REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastępca wójta może być zatrudniony na pół etatu oraz dodatkowo świadczyć pracę na innym stanowisku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

REKLAMA

Czy zastępca wójta może pełnić swoją funkcję na część etatu i czy w związku z tym może być zatrudniony na część etatu w urzędzie gminy na innym stanowisku, np. być na część etatu zastępcą kierownika urzędu stanu cywilnego?

Odpowiedź

REKLAMA

Moim zdaniem, zastępca wójta może być zatrudniony na część etatu. Możliwe jest też świadczenie przez zastępcę wójta pracy w danym urzędzie gminy lub jednostce mu podległej także (dodatkowo) na innym stanowisku.

Uzasadnienie

REKLAMA

Stosunek pracy zastępcy wójta nawiązywany jest w drodze powołania. Ma on przy tym całkowicie inny charakter niż stosunek pracy wójta, w odniesieniu do którego mamy do czynienia z wyborem. Wójta się nie zatrudnia, lecz wybiera go społeczność lokalna na podstawie przepisów ustawy z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, zatem w konsekwencji decyzji tej zbiorowości powstaje stosunek pracy między gminą a wójtem. Wyborcy, decydując o powierzeniu danej osobie tego stanowiska, oczekują pełnego wypełniania obowiązków bez ograniczenia czasowego. Dlatego wójt nie może być zatrudniony w części etatu, gdyż kłóciłoby się to z samą istotą pełnionej przez niego funkcji.

Takiego ograniczenia nie ma już jednak w stosunku do zastępcy wójta. Wójt powołuje zastępcę w drodze zarządzenia (art. 26a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). W zakresie treści aktu powołania musimy sięgnąć do art. 69 Kodeksu pracy (k.p.), który wskazuje, że generalnie do stosunku pracy na podstawie powołania stosuje się przepisy dotyczące umowy o pracę na czas nieokreślony, z wyłączeniem przepisów regulujących:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• tryb postępowania przy rozwiązywaniu umów o pracę,

• rozpatrywanie sporów ze stosunku pracy w części dotyczącej orzekania o bezskuteczności wypowiedzeń i o przywracaniu do pracy.

Akt powołania powinien wskazywać zatem to, co umowa o pracę, a więc:

• pracodawcę i miejsce wykonywania pracy (urząd gminy),

• datę powołania,

• rodzaj pracy (pełnienie funkcji zastępcy wójta),

wynagrodzenie,

wymiar czasu pracy,

• termin rozpoczęcia pracy.

REKLAMA

Moim zdaniem, nie ma przeszkód, by zastępca wójta wykonywał pracę w części etatu. W przeciwieństwie do wójta jest on bowiem „zatrudnianym” urzędnikiem, o którego pracy decyduje wójt. Zwłaszcza w małych gminach nie zawsze konieczne będzie zatrudnienie zastępcy wójta w pełnym wymiarze czasu pracy.

Czas pracy pracownika samorządowego nie może przekraczać 40 godzin na tydzień i ośmiu godzin na dobę. Zauważmy, że nie są to wartości średnie, tzn. przeciętne w przyjętym okresie rozliczeniowym, tak jak ma to miejsce w Kodeksie pracy w odniesieniu do normy tygodniowej czasu pracy.

Funkcji wójta oraz jego zastępcy nie można łączyć z:

• funkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie,

• członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest się wójtem lub zastępcą wójta,

• zatrudnieniem w administracji rządowej,

• mandatem posła lub senatora.

Wskazany art. 27 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym nie reguluje natomiast kwestii dopuszczalności łączenia stanowiska zastępcy wójta z innymi stanowiskami pracowniczymi w administracji samorządowej, w tym w danej gminie. Możliwe jest zatem zatrudnienie zastępcy wójta także na innym stanowisku w gminie, z pewnym jednak zastrzeżeniem. Nie jest dopuszczalne zatrudnienie na stanowisku (w gminie lub jednostce gminnej), na którym zastępca wójta podlegałby służbowo osobie podległej jednocześnie mu jako zastępcy wójta. Możliwe jest jednak zatrudnienie na stanowiskach podległych bezpośrednio wójtowi.

W kwestii łączenia stanowiska zastępcy wójta (burmistrza) z innym (konkretnie sekretarza gminy) wypowiedział się NSA w Poznaniu w wyroku z 27 czerwca 1991 r. (sygn. akt SA/Po 1479/90, opubl. ONSA z 1991 r. nr 3-4, poz. 67), wskazując, że przepisy nie zawierają zakazu łączenia stanowiska zastępcy burmistrza ze stanowiskiem sekretarza gminy. Jeżeli rozmiary zadań wykonywanych na obu stanowiskach na to pozwalają, nie ma przeszkód prawnych do łączenia ich przez jedną osobę.

Marek Rotkiewicz

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)

• Ustawa z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U. nr 113, poz. 984 z późn. zm.)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

REKLAMA

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

REKLAMA