REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie miesięcznej wysokości wynagrodzenia dyrektora jednostki samorządowej

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy według rozporządzenia Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego wynagrodzenie zasadnicze dyrektora powinno wynosić 5000 zł, a dodatek funkcyjny 2000 zł z uwzględnieniem jedynie art. 20 pkt 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, by nie przekroczyć kwoty 7065,84 zł?
Czy na obecną wysokość wynagrodzenia może mieć wpływ fakt, że pierwsze przyznane dyrektorowi wynagrodzenie było bardzo niskie? Niskie wynagrodzenie dyrektora spowodowane było brakiem płynności finansowej jednostki, natomiast obecnie dyrektor przy współpracy i zaangażowaniu wszystkich pracowników doprowadził do znacznej poprawy sytuacji finansowej.

 

REKLAMA

REKLAMA

Załącznik nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie z 2 sierpnia 2005 r.) określa maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, jakie mogą zostać przyznane dyrektorom i ich zastępcom w jednostkach samorządowych.

Zapamiętaj!

Nowe kwoty wynagrodzeń zasadniczych i dodatku funkcyjnego obowiązują z mocą wsteczną, bo od 1 stycznia 2008 r.

REKLAMA

Ostatnie zmiany przepisów płacowych dla pracowników samorządowych dotyczyły m.in. wysokości stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zajmujących kierownicze stanowiska urzędnicze. Maksymalne kwoty miesięcznego wynagrodzenia kierowników i zastępców kierowników szkół, przedszkoli, bibliotek publicznych wzrosły o około 2000 zł (patrz: tabela).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tabela. Kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego dla kierowniczych stanowisk urzędniczych

 

 

Tabela stanowiąca załącznik nr 3 do rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. przedstawia maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego przysługujące pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych w jednostkach samorządowych. Tym samym wysokość wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego nie może być w sumie wyższa niż 7000 zł dla dyrektorów jednostek i 6300 zł dla ich zastępców.

Natomiast maksymalna kwota wynagrodzenia, jakie dyrektorzy jednostek mogą miesięcznie otrzymać, wynika już bowiem z innych przepisów. Artykuł 20 ust. 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych określa, że maksymalne miesięczne wynagrodzenie kierowników i zastępców kierowników jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych tych jednostek oraz zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego nie może przekroczyć czterokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw.

Kwota bazowa - zgodnie z ustawą budżetową na rok 2008 r., dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe wynosi 1766,46 zł. Kwota ta ma zastosowanie również do dyrektorów samorządowych jednostek budżetowych. Czterokrotność kwoty bazowej wynosi:

4 × 1766,46 zł = 7065,84 zł.

Oznacza to, że dyrektor jednostki samorządowej nie może miesięcznie otrzymać wyższego wynagrodzenia niż 7065,84 zł. Oczywiście taka kwota maksymalnego dopuszczalnego wynagrodzenia miesięcznego dyrektora dotyczy wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkowymi składnikami wynagrodzenia przysługującymi osobie zatrudnionej na tym stanowisku.

Zapamiętaj!

Dyrektorzy i ich zastępcy jako pracownicy samorządowi mają również prawo do innych, poza dodatkiem funkcyjnym, dodatkowych składników wynagrodzenia. Poza wynagrodzeniem zasadniczym i dodatkiem funkcyjnym mogą otrzymywać np. dodatki za wysługę lat czy dodatki motywacyjne.

Wynagrodzenie miesięczne dyrektorów, czyli wynagrodzenie zasadnicze wraz ze wszystkimi jego dodatkowymi składnikami przysługującymi dyrektorom i zastępcom, nie może być wyższe niż 7065,84 zł. Już sam ten fakt wskazuje, iż maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego określone dla tych pracowników są mało realne. W przypadku gdyby dyrektor otrzymywał bowiem wynagrodzenie zasadnicze i dodatek funkcyjny w maksymalnej przewidzianej wysokości (patrz: tabela), wysokość jego wynagrodzenia miesięcznego już tylko na podstawie tych dwóch składników osiągnęłaby prawie kwotę dopuszczalnego miesięcznego wynagrodzenia dla tej grupy zawodowej. A gdzie pozostałe składniki wynagrodzenia?

W związku z tym kwoty wynagrodzenia dyrektorów w jednostkach samorządowych powinny być tak ustalane, aby mieściły się w nałożonych limitach oraz zawierały w sobie wszystkie przysługujące pracownikom na stanowiskach kierowniczych dodatki.

Podstawy prawne

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218)

• Ustawa z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 110, poz. 1255; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1242)

• Ustawa budżetowa na rok 2008 r. (Dz.U. Nr 19, poz. 117)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 73, poz. 430)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 73, poz. 430)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA