REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urlop pracownika samorządowego prowadzącego działalność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Ryl
Urlop wypoczynkowy pracownika/fot. Fotolia
Urlop wypoczynkowy pracownika/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika samorządowego zależy od jego stażu pracy, wykształcenia, a także od posiadania innych okresów podlegających zaliczeniu. Wątpliwości pojawiają się odnośnie do zaliczenia do tych innych okresów czasu prowadzenia działalności gospodarczej.

Wszystkim pracownikom samorządowym, bez względu na podstawę ich zatrudnienia, przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Stanowi o tym art. 152 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.).

REKLAMA

REKLAMA

Wymiar przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego zależy od posiadanego przez niego okresu zatrudnienia i wynosi:

● 20 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat,

● 26 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat

REKLAMA

– art. 154 § 1 k.p.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy wymiar urlopu ustala się proporcjonalnie do jego wymiaru czasu pracy (art. 154 § 2 k.p.). Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy w piśmie z 22 lipca 2010 r. (zn. GPP-110-4560-9-2/10/PE/RP) określił, że wymiar urlopu wypoczynkowego pracowników niepełnoetatowych ustala się proporcjonalnie do wymiaru ich czasu pracy, biorąc za podstawę wymiar urlopu określony dla zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy.

Polecamy produkt: Jak wypowiadać umowy o pracę. Procedura i wzory dokumentów

Poprzednie okresy zatrudnienia

Do okresu zatrudnienia, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, bez względu na przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy (art. 1541 § 1 k. p.). W przypadku jednoczesnego pozostawania w dwóch lub więcej stosunkach pracy wliczeniu podlega także okres poprzedniego niezakończonego zatrudnienia w części przypadającej przed nawiązaniem drugiego lub kolejnego stosunku pracy (art. 1541 § 2 k.p.).

Przysługujący pracownikowi samorządowemu wymiar urlopu wypoczynkowego zależy od posiadanego przez niego ogólnego stażu pracy, do którego wlicza się wszystkie poprzednie okresy zatrudnienia, okresy ukończonej nauki, potwierdzone świadectwem szkolnym lub dyplomem, a także inne okresy „zaliczane”, przewidziane w przepisach szczególnych.

Do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu z tytułu pobierania nauki i ukończenia:

● zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, wlicza się nie więcej niż trzy lata,

● średniej szkoły zawodowej – przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, wlicza się nie więcej niż pięć lat,

● średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych) szkół zawodowych – wlicza się pięć lat,

● średniej szkoły ogólnokształcącej – wlicza się cztery lata,

● szkoły policealnej – wlicza się sześć lat,

● szkoły wyższej – wlicza się osiem lat.

Wymienione okresy nauki nie podlegają sumowaniu (art. 155 § 1 k.p.). Jeśli pracownik pobierał naukę w czasie zatrudnienia, do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się bądź okres zatrudnienia, w którym była pobierana nauka, bądź okres nauki, zależnie od tego, co jest korzystniejsze dla pracownika (art. 155 § 2 k.p.).

Do wymiaru urlopu wypoczynkowego wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia. Prowadzenie działalności gospodarczej do nich nie należy.


Prowadzenie działalności gospodarczej

Do innych okresów „zaliczanych”, mających wpływ na wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika samorządowego, zalicza się np. okres prowadzenia indywidualnego gospodarstwa rolnego, okres odbytej służby wojskowej, okres odbywania stażu absolwenckiego czy też pobierania zasiłku dla bezrobotnych. Natomiast okres, kiedy osoba była bezrobotna i nie miała prawa do zasiłku, nie ma wpływu na wymiar urlopu (pismo Departamentu Pracy Głównego Inspektoratu Pracy z lipca 2007 r., zn. GNP-110-4560/07/PE).

Na wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika samorządowego nie ma również wpływu okres prowadzenia przez niego działalności gospodarczej. Zgodnie z pismem z 22 stycznia 2009 r. Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (zn. SPS-023-6925/08), okres prowadzenia działalności gospodarczej nie należy do innych okresów zaliczalnych do stażu pracy, od którego zależy wymiar urlopu wypoczynkowego, a zatem nie ma on wpływu na wymiar urlopu przysługującego pracownikowi samorządowemu.

Z orzecznictwa

Regulacja art. 154 § 1 k.p. wyznacza jedynie podstawowy wymiar urlopu wypoczynkowego, który może być odmiennie, tj. korzystniej unormowany choćby w umowie o pracę, czy też w układach zbiorowych pracy, biorąc pod uwagę specyficzne warunki panujące na danym stanowisku pracy, bądź charakterystyczne dla określonego zawodu, nie pozbawiając jednak takiego dodatkowego urlopu charakteru urlopu wypoczynkowego, którego przeznaczeniem jest przede wszystkim wypoczynek i regeneracja sił konkretnego pracownika. Tym bardziej, iż zarówno umowa o pracę, jak i układ zbiorowy pracy stanowią źródła prawa pracy tożsame z kodeksem pracy.

Wyrok WSA w Katowicach z 9 grudnia 2014 r., sygn. akt III AUa 25/14

ANNA RYL

ekspert w dziedzinie prawa, w szczególności prawa pracy i podatków

PODSTAWA PRAWNA

● art. 152 § 1, art. 154 § 1 i 2, 1541 § 1 i 2, art. 155 § 1 i 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502; ost. zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1268)

Polecamy serwis: Pracownicy

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Precedens w gminach. Szczecin pozwał Skarb Państwa o pieniądze wydane przez miast na na cele oświatowe

Miasto Szczecin zdecydowało się pozwać Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego "gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

REKLAMA

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA