| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Kontrasygnata skarbnika (głównego księgowego budżetu) – zakres regulacji

Kontrasygnata skarbnika (głównego księgowego budżetu) – zakres regulacji

Kontrasygnata skarbnika (głównego księgowego budżetu) pełni szczególną rolę w strukturze ustrojowej jednostek samorządu terytorialnego. Stanowi ona bowiem bardzo dużą odpowiedzialność nałożoną na skarbnika, która dotyczy wszystkich etapów poprzedzających płatność dochodów i wydatków budżetu, a w zakresie wydatków także zaangażowania środków.

Instytucję kontrasygnaty skarbnika (głównego księgowego budżetu) regulują przepisy:
• ustawy o finansach publicznych, a także
• ustawy o samorządzie gminnym.

Podstawowy zakres regulacji w zakresie kontrasygnaty skarbnika odpowiada przepisom ustawy o finansach publicznych dotyczącym kontrasygnaty głównego księgowego.

Przeczytaj: Kontrasygnata głównego księgowego – jak uchronić się przed poniesieniem odpowiedzialności?

Przepisy ustawy o samorządzie gminnym zawierają natomiast dodatkowe regulacje odnośnie do kontrasygnaty skarbnika (głównego księgowego budżetu).

Skarbnik dokonując kontrasygnaty potwierdza rzetelność dokumentu, legalność i prawidłowość dokumentowania operacji gospodarczej oraz to, że operacja ta została ujęta w budżecie i są środki finansowe na jej zrealizowanie.

Redakcja poleca: VAT w samorządach (książka)

Podpis ten jest dowodem dokonania przez skarbnika wstępnej kontroli i potwierdzeniem, że jednostka posiada środki finansowe na uregulowanie zobowiązania. Jest on również wyrazem realizacji przez skarbnika obowiązku dbałości o prawidłowe gospodarowanie środkami budżetowymi.

Kontrasygnata skarbnika wobec oświadczenia woli

Kontrasygnata skarbnika jest warunkiem skuteczności prawidłowo złożonego oświadczenia woli jednostki samorządu terytorialnego.

Oświadczenie woli bez kontrasygnaty jest wprawdzie ważne, lecz nie wywoła skutków prawnych. Czynność prawna dokonana bez kontrasygnaty dotknięta jest bezskutecznością zawieszoną, a jej skuteczność uzależniona jest od ziszczenia określonego warunku.

Konwalidację oświadczenia woli powoduje późniejsze udzielenie kontrasygnaty przez skarbnika. Brak kontrasygnaty nie czyni bowiem czynności prawnej nieważną, lecz pozbawia ją skuteczności, co oznacza, że może ona ulec konwalidacji poprzez późniejsze udzielenie kontrasygnaty.

Kontrasygnata skarbnika wobec umowy

Umowa pozbawiona kontrasygnaty skarbnika jest bezskuteczna i jako taka nie wiąże stron.

Sankcję nieważności czynności prawnej przewiduje art. 262 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym czynności prawne polegające na:
zaciąganiu kredytów i pożyczek,
• udzielaniu pożyczek, poręczeń i gwarancji oraz
• emisji papierów wartościowych,
wymagają dla swej ważności kontrasygnaty skarbnika jednostki samorządu terytorialnego.

Kontrasygnata skarbnika oznacza akceptację legalności tych czynności. Skarbnik, który odmówi kontrasygnaty, dokonuje jej na pisemne polecenie przewodniczącego zarządu jst, chyba że wykonanie polecenia stanowiłoby przestępstwo albo wykroczenie. W takim przypadku na skarbniku spoczywa obowiązek powiadomienia o tym organu stanowiącego jst oraz regionalnej izby obrachunkowej.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Wilk Latkowski Doradcy Podatkowi i Radcowie Prawni

Nowoczesna kancelaria doradztwa podatkowego i prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »