REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skarbnik gminy, zastępca wójta oraz kierownik urzędu stanu cywilnego podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Wołoszyn
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 

PYTANIE

REKLAMA

REKLAMA

Czy obowiązkowej ocenie kwalifikacyjnej podlegają:

- skarbnik gminy będący jednocześnie kierownikiem referatu finansowego,

- zastępca wójta gminy,

REKLAMA

- kierownik urzędu stanu cywilnego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ODPOWIEDŹ

Okresowym ocenom kwalifikacyjnym podlegają m.in. pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych (w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych). Stanowiskami takimi są stanowiska: skarbnika gminy, zastępcy wójta gminy oraz kierownika urzędu stanu cywilnego. Pracownicy samorządowi zatrudnieni na tych stanowiskach będą podlegali okresowym ocenom kwalifikacyjnym.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, okresowym ocenom kwalifikacyjnym podlegają pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych oraz w przypadku pracowników mianowanych - na stanowiskach innych niż urzędnicze.

Rozstrzygnięcie więc pytania, czy dany pracownik samorządowy podlega ocenie, zależeć będzie albo od ustalenia, czy stanowisko, na którym jest zatrudniony, jest zaliczane do stanowisk urzędniczych w samorządzie, albo czy podstawą zatrudnienia danego pracownika samorządowego jest mianowanie.

Jeżeli chodzi o ustalenie, czy podstawą zatrudnienia pracownika samorządowego jest mianowanie, należy sięgnąć do art. 2 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych. Przepis ten stanowi, że pracownicy samorządowi są zatrudniani na podstawie mianowania na stanowiskach pracy określonych w statucie gminy bądź związku międzygminnego.

W celu ustalenia natomiast, czy dane stanowisko pracy jest stanowiskiem urzędniczym (w tym kierowniczym stanowiskiem urzędniczym), należy sięgnąć do załącznika Nr 3 - „Wykazu stanowisk pracowniczych, w tym pracowników zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach urzędniczych, szczegółowych wymagań kwalifikacyjnych, kwot wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego, zaszeregowania do kategorii wynagrodzenia zasadniczego i stawek dodatku funkcyjnego”. Znajduje się w nim tabela II - „Wykaz stanowisk pracowniczych w urzędach gmin, miast (miast na prawach powiatu)”, której część II wymienia kierownicze stanowiska urzędnicze.

W części tej, w wersie 5 zostało wymienione stanowisko skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu), w gminach: powyżej 100 tys. mieszkańców, powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców oraz do 15 tys. mieszkańców.

W wersie 3 wspomnianej części tabeli wskazane zostało natomiast stanowisko zastępcy wójta, burmistrza w gminie: powyżej 100 tys. mieszkańców, powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców oraz do 15 tys. mieszkańców.

Z kolei w wersie 10 wskazano stanowisko kierownika urzędu stanu cywilnego.

Z powyższych uregulowań wynika, iż skoro okresowym ocenom kwalifikacyjnym podlegają pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, a stanowiskami urzędniczymi są również kierownicze stanowiska urzędnicze, to wobec wskazania stanowisk skarbnika gminy, zastępcy wójta gminy oraz kierownika urzędu stanu cywilnego w tabeli określającej kierownicze stanowiska urzędnicze, należy uznać, że pracownicy samorządowi na nich zatrudnieni podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym.

DOROTA WOŁOSZYN

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych (Dz.U. nr 55, poz. 361)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223 z późn. zm.)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA