Informacje o pracowniku samorządowym jako informacja publiczna
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Aby ustalić, które ze szczegółowych informacji odnoszących się do pracownika samorządowego mieszczą się w kategorii informacji publicznej, nie wystarczy stosować ogólnej definicji tego typu informacji. Informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.) i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonym w ustawie (art. 1 ust. 1 u.d.i.p.). Jest oczywiste, że tak ogólne określenie ustawowe powoduje w praktyce wiele wątpliwości. W konkretnych przypadkach często rozstrzyga je dopiero orzecznictwo - konkretyzując rozumienie pojęcia "sprawa publiczna".
REKLAMA
W wyrok WSA w Warszawie z 18 stycznia 2017 r., sygn. akt II SAB/Wa 522/16, stwierdzono, że informacją publiczną jest każda informacja dotycząca sfery faktów i danych publicznych, a więc każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do władz publicznych, a także wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów realizujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań publicznych i gospodarowania mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.
Tak ukształtowana definicja informacji publicznej w połączeniu z linią orzeczniczą wskazującą na konieczność rozstrzygania wątpliwości na rzecz jawności powoduje, że krąg informacji o pracownikach samorządowych, kwalifikowanych jako informacja publiczna, jest bardzo szeroki.
Zobacz: Ustrój i jednostki
REKLAMA
Pewną wskazówką może być art. 6 ust. 1 u.d.i.p. Zawarto w nim otwarty katalog informacji kwalifikowanych jako informacje publiczne. Należą do nich m.in. informacje o organizacji, organach i osobach sprawujących funkcje w podmiotach zobowiązanych do udostępnienia informacji, zasadach funkcjonowania tych podmiotów czy majątku publicznym.
Przy rozpatrywaniu wniosków o udostępnienie informacji należy jednak pamiętać, że nawet zakwalifikowanie danej informacji jako publicznej nie powoduje jeszcze obowiązku jej udostępnienia. Organ ma zawsze obowiązek przeanalizować, czy ze względu na treść informacji nie zachodzi jedna z negatywnych przesłanek jej udostępnienia, wskazanych w art. 5 u.d.i.p. (np. potrzeba ochrony prywatności urzędnika samorządowego).
Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:
Informacje o pracowniku samorządowym jako informacja publiczna
W artykule wyjaśniono, które informacje o pracowniku mogą być upublicznione oraz jak ocenić i załatwić wniosek o udostępnienie.
REKLAMA
REKLAMA