REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas pracy korpusu służby cywilnej i urzędników państwowych

Przemysław Ciszek
Przemysław Ciszek

REKLAMA

Osoby zatrudnione w ramach korpusu służby cywilnej oraz pracowników urzędów państwowych obowiązują specyficzne reguły dotyczące czasu pracy. Pracodawcy powinny zwrócić uwagę na te szczególne reguły dotyczące czasu pracy, aby uniknąć w przyszłości błędów, które skutkować mogą odpowiedzialnością wykroczeniową.

Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy służby cywilnej (tj. osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę) oraz urzędnicy służby cywilnej (tj. osoby zatrudnione na podstawie mianowania). Zasady dostępu do tej służby oraz zasady jej organizacji, funkcjonowania i rozwoju określa ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej: ustawa o służbie cywilnej).

REKLAMA

REKLAMA

Z kolei stosunek pracy urzędników państwowych i innych pracowników urzędów państwowych reguluje ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (dalej: ustawa o pracownikach urzędów państwowych).

Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku ustawa szczególna przewiduje reguły dotyczące czasu pracy odmienne od tych zawartych w ustawie z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.).

Członkowie korpusu służby cywilnej, a także urzędnicy państwowi dysponują węższymi uprawnieniami w zakresie czasu pracy niż pracownicy „kodeksowi”. W zamian za to korzystają niewątpliwie z większej stabilności zatrudnienia.

REKLAMA

Naruszenie przepisów o czasie pracy stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika i podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł (art. 281 pkt 5 k.p.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozkład czasu pracy

Oprócz wskazanych wcześniej ustaw dotyczących służby cywilnej oraz pracowników urzędów państwowych, zastosowanie w zakresie czasu pracy omawianych grup zawodowych znajdzie także rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 25 kwietnia 2007 r. w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej (dalej: rozporządzenie w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej).

Rozporządzenie to określa zasady ustalania rozkładu czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiaru w poszczególnych dniach tygodnia, obowiązującego członków korpusu służby cywilnej oraz pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej, zatrudnionych w urzędach administracji rządowej, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 12 i 14 oraz ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych oraz art. 2 ust. 1 nieobowiązującej ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej. Mimo że rozporządzenie w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej objęło pracowników korpusu służby cywilnej na podstawie nieobowiązującej już ustawy, to przepisy wykonawcze wydane na podstawie jej art. 67 ust. 3 zachowały moc do czasu wejścia w życie nowych regulacji (art. 207 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej).

W sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, znajdą zastosowanie przepisy k.p. i inne przepisy prawa pracy. Jeżeli natomiast chodzi o pracowników państwowych – z uwagi na brak odesłania do k.p., należy uznać, że przepisy ustawy o pracownikach urzędów państwowych oraz rozporządzenia w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej wyczerpująco regulują tę problematykę.

Rozporządzenie w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej określa zadania dyrektorów generalnych urzędów (kierowników) w zakresie planowania czasu pracy członków korpusu służby cywilnej i pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej. Do kompetencji dyrektorów generalnych urzędów (kierowników) należy ustalenie rozkładu i wymiaru czasu pracy osób zatrudnionych w urzędzie.

Co do zasady, praca powinna być wykonywana od poniedziałku do piątku w godzinach między 8.15 a 16.15 (§ 2 rozporządzenia w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej). Jednak inne rozwiązania są jak najbardziej dopuszczalne. Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej, dyrektor generalny urzędu (kierownik urzędu) może ustalić rozkład i wymiar czasu pracy pracowników, obejmujący nieprzerwanie osiem godzin na dobę między godzinami 7.00 a 18.00, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością zapewnienia sprawnej pracy urzędu i zróżnicowanym charakterem wykonywanych zadań. W tym zakresie praca będzie wykonywana w godzinach: 7.00–15.00, 8.00–16.00, 9.00–17.00 albo 10.00–18.00. Oczywiście z tych możliwości można korzystać tylko z uwzględnieniem przepisów dotyczących doby pracowniczej. Kwestii tej przepisy dotyczące służby cywilnej czy pracowników urzędów państwowych nie regulują, dlatego zastosowanie powinny znaleźć przepisy k.p.

Dodatkowo – ze względu na szczególny charakter pracy – rozkład czasu pracy może przewidywać pracę zmianową. Niejednokrotnie będzie to konieczne z uwagi na fakt, że w urzędach, w których są wykonywane zadania związane z obsługą interesantów, rozkład i wymiar czasu pracy pracowników powinien być ustalony w taki sposób, aby co najmniej w jednym dniu tygodnia zadania te były wykonywane w godzinach między 8.00 a 18.00. Dyrektorzy generalni mają także możliwość ustalania dodatkowych dni pracujących. Ze względu na szczególny charakter pracy wykonywanej w komórce organizacyjnej lub na stanowisku pracy, w rozkładzie czasu pracy pracowników zatrudnionych w tej komórce lub na tym stanowisku pracy dzień tygodnia niebędący dniem pracy w urzędzie może być ustalony dniem pracy, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami urzędu (§ 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej).

Więcej w Rachunkowości Budżetowej - Zamów prenumeratę >>

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA