REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas pracy korpusu służby cywilnej i urzędników państwowych

Przemysław Ciszek
Przemysław Ciszek

REKLAMA

Osoby zatrudnione w ramach korpusu służby cywilnej oraz pracowników urzędów państwowych obowiązują specyficzne reguły dotyczące czasu pracy. Pracodawcy powinny zwrócić uwagę na te szczególne reguły dotyczące czasu pracy, aby uniknąć w przyszłości błędów, które skutkować mogą odpowiedzialnością wykroczeniową.

Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy służby cywilnej (tj. osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę) oraz urzędnicy służby cywilnej (tj. osoby zatrudnione na podstawie mianowania). Zasady dostępu do tej służby oraz zasady jej organizacji, funkcjonowania i rozwoju określa ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej: ustawa o służbie cywilnej).

REKLAMA

REKLAMA

Z kolei stosunek pracy urzędników państwowych i innych pracowników urzędów państwowych reguluje ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (dalej: ustawa o pracownikach urzędów państwowych).

Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku ustawa szczególna przewiduje reguły dotyczące czasu pracy odmienne od tych zawartych w ustawie z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.).

Członkowie korpusu służby cywilnej, a także urzędnicy państwowi dysponują węższymi uprawnieniami w zakresie czasu pracy niż pracownicy „kodeksowi”. W zamian za to korzystają niewątpliwie z większej stabilności zatrudnienia.

REKLAMA

Naruszenie przepisów o czasie pracy stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika i podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł (art. 281 pkt 5 k.p.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozkład czasu pracy

Oprócz wskazanych wcześniej ustaw dotyczących służby cywilnej oraz pracowników urzędów państwowych, zastosowanie w zakresie czasu pracy omawianych grup zawodowych znajdzie także rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 25 kwietnia 2007 r. w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej (dalej: rozporządzenie w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej).

Rozporządzenie to określa zasady ustalania rozkładu czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiaru w poszczególnych dniach tygodnia, obowiązującego członków korpusu służby cywilnej oraz pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej, zatrudnionych w urzędach administracji rządowej, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 12 i 14 oraz ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych oraz art. 2 ust. 1 nieobowiązującej ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej. Mimo że rozporządzenie w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej objęło pracowników korpusu służby cywilnej na podstawie nieobowiązującej już ustawy, to przepisy wykonawcze wydane na podstawie jej art. 67 ust. 3 zachowały moc do czasu wejścia w życie nowych regulacji (art. 207 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej).

W sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, znajdą zastosowanie przepisy k.p. i inne przepisy prawa pracy. Jeżeli natomiast chodzi o pracowników państwowych – z uwagi na brak odesłania do k.p., należy uznać, że przepisy ustawy o pracownikach urzędów państwowych oraz rozporządzenia w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej wyczerpująco regulują tę problematykę.

Rozporządzenie w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej określa zadania dyrektorów generalnych urzędów (kierowników) w zakresie planowania czasu pracy członków korpusu służby cywilnej i pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej. Do kompetencji dyrektorów generalnych urzędów (kierowników) należy ustalenie rozkładu i wymiaru czasu pracy osób zatrudnionych w urzędzie.

Co do zasady, praca powinna być wykonywana od poniedziałku do piątku w godzinach między 8.15 a 16.15 (§ 2 rozporządzenia w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej). Jednak inne rozwiązania są jak najbardziej dopuszczalne. Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej, dyrektor generalny urzędu (kierownik urzędu) może ustalić rozkład i wymiar czasu pracy pracowników, obejmujący nieprzerwanie osiem godzin na dobę między godzinami 7.00 a 18.00, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością zapewnienia sprawnej pracy urzędu i zróżnicowanym charakterem wykonywanych zadań. W tym zakresie praca będzie wykonywana w godzinach: 7.00–15.00, 8.00–16.00, 9.00–17.00 albo 10.00–18.00. Oczywiście z tych możliwości można korzystać tylko z uwzględnieniem przepisów dotyczących doby pracowniczej. Kwestii tej przepisy dotyczące służby cywilnej czy pracowników urzędów państwowych nie regulują, dlatego zastosowanie powinny znaleźć przepisy k.p.

Dodatkowo – ze względu na szczególny charakter pracy – rozkład czasu pracy może przewidywać pracę zmianową. Niejednokrotnie będzie to konieczne z uwagi na fakt, że w urzędach, w których są wykonywane zadania związane z obsługą interesantów, rozkład i wymiar czasu pracy pracowników powinien być ustalony w taki sposób, aby co najmniej w jednym dniu tygodnia zadania te były wykonywane w godzinach między 8.00 a 18.00. Dyrektorzy generalni mają także możliwość ustalania dodatkowych dni pracujących. Ze względu na szczególny charakter pracy wykonywanej w komórce organizacyjnej lub na stanowisku pracy, w rozkładzie czasu pracy pracowników zatrudnionych w tej komórce lub na tym stanowisku pracy dzień tygodnia niebędący dniem pracy w urzędzie może być ustalony dniem pracy, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami urzędu (§ 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej).

Więcej w Rachunkowości Budżetowej - Zamów prenumeratę >>

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA