REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna w urzędzie jest nierealna. Pracownik musi odebrać odciski palców wydając nowy dowód osobisty

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Praca zdalna w urzędzie jest nierealna. Pracownik musi odebrać odciski palców wydając nowy dowodów osobisty
Praca zdalna w urzędzie jest nierealna. Pracownik musi odebrać odciski palców wydając nowy dowodów osobisty
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tradycyjny, papierowy obieg dokumentów, mentalność mieszkańców, specyfika pracy opierająca się na bezpośrednim kontakcie z interesantem, a czasem, jak przy wydawaniu dowodu osobistego, przyczyny techniczne - to główne przeszkody, jakie według samorządowców stoją na przeszkodzie zdalnej pracy urzędników w JST.

Praca zdalna wejdzie w życie 7 kwietnia 2023 r. 

REKLAMA

Kiedy pracodawca nie może odmówić pracy zdalnej?

Wzór wniosku: okazjonalna praca zdalna (OPZ) od 7 kwietnia 2023 r. 24 dni w roku dla każdego

Wzór wniosku o pracę zdalną [Zmiany 2023 r. Kodeks pracy]

Kodeks wymienia kilka przypadków, kiedy pracodawca będzie musiał uwzględnić wniosek pracownika o pracę zdalną. Będzie tak, gdy: pracownik jest rodzicem dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności, gdy wychowuje dziecko młodsze niż czteroletnie lub sprawuje opiekę nad innym członkiem najbliższej rodziny posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności. Obligatoryjna zgoda ma dotyczyć także pracownic w ciąży.

Praca zdalna w poprzednim stanie prawnym

REKLAMA

Sekretarz Miasta Lublin Andrzej Wojewódzki przypomina, że na razie praca zdalna jest uregulowana wyłącznie w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Do czasu zmiany przepisów Kodeksu pracy w zakresie unormowania tego zagadnienia brak jest możliwości wydania pracownikowi polecenia wykonywania pracy zdalnej, chyba że jest ono związane z przeciwdziałaniem COVID-19" - wskazuje.

Praca zdalna w urzędzie tylko na niektórych stanowiskach

W jego ocenie, po wejściu w życie zmian w Kodeksie pracy "wydaje się zasadnym wprowadzenie pracy zdalnej tylko na wybranych stanowiskach pracy np. informatycy, bądź stanowiskach gdzie nie jest realizowana bezpośrednia obsługa mieszkańców". 

Bez pracy zdalnej archiwista, szatniarz, kierowca, robotnik gospodarczy czy konserwator

"Natomiast wprowadzenie jej w innych wydziałach czy biurach może okazać się rozwiązaniem trudnym do wdrożenia. Praca zdalna z pewnością nie będzie mogła być wprowadzona dla osób zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi, np.: archiwista, szatniarz, kierowca, robotnik gospodarczy czy konserwator, ze względu na charakter pracy" - uważa Wojewódzki.

Mieszkańcy nie zaakceptują pracy zdalnej w urzędzie

"Aktualnie w Urzędzie Miasta Lublin trwa analiza stanowisk i charakteru pracy pod kątem możliwości wprowadzenia pracy zdalnej. Warto zauważyć, że nie wszyscy klienci Urzędu zaakceptowaliby wyłącznie zdalny kontakt z urzędnikami - starsi mieszkańcy mogą mieć trudności z dostępem do internetu, czy obsługą komputera" - zwraca uwagę sekretarz Miasta Lublin.

Podobny pogląd mają samorządowcy w mniejszych urzędach.

"W wiejskich urzędach gmin nie będzie to łatwe do zrealizowania" - mówi Serwisowi Samorządowemu PAP wójt gminy Gościeradów w powiecie kraśnickim Mariusz Szczepanik.

Praca zdalna a obieg dokumentów w urzędzie 

Jak podkreśla, chodzi głównie o "przestarzały system obiegu dokumentów". 

"Kiedy ten obieg w całym urzędzie jeszcze jest w formie papierowej, to jest to trudne. Poza tym mieszkańcy też składają swoje wnioski w formie papierowej. Także nie będzie to na pewno łatwe" - ocenia wójt Gościeradowa.

Wskazuje też na specyfikę poszczególnych wydziałów.

Praca zdalna a wyrobienie dowodu osobistego 

"Najprostszy przykład, gdzie jest to nierealne, to chociażby wyrobienie dowodu osobistego. Człowiek musi stawić się osobiście, bo odciski palców są pobierane, więc niemożliwe jest, by zrobić to zdalnie. To może skrajny przypadek, ale pokazujący wprost, że zdalne obsłużenie klienta nie będzie w wielu przypadkach możliwe" - mówi Szczepanik.

Praca zdalna a petenci

Dodaje, że jest jeszcze problem "mentalności mieszkańców".

"U nas, na wsi wielu mieszkańców, szczególnie tych w średnim lub starszym wieku, woli jednak osobistą wizytę w urzędzie, młodzież często już korzysta z możliwości elektronicznego załatwienia spraw" - wyjaśnia wójt.

Praca zdalna a zabezpieczenie informatyczne

Sam dostęp do służbowego sprzętu dla pracowników chcących pracować z domu - laptopów, czy telefonów komórkowych - nie byłby w jego ocenie - kłopotem, ale już kwestia ich zabezpieczenia informatycznego - tak.

Praca w urzędzie jest efektywniejsza niż zdalna

REKLAMA

Także sekretarz w Urzędzie Gminy Piecki Hubert Sadownikow, ocenia, że w małym urzędzie, jak ten w Pieckach, gdzie pracuje mniej niż 30 osób, szerokie zastosowanie takiej formy byłoby trudne i "nie zawsze akceptowane przez mieszkańców, którzy część spraw lubią załatwiać i omówić przychodząc do urzędu". 

"Nasze doświadczenia z dotychczas realizowanej pracy zdalnej wskazują, iż pracownicy nie zawsze ten sposób realizowania zadań oceniają pozytywnie, bowiem w ich ocenie efektywniejsza praca realizowana jest w urzędzie. Natomiast w sytuacji, gdy pracownik musiałby przygotować konkretną dokumentację (np. przetargową, opracowanie programu), którą można sporządzić, korzystając głównie z laptopa – taką pracę można wykonać zdalnie bez większych problemów" - uważa Sadownikow. 

Sekretarz gminy Piecki mówi, że trudno mu wskazać jednostki urzędu, które w pełni mogłyby w ten sposób pracować. 

"Incydentalnie tak, jednak w dłuższym okresie jest to trudne do zrealizowania, gdy praca oparta jest na kontakcie bezpośrednim z interesantem (np. OPS, GOK). Ponadto dostęp do pozostałych pracowników i przełożonych (osób decyzyjnych) oraz do materiałów pomocniczych jest dużo łatwiejszy w miejscu stale wykonywanej pracy" - mówi Sadownikow.

Sam dostęp do służbowego sprzętu nie byłby - jego zdaniem - istotną przeszkodą. 

"Urząd w przeszłości inwestował w zakup takich urządzeń z myślą m.in. o pracy zdalnej, ułatwieniu korzystania ze szkoleń on-line. W przypadku, gdy podejmowana jest decyzja o realizacji pracy zdalnej przez pracownika, otrzymuje on laptop z naszego urzędowego zasobu, zgodnie z przyjętą w urzędzie procedurą" - mówi Sadownikow.

Według sekretarza gminy Piecki, zdalnej pracy urzędników przeciwna byłaby większość mieszkańców.

Pracy zdalnej przeszkadza ePUAP

"Za taką oceną stałyby głównie względy techniczne: trudność w obsłudze ePuapu, stosowanie podpisu kwalifikowalnego, profil zaufany itp., a także fakt, że często kontakt bezpośredni sprawia, że łatwiej daną sprawę omówić, wyjaśnić" - wskazuje Sadownikow.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA