Urlop pracownika samorządowego prowadzącego działalność
REKLAMA
REKLAMA
Wszystkim pracownikom samorządowym, bez względu na podstawę ich zatrudnienia, przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Stanowi o tym art. 152 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.).
REKLAMA
Wymiar przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego zależy od posiadanego przez niego okresu zatrudnienia i wynosi:
● 20 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat,
● 26 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat
– art. 154 § 1 k.p.
Zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy wymiar urlopu ustala się proporcjonalnie do jego wymiaru czasu pracy (art. 154 § 2 k.p.). Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy w piśmie z 22 lipca 2010 r. (zn. GPP-110-4560-9-2/10/PE/RP) określił, że wymiar urlopu wypoczynkowego pracowników niepełnoetatowych ustala się proporcjonalnie do wymiaru ich czasu pracy, biorąc za podstawę wymiar urlopu określony dla zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy.
Polecamy produkt: Jak wypowiadać umowy o pracę. Procedura i wzory dokumentów
Poprzednie okresy zatrudnienia
REKLAMA
Do okresu zatrudnienia, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, bez względu na przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy (art. 1541 § 1 k. p.). W przypadku jednoczesnego pozostawania w dwóch lub więcej stosunkach pracy wliczeniu podlega także okres poprzedniego niezakończonego zatrudnienia w części przypadającej przed nawiązaniem drugiego lub kolejnego stosunku pracy (art. 1541 § 2 k.p.).
Przysługujący pracownikowi samorządowemu wymiar urlopu wypoczynkowego zależy od posiadanego przez niego ogólnego stażu pracy, do którego wlicza się wszystkie poprzednie okresy zatrudnienia, okresy ukończonej nauki, potwierdzone świadectwem szkolnym lub dyplomem, a także inne okresy „zaliczane”, przewidziane w przepisach szczególnych.
Do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu z tytułu pobierania nauki i ukończenia:
● zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, wlicza się nie więcej niż trzy lata,
● średniej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, wlicza się nie więcej niż pięć lat,
● średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych) szkół zawodowych – wlicza się pięć lat,
● średniej szkoły ogólnokształcącej – wlicza się cztery lata,
● szkoły policealnej – wlicza się sześć lat,
● szkoły wyższej – wlicza się osiem lat.
Wymienione okresy nauki nie podlegają sumowaniu (art. 155 § 1 k.p.). Jeśli pracownik pobierał naukę w czasie zatrudnienia, do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się bądź okres zatrudnienia, w którym była pobierana nauka, bądź okres nauki, zależnie od tego, co jest korzystniejsze dla pracownika (art. 155 § 2 k.p.).
Do wymiaru urlopu wypoczynkowego wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia. Prowadzenie działalności gospodarczej do nich nie należy.
Prowadzenie działalności gospodarczej
REKLAMA
Do innych okresów „zaliczanych”, mających wpływ na wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika samorządowego, zalicza się np. okres prowadzenia indywidualnego gospodarstwa rolnego, okres odbytej służby wojskowej, okres odbywania stażu absolwenckiego czy też pobierania zasiłku dla bezrobotnych. Natomiast okres, kiedy osoba była bezrobotna i nie miała prawa do zasiłku, nie ma wpływu na wymiar urlopu (pismo Departamentu Pracy Głównego Inspektoratu Pracy z lipca 2007 r., zn. GNP-110-4560/07/PE).
Na wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika samorządowego nie ma również wpływu okres prowadzenia przez niego działalności gospodarczej. Zgodnie z pismem z 22 stycznia 2009 r. Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (zn. SPS-023-6925/08), okres prowadzenia działalności gospodarczej nie należy do innych okresów zaliczalnych do stażu pracy, od którego zależy wymiar urlopu wypoczynkowego, a zatem nie ma on wpływu na wymiar urlopu przysługującego pracownikowi samorządowemu.
Z orzecznictwa
Regulacja art. 154 § 1 k.p. wyznacza jedynie podstawowy wymiar urlopu wypoczynkowego, który może być odmiennie, tj. korzystniej unormowany choćby w umowie o pracę, czy też w układach zbiorowych pracy, biorąc pod uwagę specyficzne warunki panujące na danym stanowisku pracy, bądź charakterystyczne dla określonego zawodu, nie pozbawiając jednak takiego dodatkowego urlopu charakteru urlopu wypoczynkowego, którego przeznaczeniem jest przede wszystkim wypoczynek i regeneracja sił konkretnego pracownika. Tym bardziej, iż zarówno umowa o pracę, jak i układ zbiorowy pracy stanowią źródła prawa pracy tożsame z kodeksem pracy.
Wyrok WSA w Katowicach z 9 grudnia 2014 r., sygn. akt III AUa 25/14
ANNA RYL
ekspert w dziedzinie prawa, w szczególności prawa pracy i podatków
PODSTAWA PRAWNA
● art. 152 § 1, art. 154 § 1 i 2, 1541 § 1 i 2, art. 155 § 1 i 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502; ost. zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1268)
Polecamy serwis: Pracownicy
REKLAMA
REKLAMA