REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady naboru pracowników samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawową zasadą określającą warunki zatrudniania nowych pracowników samorządowych jest otwartość i konkurencyjność naboru na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze.

Nabór pracowników samorządowych może być dokonywany jedynie na wolne stanowiska urzędnicze. Według definicji zgodnie z ustawą z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) wolne stanowisko to takie, na które:

REKLAMA

• w drodze porozumienia nie został przeniesiony inny pracownik samorządowy danej jednostki lub inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym, mający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku;

• nie został przeprowadzony nabór (konkurs);

• mimo odbycia konkursu nie został zatrudniony pracownik.

Wprowadzenie powyższej definicji ułatwia stosowanie przepisów dotyczących naboru i wypełnia luki, które zawierała poprzednia ustawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W razie przeprowadzenia naboru, którego skutkiem nie było zatrudnienie pracownika, konieczne jest przeprowadzenie kolejnego naboru, zgodnie z procedurą określoną w ustawie o pracownikach samorządowych.

Zatrudnianie na zastępstwo

Ustawa o pracownikach samorządowych precyzuje (art. 12 ust. 2), że zatrudnienie osoby na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika samorządowego nie wymaga przeprowadzenia naboru.

Ogłoszenie o naborze

Ogłoszenie o wolnym stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, oraz o naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej (dalej: BIP).

Termin do składania dokumentów wynosi od 1 stycznia 2009 r. co najmniej 10 dni (od dnia opublikowania ogłoszenia w BIP).

W ogłoszeniu powinny znaleźć się takie informacje, jak:

• nazwa i adres jednostki dokonującej naboru,

• określenie stanowiska i wymagań wobec kandydatów oraz

• określenie terminu i miejsca na składanie dokumentów przez kandydatów.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. nie ma wymogu publikacji w BIP listy kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o naborze. Rozwiązanie takie jest korzystne, biorąc pod uwagę fakt, iż wcześniejsza publikacja narażała osoby starające się o zatrudnienie w samorządzie na nieprzyjemności ze strony poprzednich pracodawców, gdyż ujawniała fakt starania się o zatrudnienie.

Od 1 stycznia 2009 r. informacja o wyniku naboru jest upowszechniana przez umieszczenie na tablicy informacyjnej w jednostce, w której był przeprowadzany nabór oraz publikowanie w BIP przez co najmniej 3 miesiące.

Oznacza to, że informację o wyniku naboru należy upowszechniać bez względu na to, czy nabór zakończył się zatrudnieniem pracownika, czy też nie.

Informację o wynikach naboru należy upowszechnić niezwłocznie po jego zakończeniu.

Awans wewnętrzny

Wprowadzenie terminu „wolne stanowisko urzędnicze” daje możliwość ominięcia całej procedury naboru. W takim przypadku na wolne stanowiska urzędnicze awansuje się osoby, które już pracują w jednostkach samorządowych.

Pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (tzw. awans wewnętrzny - art. 20 ustawa o pracownikach samorządowych). Podstawowym warunkiem takiego awansu jest jednak posiadanie przez pracownika wykonującego pracę na określonym stanowisku odpowiednich kwalifikacji.

Służba przygotowawcza

Osoby, które pierwszy raz będą obejmować stanowisko urzędnicze, w tym stanowisko kierownicze, muszą odbyć służbę przygotowawczą. Jednak na umotywowany wniosek osoby kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony, kierownik jednostki może zwolnić z obowiązku odbywania służby przygotowawczej pracownika, którego wiedza lub umiejętności umożliwiają należyte wykonywanie obowiązków służbowych (art. 19 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych).

Jeżeli pracodawca doceni wiedzę lub umiejętności kandydata umożliwiające należyte wykonywanie obowiązków, służba przygotowawcza nie będzie potrzebna.

Fakt zwolnienia nowego pracownika z obowiązku odbycia służby przygotowawczej nie oznacza, że nie będzie na nim ciążył obowiązek podejścia i zaliczenia egzaminu. Zwolnienie nowego pracownika, którego wiedza i umiejętności zostaną docenione, ze służby przygotowawczej nie oznacza bowiem tym samym zwolnienia go z warunku dalszego zatrudnienia, jakim jest pozytywny wynik egzaminu. Sposób przeprowadzania służby przygotowawczej i egzaminu określa kierownik jednostki samorządowej w zarządzeniu.

Pierwsza umowa o pracę nowego pracownika zostanie zawarta maksymalnie na 6 miesięcy albo krócej. Rozwiązanie takiej umowy może nastąpić za 2-tygodniowym wypowiedzeniem.

Magdalena Kasprzak

Dorota Wołoszyn

Podstawa prawna:

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA