REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak może być reprezentowana gmina przez pełnomocników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AT

REKLAMA

Kto ma prawo do reprezentowania gminy przed sądem administracyjnym? Kto ma prawo powoływać pełnomocników reprezentujących gminę w postępowaniu przed sądem administracyjnym?


Prawo do reprezentowania gminy w postępowaniu sądowo-administracyjnym zarezerwowane jest dla wyłącznej kompetencji wójta. Art. 31 ustawy o samorządzie gminnym nie określa zakresu przyznanej wójtowi reprezentacji. Przyjąć zatem należy, iż w zakresie uprawnień wójta leży również powoływanie pełnomocników procesowych. Podzielić należy stanowisko, iż brak jest uzasadnienia dla ograniczenia kompetencji wójta w tym zakresie w drodze powoływania się na dyspozycję art. 46 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym, który ma charakter przepisu szczególnego i nie powinien podlegać wykładni rozszerzającej.

Ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wprowadza szeroki krąg podmiotów legitymowanych do występowania w charakterze pełnomocnika gminy w postępowaniu przed wojewódzkim sądem administracyjnym. Kryterium decydującym o posiadaniu statusu pełnomocnika jest: zatrudnienie (np.: pracownik gminy) lub wykonywanie określonego zawodu (tj. zawodu radcy prawnego i adwokata - pełnomocnicy profesjonalni) bądź zawodu doradcy podatkowego i rzecznika patentowego.

Kwestia reprezentowania gminy i kręgu osób legitymowanych do występowania w charakterze pełnomocnika doznaje ograniczenia w przypadku konieczności dokonania kontroli orzeczenia wojewódzkiego sądu administracyjnego w drodze skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego bądź zażalenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego od orzeczenia, którego przedmiotem jest odrzucenie skargi kasacyjnej. Ustawa prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w art. 175 określa, iż podmiotem uprawnionym do sporządzenia skargi jest adwokat i radca prawny bez ograniczeń o charakterze przedmiotowym i doradca podatkowy oraz rzecznik patentowy odpowiednio w sprawach obowiązku podatkowego i własności przemysłowej. Wyjątki od tzw. przymusu adwokackiego przy sporządzeniu skargi kasacyjnej dotyczą spraw, kiedy skargę kasacyjną sporządza prokurator lub rzecznik praw obywatelskich a także sędzia, prokurator, notariusz, profesor i doktor habilitowany nauk prawnych działający jako strona postępowania albo jej przedstawiciel lub pełnomocnik.

Sankcją za niedopełnienie wymogu formalnego polegającego na niesporządzeniu skargi kasacyjnej przez jedną z osób wskazanych w art. 175 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi jest odrzucenie jej na posiedzeniu niejawnym przez wojewódzki sąd administracyjny.

Oznacza to, iż gmina reprezentowana przez wójta bądź pełnomocnika (np.: pracownika gminy) niebędącego adwokatem ani radcą prawnym może wnieść skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego z zastrzeżeniem, iż skarga ta musi zostać podpisana i sporządzona przez profesjonalistę. W praktyce oznacza to sporządzenie przez reprezentanta gminy pisma i dołączenie do niego podpisanej przez profesjonalistę skargi. Nie ulega również wątpliwości, że wójt bądź ustanowiony przez niego pełnomocnik nieprofesjonalny może reprezentować gminę przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w postępowaniu wywołanym wniesieniem skargi kasacyjnej.

WNIOSEK

W odróżnieniu od przepisów kodeksu postępowania cywilnego, który wprowadza obowiązkowe zastępstwo stron przez adwokatów i radców prawnych w postępowaniu przed Sądem Najwyższym, ustawa prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wymaga jedynie sporządzenia skargi kasacyjnej m.in. przez adwokata lub radcę prawnego.



MARCIN ŁOŚ

radca prawny z Kancelarii Galicki Litwiński Chechlińska Łoś

AT

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 31 art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 14, poz. 1591 ze zm.).

l Art. 175 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA