REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Charakter prawny porozumień międzygminnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Charakter prawny porozumień międzygminnych./ fot. Shutterstock
Charakter prawny porozumień międzygminnych./ fot. Shutterstock
Media

REKLAMA

REKLAMA

Prawotwórczy charakter porozumień nie powinien budzić wątpliwości. Przekazanie przez podmiot publiczny swoich zadań, w przypadku, gdy ich realizacji służyć mają np. kompetencje prawodawcze, bez wątpienia skutkuje zmianą właściwości organów na danym obszarze.

Przedmiotem porozumienia jest przekazanie przez określoną jednostkę samorządu terytorialnego (dalej: JST) swoich zadań na rzecz innej JST, wraz z wszelkimi ustawowo do niej przypisanymi prawami i obowiązkami, o charakterze publicznoprawnym. Prawotwórczy charakter porozumień nie powinien budzić wątpliwości. Przekazanie przez podmiot publiczny swoich zadań, w przypadku, gdy ich realizacji służyć mają np. kompetencje prawodawcze, bez wątpienia skutkuje przecież zmianą właściwości organów stanowiących prawo na danym obszarze. Przesądza to tym samym o zmianie treści norm ustrojowego prawa powszechnie obowiązującego, i to wyrażonego w aktach rangi ustawowej w zakresie, w jakim określają one właściwość terytorialną (obszarową) poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Przekazanie zadań wraz z kompetencją prawodawczą zatem bez wątpienia wywołuje skutek prawny nie tylko w stosunku do organów JST zawierających porozumienie, ale także przyszłych adresatów podejmowanych przez JST przejmującą zadania na podstawie porozumienia działań, zwłaszcza prawotwórczych.

REKLAMA

Zobacz: Zadania

REKLAMA

Porozumienie zawiera zatem postanowienia określające elementy zawierające treść norm prawa o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, a więc norm o cechach właściwych dla norm prawa. Treść porozumień przyjęta musi zostać w formie stosownych uchwał organów stanowiących (odpowiednio gmin, powiatów, bądź sejmików wojewódzkich), a następnie podpisana przez organy wykonawcze jednostek, jako stron porozumienia. Taki, wymagający zaangażowania wielu organów tryb zawierania porozumień nie może jednak stanowić podstawy dla kwestionowania charakteru porozumień, jako źródła prawa powszechnie obowiązującego. W świetle postanowień Konstytucji prawo miejscowe stanowione może być przez organy terenowe, w tym organy samorządu terytorialnego. Organami samorządu terytorialnego, stosownie do art. 169 Konstytucji RP, są zarówno organy stanowiące, jak i wykonawcze. W kontekście trybu zawierania porozumień stwierdzić należy, że uczestniczą w nim zarówno organy stanowiące, jak i wykonawcze obu jednostek je zawierających. Porozumienie jest bowiem podpisywane przez wójta, jednak po uprzednim przyjęciu stosownej uchwały przez organ stanowiący, który zaaprobować powinien nie tyle sam fakt zawarcia porozumienia, co zawarcie porozumienia o określonej treści.

W świetle Konstytucji RP warunkiem wejścia w życie aktów prawotwórczych powszechnie obowiązujących, w tym nośników prawa miejscowego jest ich opublikowanie. W przypadku źródeł typowych takich, jak uchwały rady gminy, powiatu czy sejmiku zawierających normy prawa powszechnie obowiązującego, ich publikacja uregulowana została w sposób ogólny ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych[1]. Także porozumienia JST publikowane są w odpowiednich dziennikach promulgacyjnych (dziennikach urzędowych wojewody), co zostało w sposób szczególny uregulowane ustawami ustrojowymi (tak np. art. 5 ust. 3 u.s.p[2]. oraz art. 8 ust. 3 u.s.w[3].), a niezależnie od tego uregulowane ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. Jako źródła prawa powszechnie obowiązującego porozumienia mogą określać dzień wejścia w życie zgodnie z zasadami techniki prawodawczej z wszelkimi tego konsekwencjami prawnymi. Nieokreślenie tego terminu skutkuje ich wejściem w życie na zasadach ogólnych tj. po upływie 14 dni od dnia opublikowania licząc, z jednym zastrzeżeniem. W przypadku powiatowej ustawy ustrojowej prawodawca w art. 73 ust. 2 nakazuje do porozumień między-powiatowych w zakresie nimi nieuregulowanymi, stosować odpowiednio przepisy dotyczące związków powiatowych. W przypadku niewskazania w takim porozumieniu momentu jego wejścia w życie, wchodzić będzie ono w życie z dniem jego ogłoszenia, zgodnie z postanowieniami art. 65 ust. 3 u.s.p., w myśl którego przejście praw i obowiązków na związek następuje w dniu ogłoszenia statutu, który jest jednocześnie dniem nabycia przez związek osobowości prawnej (art. 67 ust. 4 u.s.p.). Podobne uregulowanie znajdowało się również w ustawie o samorządzie gminnym w art. 75 u.s.g., który uchylony został ustawą o zmianie o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw z 11 kwietnia 2001 r.[4]. Postanowienie art. 73 ust. 2 u.s.p. wymusza na zawierających porozumienie powiatowe, określenie terminu jego wejścia w życie, jeśli zawierający porozumienie chcą uniknąć niekorzystnych konsekwencji zeń wynikających.

[1] Ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, tj. Dz.U. 2019 poz. 1461.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

[2] Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, tj. Dz.U. 2019 poz. 511

[3] Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, tj. Dz.U. 2019 poz. 512

[4]Ustawa z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Dz.U. 2001 nr 45 poz. 497

Prof. UAM dr hab. Krystian Ziemski

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, profesor nadzwyczajny na WPiA UAM, Senior Partner, ekspert w zakresie prawa administracyjnego, prawa samorządu terytorialnego oraz energetycznego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA