych jest dużo łatwiejszy w miejscu stale wykonywanej pracy" - mówi Sadownikow.

Sam dostęp do służbowego sprzętu nie byłby - jego zdaniem - istotną przeszkodą. 

"Urząd w przeszłości inwestował w zakup takich urządzeń z myślą m.in. o pracy zdalnej, ułatwieniu korzystania ze szkoleń on-line. W przypadku, gdy podejmowana jest decyzja o realizacji pracy zdalnej przez pracownika, otrzymuje on laptop z naszego urzędowego zasobu, zgodnie z przyjętą w urzędzie procedurą" - mówi Sadownikow.

Według sekretarza gminy Piecki, zdalnej pracy urzędników przeciwna byłaby większość mieszkańców.

Pracy zdalnej przeszkadza ePUAP

"Za taką oceną stałyby głównie względy techniczne: trudność w obsłudze ePuapu, stosowanie podpisu kwalifikowalnego, profil zaufany itp., a także fakt, że często kontakt bezpośredni sprawia, że łatwiej daną sprawę omówić, wyjaśnić" - wskazuje Sadownikow.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA