REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie miesięcznej wysokości wynagrodzenia dyrektora jednostki samorządowej

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy według rozporządzenia Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego wynagrodzenie zasadnicze dyrektora powinno wynosić 5000 zł, a dodatek funkcyjny 2000 zł z uwzględnieniem jedynie art. 20 pkt 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, by nie przekroczyć kwoty 7065,84 zł?
Czy na obecną wysokość wynagrodzenia może mieć wpływ fakt, że pierwsze przyznane dyrektorowi wynagrodzenie było bardzo niskie? Niskie wynagrodzenie dyrektora spowodowane było brakiem płynności finansowej jednostki, natomiast obecnie dyrektor przy współpracy i zaangażowaniu wszystkich pracowników doprowadził do znacznej poprawy sytuacji finansowej.

 

REKLAMA

REKLAMA

Załącznik nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie z 2 sierpnia 2005 r.) określa maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, jakie mogą zostać przyznane dyrektorom i ich zastępcom w jednostkach samorządowych.

Zapamiętaj!

Nowe kwoty wynagrodzeń zasadniczych i dodatku funkcyjnego obowiązują z mocą wsteczną, bo od 1 stycznia 2008 r.

REKLAMA

Ostatnie zmiany przepisów płacowych dla pracowników samorządowych dotyczyły m.in. wysokości stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zajmujących kierownicze stanowiska urzędnicze. Maksymalne kwoty miesięcznego wynagrodzenia kierowników i zastępców kierowników szkół, przedszkoli, bibliotek publicznych wzrosły o około 2000 zł (patrz: tabela).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tabela. Kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla kierowniczych stanowisk urzędniczych

 

 

Tabela stanowiąca załącznik nr 3 do rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. przedstawia maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego przysługujące pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych w jednostkach samorządowych. Tym samym wysokość wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego nie może być w sumie wyższa niż 7000 zł dla dyrektorów jednostek i 6300 zł dla ich zastępców.

Natomiast maksymalna kwota wynagrodzenia, jakie dyrektorzy jednostek mogą miesięcznie otrzymać, wynika już bowiem z innych przepisów. Artykuł 20 ust. 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych określa, że maksymalne miesięczne wynagrodzenie kierowników i zastępców kierowników jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych tych jednostek oraz zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego nie może przekroczyć czterokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw.

Kwota bazowa - zgodnie z ustawą budżetową na rok 2008 r., dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe wynosi 1766,46 zł. Kwota ta ma zastosowanie również do dyrektorów samorządowych jednostek budżetowych. Czterokrotność kwoty bazowej wynosi:

4 × 1766,46 zł = 7065,84 zł.

Oznacza to, że dyrektor jednostki samorządowej nie może miesięcznie otrzymać wyższego wynagrodzenia niż 7065,84 zł. Oczywiście taka kwota maksymalnego dopuszczalnego wynagrodzenia miesięcznego dyrektora dotyczy wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkowymi składnikami wynagrodzenia przysługującymi osobie zatrudnionej na tym stanowisku.

Zapamiętaj!

Dyrektorzy i ich zastępcy jako pracownicy samorządowi mają również prawo do innych, poza dodatkiem funkcyjnym, dodatkowych składników wynagrodzenia. Poza wynagrodzeniem zasadniczym i dodatkiem funkcyjnym mogą otrzymywać np. dodatki za wysługę lat czy dodatki motywacyjne.

Wynagrodzenie miesięczne dyrektorów, czyli wynagrodzenie zasadnicze wraz ze wszystkimi jego dodatkowymi składnikami przysługującymi dyrektorom i zastępcom, nie może być wyższe niż 7065,84 zł. Już sam ten fakt wskazuje, iż maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego określone dla tych pracowników są mało realne. W przypadku gdyby dyrektor otrzymywał bowiem wynagrodzenie zasadnicze i dodatek funkcyjny w maksymalnej przewidzianej wysokości (patrz: tabela), wysokość jego wynagrodzenia miesięcznego już tylko na podstawie tych dwóch składników osiągnęłaby prawie kwotę dopuszczalnego miesięcznego wynagrodzenia dla tej grupy zawodowej. A gdzie pozostałe składniki wynagrodzenia?

W związku z tym kwoty wynagrodzenia dyrektorów w jednostkach samorządowych powinny być tak ustalane, aby mieściły się w nałożonych limitach oraz zawierały w sobie wszystkie przysługujące pracownikom na stanowiskach kierowniczych dodatki.

Podstawy prawne

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)

• Ustawa z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 110, poz. 1255; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1242)

• Ustawa budżetowa na rok 2008 r. (Dz.U. Nr 19, poz. 117)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 73, poz. 430)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 73, poz. 430)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA