REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna w urzędzie jest nierealna. Pracownik musi odebrać odciski palców wydając nowy dowód osobisty

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Praca zdalna w urzędzie jest nierealna. Pracownik musi odebrać odciski palców wydając nowy dowodów osobisty
Praca zdalna w urzędzie jest nierealna. Pracownik musi odebrać odciski palców wydając nowy dowodów osobisty
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tradycyjny, papierowy obieg dokumentów, mentalność mieszkańców, specyfika pracy opierająca się na bezpośrednim kontakcie z interesantem, a czasem, jak przy wydawaniu dowodu osobistego, przyczyny techniczne - to główne przeszkody, jakie według samorządowców stoją na przeszkodzie zdalnej pracy urzędników w JST.

Praca zdalna wejdzie w życie 7 kwietnia 2023 r. 

REKLAMA

Kiedy pracodawca nie może odmówić pracy zdalnej?

Wzór wniosku: okazjonalna praca zdalna (OPZ) od 7 kwietnia 2023 r. 24 dni w roku dla każdego

Wzór wniosku o pracę zdalną [Zmiany 2023 r. Kodeks pracy]

Kodeks wymienia kilka przypadków, kiedy pracodawca będzie musiał uwzględnić wniosek pracownika o pracę zdalną. Będzie tak, gdy: pracownik jest rodzicem dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności, gdy wychowuje dziecko młodsze niż czteroletnie lub sprawuje opiekę nad innym członkiem najbliższej rodziny posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności. Obligatoryjna zgoda ma dotyczyć także pracownic w ciąży.

Praca zdalna w poprzednim stanie prawnym

REKLAMA

Sekretarz Miasta Lublin Andrzej Wojewódzki przypomina, że na razie praca zdalna jest uregulowana wyłącznie w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Do czasu zmiany przepisów Kodeksu pracy w zakresie unormowania tego zagadnienia brak jest możliwości wydania pracownikowi polecenia wykonywania pracy zdalnej, chyba że jest ono związane z przeciwdziałaniem COVID-19" - wskazuje.

Praca zdalna w urzędzie tylko na niektórych stanowiskach

W jego ocenie, po wejściu w życie zmian w Kodeksie pracy "wydaje się zasadnym wprowadzenie pracy zdalnej tylko na wybranych stanowiskach pracy np. informatycy, bądź stanowiskach gdzie nie jest realizowana bezpośrednia obsługa mieszkańców". 

Bez pracy zdalnej archiwista, szatniarz, kierowca, robotnik gospodarczy czy konserwator

"Natomiast wprowadzenie jej w innych wydziałach czy biurach może okazać się rozwiązaniem trudnym do wdrożenia. Praca zdalna z pewnością nie będzie mogła być wprowadzona dla osób zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi, np.: archiwista, szatniarz, kierowca, robotnik gospodarczy czy konserwator, ze względu na charakter pracy" - uważa Wojewódzki.

Mieszkańcy nie zaakceptują pracy zdalnej w urzędzie

"Aktualnie w Urzędzie Miasta Lublin trwa analiza stanowisk i charakteru pracy pod kątem możliwości wprowadzenia pracy zdalnej. Warto zauważyć, że nie wszyscy klienci Urzędu zaakceptowaliby wyłącznie zdalny kontakt z urzędnikami - starsi mieszkańcy mogą mieć trudności z dostępem do internetu, czy obsługą komputera" - zwraca uwagę sekretarz Miasta Lublin.

Podobny pogląd mają samorządowcy w mniejszych urzędach.

"W wiejskich urzędach gmin nie będzie to łatwe do zrealizowania" - mówi Serwisowi Samorządowemu PAP wójt gminy Gościeradów w powiecie kraśnickim Mariusz Szczepanik.

Praca zdalna a obieg dokumentów w urzędzie 

Jak podkreśla, chodzi głównie o "przestarzały system obiegu dokumentów". 

"Kiedy ten obieg w całym urzędzie jeszcze jest w formie papierowej, to jest to trudne. Poza tym mieszkańcy też składają swoje wnioski w formie papierowej. Także nie będzie to na pewno łatwe" - ocenia wójt Gościeradowa.

Wskazuje też na specyfikę poszczególnych wydziałów.

Praca zdalna a wyrobienie dowodu osobistego 

"Najprostszy przykład, gdzie jest to nierealne, to chociażby wyrobienie dowodu osobistego. Człowiek musi stawić się osobiście, bo odciski palców są pobierane, więc niemożliwe jest, by zrobić to zdalnie. To może skrajny przypadek, ale pokazujący wprost, że zdalne obsłużenie klienta nie będzie w wielu przypadkach możliwe" - mówi Szczepanik.

Praca zdalna a petenci

Dodaje, że jest jeszcze problem "mentalności mieszkańców".

"U nas, na wsi wielu mieszkańców, szczególnie tych w średnim lub starszym wieku, woli jednak osobistą wizytę w urzędzie, młodzież często już korzysta z możliwości elektronicznego załatwienia spraw" - wyjaśnia wójt.

Praca zdalna a zabezpieczenie informatyczne

Sam dostęp do służbowego sprzętu dla pracowników chcących pracować z domu - laptopów, czy telefonów komórkowych - nie byłby w jego ocenie - kłopotem, ale już kwestia ich zabezpieczenia informatycznego - tak.

Praca w urzędzie jest efektywniejsza niż zdalna

REKLAMA

Także sekretarz w Urzędzie Gminy Piecki Hubert Sadownikow, ocenia, że w małym urzędzie, jak ten w Pieckach, gdzie pracuje mniej niż 30 osób, szerokie zastosowanie takiej formy byłoby trudne i "nie zawsze akceptowane przez mieszkańców, którzy część spraw lubią załatwiać i omówić przychodząc do urzędu". 

"Nasze doświadczenia z dotychczas realizowanej pracy zdalnej wskazują, iż pracownicy nie zawsze ten sposób realizowania zadań oceniają pozytywnie, bowiem w ich ocenie efektywniejsza praca realizowana jest w urzędzie. Natomiast w sytuacji, gdy pracownik musiałby przygotować konkretną dokumentację (np. przetargową, opracowanie programu), którą można sporządzić, korzystając głównie z laptopa – taką pracę można wykonać zdalnie bez większych problemów" - uważa Sadownikow. 

Sekretarz gminy Piecki mówi, że trudno mu wskazać jednostki urzędu, które w pełni mogłyby w ten sposób pracować. 

"Incydentalnie tak, jednak w dłuższym okresie jest to trudne do zrealizowania, gdy praca oparta jest na kontakcie bezpośrednim z interesantem (np. OPS, GOK). Ponadto dostęp do pozostałych pracowników i przełożonych (osób decyzyjnych) oraz do materiałów pomocniczych jest dużo łatwiejszy w miejscu stale wykonywanej pracy" - mówi Sadownikow.

Sam dostęp do służbowego sprzętu nie byłby - jego zdaniem - istotną przeszkodą. 

"Urząd w przeszłości inwestował w zakup takich urządzeń z myślą m.in. o pracy zdalnej, ułatwieniu korzystania ze szkoleń on-line. W przypadku, gdy podejmowana jest decyzja o realizacji pracy zdalnej przez pracownika, otrzymuje on laptop z naszego urzędowego zasobu, zgodnie z przyjętą w urzędzie procedurą" - mówi Sadownikow.

Według sekretarza gminy Piecki, zdalnej pracy urzędników przeciwna byłaby większość mieszkańców.

Pracy zdalnej przeszkadza ePUAP

"Za taką oceną stałyby głównie względy techniczne: trudność w obsłudze ePuapu, stosowanie podpisu kwalifikowalnego, profil zaufany itp., a także fakt, że często kontakt bezpośredni sprawia, że łatwiej daną sprawę omówić, wyjaśnić" - wskazuje Sadownikow.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wnioskujemy o objęcie bonami wszystkich nauczycieli. Laptopy dla nauczycieli klas I-III w roku szkolnym 2024/2025. Na jakiem etapie jest sprawa?

Związek Nauczycielstwa Polskiego jest za objęciem bonami na laptopy dla wszystkich nauczycieli klas I – III. Zakończyła się rewizja KPO, dzięki której ok 172 mln zł zostaną przeznaczone na zakup nowych laptopów dla nauczycieli klas I-III.

Zespół Scorpions zagra dziś na Narodowym. Gdzie utrudnienia?

W piątek 26 lipca na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert Warsaw Rocks ’24. Wśród gwiazd m.in. zespół Scorpions. Kierowców czekają utrudnienia. 

W Warszawie utrudnienia w związku z Biegiem Powstania Warszawskiego

W sobotę w Warszawie w związku z zawodami w Śródmieściu, na Żoliborzu i Bielanach będzie zmiana organizacji ruchu. Biegacze będą mieli do wyboru dwa dystanse: 5 i 10 km. Do tej pory do udziału w biegu zgłosiło się ponad 10 tys. osób.

Nawet 120 tys. zł na rozwój małego gospodarstwa. Rusza nabór wniosków

Dofinansowanie na rozwój małych gospodarstw. Rusza nabór wniosków, który potrwa od 25 lipca do 22 sierpnia 2024 r. Uzyskane pieniądze rolnik może przeznaczyć m.in. na inwestycje budowlane czy nabycie niezbędnego wyposażenia, maszyn, urządzeń i sprzętów.

REKLAMA

Ferie zimowe 2025 – terminy, województwa [TABELA]

Planujesz ferie zimowe w 2025 roku? Znamy już terminy dla wszystkich 16 województw. Są cztery terminy ferii: 20 stycznia-2 lutego, 27 stycznia – 9 lutego, 3-16 luty i 17 lutego – 2 marca. Zaznacz w swoim kalendarzu już dziś.

Kobieta straciła 175 tys. zł, a chciała tylko sprzedać telewizor

Tym razem ofiarą "na pracownika banku" padła 32-letnie mieszkanka Lubina. Kobieta chciała tylko sprzedać telewizor na znanym portalu, w rezultacie straciła 175 tys. zł. 

To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

REKLAMA

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

REKLAMA