REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektorzy urzędów tracą pracę

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dyrektorzy urzędów tracą pracę. / fot. Fotolia
Dyrektorzy urzędów tracą pracę. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Likwidacja obowiązku przeprowadzania konkursów na wyższe stanowiska w służbie cywilnej doprowadziła do tego, że osoby zajmujące kierownicze stanowiska w urzędach i ministerstwach masowo tracą posadę.

Promocja: Jak wypowiadać umowy o pracę. Procedura i wzory dokumentów

REKLAMA

W administracji rządowej mija blisko rok od zlikwidowania konkursów na stanowiska kierownicze. Sprawdziliśmy więc, jak wyglądała w tym czasie polityka kadrowa. Okazuje się, że w wielu urzędach wymieniono już większość zarządzających. Bardzo często nowo powołane osoby się nie sprawdzają i trzeba sięgać po kolejne. Zdaniem ekspertów brak właściwej weryfikacji kandydatów na stanowiska kierownicze odbije się niekorzystnie na jakości pracy urzędów.

Ciągła wymiana

Wskutek wejścia w życie ustawy z 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 34) obecna ekipa rządowa doprowadziła do likwidacji obowiązku przeprowadzania konkursów dla blisko 1,5 tys. osób zajmujących wyższe stanowiska w służbie cywilnej. Z sondy DGP przeprowadzonej w urzędach wojewódzkich i ministerstwach wynika, że niewiele z nich zachowało swoje posady.

W Ministerstwie Obrony Narodowej 18 z 26 stanowisk obsadzono osobami spoza urzędu. Cztery z nich pożegnały się już z posadą.

W urzędach, w których wymagana jest bardzo specjalistyczna wiedza, odwołań ze stanowisk nie było tak dużo. Przykładem jest tu resort finansów, w którym na 112 wyższych stanowisk w służbie cywilnej spoza urzędu powołano 24 osoby. Jednak w ciągu ostatniego roku aż 9 z nich zostało odwołanych z tej funkcji. W Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim na 27 stanowisk kierowniczych spoza administracji powołano 15 osób. Jak mówi Andrzej Szarlip z biura wojewody, dwie osoby zostały już z tych funkcji odwołane. W Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim jest 18 stanowisk kierowniczych, 12 z nich zostało obsadzonych nowymi osobami. Dwie z nich pożegnały się już z pracą. W Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim w służbie cywilnej jest 17 wyższych stanowisk. Od 23 stycznia 2016 r. powołano 10 osób spoza korpusu (jedna z nich pożegnała się już z posadą). W Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim na 36 wyższych stanowisk nowymi osobami obsadzono 22 (9 spośród korpusu, a 13 z rynku). Sześć już odwołano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wszyscy się nadają

REKLAMA

– Wszyscy narzekali, że konkursy były fikcją, ale jednak stosowany często test wiedzy i rozmowa kwalifikacyjna prowadziły do wyselekcjonowania najlepszych kandydatów na dyrektorów. Teraz czarno na białym widać, że znajomi ministra czy wojewody niekoniecznie sprawdzają się na tak ważnych stanowiskach – mówi dr Stefan Płażek, adiunkt na Uniwersytecie Jagiellońskim, adwokat.

– Brak przygotowania do bycia dyrektorem z pewnością wpływa na szybkie zwalnianie nowych osób. Wydaje im się, że praca w administracji jest prosta, a tak po prostu nie jest – dodaje prof. Jolanta Itrich-Drabarek, członek Rady Służby Cywilnej, autor komentarza do ustawy o służbie cywilnej. – Bycie dyrektorem w administracji wymaga pamięci instytucjonalnej, którą nabywa się wcześniej, przez kilka lat zajmując niższe stanowiska urzędnicze – dodaje.

Nieco bardziej wyważone stanowisko zajmuje prof. Bogumił Szmulik, ekspert w dziedzinie administracji publicznej. Jego zdaniem powołanie zostało wprowadzone po to, by w sytuacji, gdy urzędnik nie sprawdza na stanowisku kierowniczym, podziękować mu bez zbędnej zwłoki związanej z wypowiadaniem stosunku pracy.

Nie chcą konkursów

Z przeprowadzonej sondy wynika, że w żadnym z urzędów nie skorzystano z fakultatywnego przeprowadzenia naboru na stanowisko kierownicze. Taką możliwość daje ustawa o służbie cywilnej, która odsyła do regulacji kodeksu pracy. Z kolei ten przewiduje możliwość przeprowadzenia konkursu.

REKLAMA

Co ciekawe, wszystkie urzędy mimo wpadek z nieprzemyślanymi powołaniami chwalą wprowadzone rozwiązania. – Wprowadzenie możliwości obsadzania wyższych stanowisk w służbie cywilnej w drodze powoływania jest rozwiązaniem, które w dużej mierze skraca proces naboru i pozwala na szybsze zapewnienie wysoko wykwalifikowanej obsady na stanowiskach dyrektorskich – przekonuje Bożena Ulewicz z Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Anna Drozdowska z Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego również uważa, że powoływanie osób na wyższe stanowiska odbywa się w sposób elastyczny i mniej sformalizowany, co pozwala na sprawne administrowanie i zarządzanie kadrami.

– Obsadzanie wyższych stanowisk w służbie cywilnej w drodze powołania stwarza możliwość sprawnego zatrudniania osób spełniających wymagania przewidziane dla tych stanowisk w ustawie o służbie cywilnej – przekonuje Jarosław Średnicki, dyrektor generalny w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim.

Inne urzędy również tłumaczą, że brak konkursu nie oznacza, iż dyrektorami zostają przypadkowe osoby. – Możliwość obsadzania wyższych stanowisk w służbie cywilnej bez przeprowadzenia postępowania konkursowego nie zwalnia z obowiązku posiadania przez powoływane osoby odpowiednich kompetencji określonych w ustawie o służbie cywilnej oraz w opisie stanowiska pracy – wskazuje Milena Domachowska z Ministerstwa Sprawiedliwości.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Nie tylko służba cywilna

Nowelizacja ustawy o służbie cywilnej została zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego m.in. przez rzecznika praw obywatelskich. Główny podnoszony przez niego zarzut to ograniczenie konstytucyjnego prawa dostępu do służby publicznej.

KPRM rozważa teraz przygotowanie jednej ustawy o służbie publicznej (określanej potocznie mianem kodeksu urzędniczego). Pojawił się pomysł, aby wpisać doń, że na wszystkie stanowiska kierownicze, również w samorządach, zostaną zniesione konkursy i wzorem służby cywilnej wprowadzone powołania. ⒸⓅ

infoRgrafika

Wyższe stanowiska w służbie cywilnej

Artur Radwan

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.

REKLAMA

Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

REKLAMA