REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrasygnata skarbnika (głównego księgowego budżetu) – zakres regulacji

Księgowy
Księgowy
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrasygnata skarbnika (głównego księgowego budżetu) pełni szczególną rolę w strukturze ustrojowej jednostek samorządu terytorialnego. Stanowi ona bowiem bardzo dużą odpowiedzialność nałożoną na skarbnika, która dotyczy wszystkich etapów poprzedzających płatność dochodów i wydatków budżetu, a w zakresie wydatków także zaangażowania środków.

Instytucję kontrasygnaty skarbnika (głównego księgowego budżetu) regulują przepisy:
• ustawy o finansach publicznych, a także
• ustawy o samorządzie gminnym.

REKLAMA

Podstawowy zakres regulacji w zakresie kontrasygnaty skarbnika odpowiada przepisom ustawy o finansach publicznych dotyczącym kontrasygnaty głównego księgowego.

Przeczytaj: Kontrasygnata głównego księgowego – jak uchronić się przed poniesieniem odpowiedzialności?

Przepisy ustawy o samorządzie gminnym zawierają natomiast dodatkowe regulacje odnośnie do kontrasygnaty skarbnika (głównego księgowego budżetu).

Skarbnik dokonując kontrasygnaty potwierdza rzetelność dokumentu, legalność i prawidłowość dokumentowania operacji gospodarczej oraz to, że operacja ta została ujęta w budżecie i są środki finansowe na jej zrealizowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Redakcja poleca: VAT w samorządach (książka)

Podpis ten jest dowodem dokonania przez skarbnika wstępnej kontroli i potwierdzeniem, że jednostka posiada środki finansowe na uregulowanie zobowiązania. Jest on również wyrazem realizacji przez skarbnika obowiązku dbałości o prawidłowe gospodarowanie środkami budżetowymi.

Kontrasygnata skarbnika wobec oświadczenia woli

Kontrasygnata skarbnika jest warunkiem skuteczności prawidłowo złożonego oświadczenia woli jednostki samorządu terytorialnego.

REKLAMA

Oświadczenie woli bez kontrasygnaty jest wprawdzie ważne, lecz nie wywoła skutków prawnych. Czynność prawna dokonana bez kontrasygnaty dotknięta jest bezskutecznością zawieszoną, a jej skuteczność uzależniona jest od ziszczenia określonego warunku.

Konwalidację oświadczenia woli powoduje późniejsze udzielenie kontrasygnaty przez skarbnika. Brak kontrasygnaty nie czyni bowiem czynności prawnej nieważną, lecz pozbawia ją skuteczności, co oznacza, że może ona ulec konwalidacji poprzez późniejsze udzielenie kontrasygnaty.

Kontrasygnata skarbnika wobec umowy

Umowa pozbawiona kontrasygnaty skarbnika jest bezskuteczna i jako taka nie wiąże stron.

Sankcję nieważności czynności prawnej przewiduje art. 262 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym czynności prawne polegające na:
zaciąganiu kredytów i pożyczek,
• udzielaniu pożyczek, poręczeń i gwarancji oraz
• emisji papierów wartościowych,
wymagają dla swej ważności kontrasygnaty skarbnika jednostki samorządu terytorialnego.

Kontrasygnata skarbnika oznacza akceptację legalności tych czynności. Skarbnik, który odmówi kontrasygnaty, dokonuje jej na pisemne polecenie przewodniczącego zarządu jst, chyba że wykonanie polecenia stanowiłoby przestępstwo albo wykroczenie. W takim przypadku na skarbniku spoczywa obowiązek powiadomienia o tym organu stanowiącego jst oraz regionalnej izby obrachunkowej.

Zobacz serwis: Pracownicy

Kontrasygnata skarbnika gminy

Kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej decyduje o skuteczności czynności prawnej mogącej spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, której stroną jest gmina.

Skarbnik, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek dokonania jej, na pisemne polecenie zwierzchnika, z powiadomieniem o tym rady gminy oraz regionalnej izby obrachunkowej.

Kontrasygnata skarbnika powiatu

Skuteczność czynności prawnych powiatu, mogących spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, również zależy od kontrasygnaty skarbnika jst lub osoby przez niego upoważnionej.

REKLAMA

Kontrasygnata stanowi potwierdzenie (gwarancję), że jednostka dysponuje środkami finansowymi potrzebnymi do wykonania zaciągniętego zobowiązania. Oznacza także akceptację skarbnika (głównego księgowego budżetu) odnośnie do legalności dokonywanych czynności.

Z powołanych przepisów samorządowych ustaw ustrojowych wynika, że:
• kontrasygnata nie jest wymagana, jeżeli czynność prawna dotyczy zobowiązania o charakterze niepieniężnym;
• czynność prawna nie musi rodzić takiego zobowiązania już z chwilą jej zawarcia; kontrasygnata jest wymagana również wtedy, gdy czynność prawna może doprowadzić do powstania takiego zobowiązania dopiero w przyszłości.

Wymóg kontrasygnaty obejmuje także umowy przedwstępne, jak i umowy, których skutkiem - w razie niewykonania zobowiązania niepieniężnego - może być powstanie zobowiązania pieniężnego (np. zapłata kary umownej).

Kontrasygnata skarbnika województwa

Główny księgowy województwa nie jest umocowany do reprezentowania gminy na zewnątrz i do składania w imieniu samorządu województwa oświadczeń woli. Kontrasygnata oznacza zatem jedynie potwierdzenie, że stan finansów województwa gwarantuje możliwość wykonania zobowiązań wynikających z umowy.

Zobacz również Forum.

Podstawa prawna:
• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240 ze zm.),
• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., nr 142, poz. 1591).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ustawa o dostępności w produktach i usługach od 28 czerwca 2025 roku

    Ustawa o zapewnieniu dostępności w produktach i usługach dla osób z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami ma wejść w życie dnia 28 czerwca 2025 roku. O jakie produkty i usługi chodzi ustawodawcy wdrażającemu unijną dyrektywę zwaną "Europejskim Aktem o Dostępności” (EAA)?

    Ekoschematy 2024 - rozporządzenie wprowadza zmiany od 15 marca

    Ekoschematy 2024 - oświadczenie zastąpi zdjęcia geotagowane. Jest projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w dopłatach dla rolników w ramach ekoschematów. Zmiany wejdą w życie 15 marca 2024 roku.

    Co to jest transport sanitarny? Dla kogo jest bezpłatny?

    Pacjent, który nie może się samodzielnie poruszać, a chce udać się do przychodni lub szpitala, może skorzystać z transportu sanitarnego. Jak to się odbywa?

    Podwyżki o 30%-33% z kłopotem dla nauczycieli. Samorządy chcą pieniędzy na dodatki. MEN wyda interpretację?

    Samorządowcy pytają ministerstwo edukacji o zasady wypłaty wyrównań dla nauczycieli. Czy min. edukacji Barbara Nowacka wyjaśni zasady postępowania?

    REKLAMA

    Wywiad Ukrainy: Rosja nasila operację dezinformacyjną Majdan-3; punkt kulminacyjny w marcu-maju 2024 roku

    Rosja nasila operację informacyjną Majdan-3 w celu wywołania konfliktów wewnętrznych w Ukrainie oraz krajach ją popierających, by następnie uderzyć i pokonać wojska ukraińskie na wschodzie – ostrzegł prezydencki komitet ds. wywiadu w Kijowie.

    Znasz portal Diety NFZ? Korzysta z niego już prawie 870 tys. osób

    Portal diety.nfz.gov.pl to baza bezpłatnych przepisów na zdrowe i proste w przygotowaniu dania do samodzielnego przygotowania. Narodowy Fundusz Zdrowia podał, że z planów żywieniowych korzysta już blisko 870 tys. osób. 

    Min. rolnictwa Cz. Siekierski: Różne, nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu muszą zostać wycofane

    Minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski w dniu 27 lutego 2024 r. w czasie posiedzenia unijnej Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (AGRIFISH), powiedział: – Różne, nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu muszą zostać wycofane. Komisja Europejska musi zrozumieć protestujących rolników. Rolnicy mówią: nic o nas, bez nas. List przewodniczącego Norberta Linsa pokazuje, że Parlament Europejski też oczekuje szybkich działań.

    Doradca Prezydenta RP: kontrolę nad polskim szkolnictwem obejmie bezpośrednio UE

    Profesor Andrzej Waśko, doradca prezydenta RP, przewodniczący Rady ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania, odnosząc się do "Europejskiego obszaru edukacji" podkreślił, że polityka oświatowa, która dotąd była powierzona kompetencji rządów krajowych, stanie się częścią polityki unijnej. Zwrócił uwagę, że kontrole nad polskim szkolnictwem obejmie bezpośrednio UE.

    REKLAMA

    Min. Siekierski: KE narzuciła nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu; musimy zrozumieć protesty rolników. 27 lutego posiedzenie unijnej rady ministrów w Brukseli. 29 lutego rozmowy z rolnikami w Ministerstwie

    Komisja Europejska narzuciła zbyt duże, nieracjonalne, kosztowne wymogi Zielonego Ładu, które miały służyć środowisku, przeciwdziałać zmianom klimatu, a w rzeczywistości doprowadziły do bankructwa wielu gospodarstw - oświadczył w 26 lutego 2024 r. na konferencji prasowej w Brukseli minister rolnictwa RP Czesław Siekierski. Wcześniej tego samego dnia, jeszcze będąc w Polsce w czasie konferencji prasowej kierownictwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, minister Siekierski powiedział: Musimy zrozumieć protesty rolników i o to będę zabiegał na jutrzejszym posiedzeniu unijnej rady ministrów w Brukseli.

    KPO 2024. Polska nie dostanie wszystkich pieniędzy? Ekspert: 43 inwestycje i ich refinansowanie zagrożone. Konieczna rewizja polskiego KPO

    Zdaniem Łukasza Kościjańczuka, eksperta firmy doradczej CRIDO, ok. 43 inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy (z 56 zaplanowanych) może nie zostać zrealizowanych do 31 sierpnia 2026 r, co oznacza, że Polska nie otrzyma refinansowania z UE. Dlatego niezbędna jest rewizja KPO, która - jak oszacował ekspert - może objąć nawet połowę planowanych przedsięwzięć.

    REKLAMA