REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas pracy kierowców

R. Olszewski, J. Tokarski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza
Bartosz Świątek
kierowca
kierowca
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Do czasu pracy kierowcy zalicza się nie tylko samo kierowanie pojazdem, ale także inne czynności, które są związane z wykonywaniem przewozu. Niezwykle istotne jest przestrzeganie dziennego czasu jazdy oraz prawidłowe ustalanie momentu przerwy.

Czas pracy kierowcy - zagadnienia ogólne

REKLAMA

REKLAMA

Czas pracy kierowców przez polski system prawny regulowany jest w następujących aktach prawnych:

1) ustawie o czasie pracy kierowców z 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 92, poz. 879 z późn. zm.);

2) rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. U. UE. L. 2006.102.1); oraz

REKLAMA

3) umowie europejskiej dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe AETR sporządzoną w Genewie 1 lipca 1970 r. (ratyfikowana

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oświadczeniem Rządowym z dnia 30 sierpnia 1999 r., Dz.U. z 1999, Nr 94, poz. 1087).

Zobacz również: Zasady korzystania z samochodu służbowego

Regulacja dotycząca czasu pracy kierowców ujęta w ten sposób powoduje, iż korzystanie z przepisów niejednokrotnie przysparza problemów. To bowiem, który ze wspomnianych aktów będzie miał zastosowanie w konkretnej sprawie zależy od kilku czynników, takich jak charakter zatrudnienia kierowcy, rodzaj pojazdu czy terytorium przez które wykonywany jest przewóz. Ze względu na obszerność tematyki, niniejsze opracowanie ograniczone zostało do przedstawienia kilku podstawowych zagadnień.

Okres odpoczynku

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 dzienny czas prowadzenia pojazdu pomiędzy dwoma dziennymi okresami odpoczynku bądź też pomiędzy dziennym i tygodniowym okresem odpoczynku nie może przekroczyć 9 godzin. Postanowienia rozporządzenia przewidują od powyższej reguły odstępstwo, zgodnie z którym czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu.

Po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku. Przerwę tę można zastąpić przerwą o długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa o długości co najmniej 30 minut.

Przestrzeganie dziennego czasu jazdy oraz prawidłowe ustalanie momentu przerwy jest rzeczą o tyle istotną, iż naruszenie powyższych zasad sankcjonowane jest karą pieniężną. Zgodnie z przepisami ustawy o transporcie drogowym za przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu przy wykonywaniu przewozu drogowego o czas powyżej 15 minut do jednej godziny uprawniony organ może nałożyć karę pieniężną w wysokości 100 zł oraz 200 zł za każdą następną rozpoczętą godzinę, a w przypadku przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut 150 zł oraz 200 zł za każde następne rozpoczęte 30 min. Katalog naruszeń i przewidzianych za nie kar jest oczywiście znacznie szerszy i obejmuje m.in. także przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, skrócenie dziennego i tygodniowego czasu odpoczynku, itp.

Do czasu pracy kierowcy zalicza się nie tylko samo kierowanie pojazdem, ale także inne czynności, które są związane z wykonywaniem przewozu drogowego. Tytułem przykładu można wskazać dokonywanie załadunku i rozładunku towarów, weryfikowanie stanu technicznego pojazdu, zapewnienie bezpieczeństwa pojazdu i transportowanego ładunku czy też prace administracyjne związane z dokumentami przewozowymi.

Zobacz również: Czas pracy kierowcy 2013 - zmiany

Praca w godzinach nadliczbowych

Zważywszy, iż okres dziennego odpoczynku kierowcy wynosi zasadniczo 11 godzin, czas pracy kierowcy może wynosić maksymalnie 13 godzin na dobę (15 godzin w przypadku skróconego dziennego czasu odpoczynku). Praca w godzinach nadliczbowych dopuszczalna jest wyłącznie w razie wystąpienia zdarzeń wymagających od kierowcy podjęcia kroków mających na celu ochronę życia, zdrowia lub mienia oraz usunięcia ewentualnej awarii. Mogą one także wynikać ze szczególnych potrzeb pracodawcy. Liczba godzin nadliczbowych kierowcy w skali roku nie może przekroczyć 260, jest to zatem limit wyraźnie większy od przewidzianego w kodeksie pracy.

Do czasu pracy kierowcy nie wlicza się czasu dyżuru, z wyjątkiem sytuacji gdy kierowca wykonuje w czasie dyżuru jakąś pracę. Dyżur to okres, w którym kierowca pozostaje poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do jej wykonywania, np. w momencie oczekiwania na zlecenie lub w przypadku kierowcy niekierującego pojazdem w trakcie realizacji przewozu w podwójnej obsadzie. Czas dyżuru nie jest wliczany do nieprzerwanego dobowego odpoczynku i w żaden sposób nie może go skracać czy ograniczać. Tym samym, jeśli kierowca w danym dniu pracował 7 godzin to dyżur w tej dobie nie może przekroczyć 6 godzin. Za czas dyżuru przysługuje stosowny czas wolny lub wynagrodzenie.

Podsumowanie

Powyżej przedstawiono jedynie ogólne uwagi dotyczące zagadnienia czasu pracy kierowców, jednak już na ich podstawie można zauważyć pewne odmienności w stosunku do regulacji kodeksu pracy. Z pewnością ograniczenia narzucone przez przepisy stanowią niemałe utrudnienie dla zatrudniających. Mają one także przełożenie na koszty. Niejednokrotnie bowiem kierowca osiąga maksymalny dzienny czas jazdy na kilkadziesiąt kilometrów przed miejscem rozładunku, zazwyczaj jest to więc odcinek „do pokonania”. Należy jednak pamiętać jaka idea przyświecała wprowadzeniu takiej regulacji. Jej celem była poprawa bezpieczeństwa kierowców ciężarówek, jak i pozostałych uczestników ruchu , którzy pozostają bez szans w zderzeniu z czterdziestotonowymi zestawami. Mając to na uwadze przestrzeganie ustalonych zasad jest konieczne.

Polecamy serwis: Pracownicy

O autorze:

Bartosz Świątek - absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, aplikant radcowski. Specjalizuje się w prawie gospodarczym, w tym w szczególności prawie cywilnym, prawie umów oraz prawie konsumenckim. Posiada również szerokie doświadczenie w zakresie prawa pracy oraz prawa spółek. Reprezentuje klientów w postępowaniach sądowych i mediacyjnych. Aktualnie koordynuje prace zespołu zajmującego się kompleksową obsługą prawną przedsiębiorstw z branży Logistyka, Transport, Spedycja (LTS).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA