Uprawnienie do zaskarżania zarządzenia wojewody

REKLAMA
REKLAMA
Wojewoda podlaski zarządzeniem zastępczym w przedmiocie wygaśnięcia mandatu wójta gminy na podstawie art. 98a ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w związku z art. 26 ust. l pkt 5 ustawy z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta stwierdził wygaśnięcie mandatu na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu, orzeczonym za przestępstwo umyślne.
REKLAMA
UZASADNIENIE
REKLAMA
Wojewoda wskazał, iż z uwagi na skazanie, rada gminy obowiązana była stwierdzić wygaśnięcie mandatu. Z uwagi na niepodjęcie stosownej uchwały, organ nadzoru zobligowany przepisami prawa wydał powyższe zarządzenie. Skargę za pośrednictwem Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego złożył wójt, uznając, że naruszono art. 26 ust. l pkt 5 ustawy z 20 czerwca 2002 r., ponieważ został on uchylony.
Rozstrzygający sprawę sąd rozpoczął od przypomnienia, iż w myśl art. 50 par. 17 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes prawny, prokurator, rzecznik praw obywatelskich i organizacja społeczna, jeżeli sprawa mieści się w zakresie jej statutowej działalności i brała ona udział w postępowaniu administracyjnym. Niewątpliwie gmina mieści się w zakresie podmiotowym tej regulacji. Niemniej jednak przepis art. 98 ust. 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jeszcze dokładniej precyzuje krąg podmiotów uprawnionych do wniesienia skargi w przedmiocie rozstrzygnięcia organu nadzoru dotyczącego gminy. Zgodnie z nim do złożenia skargi uprawnionymi są gmina lub związek międzygminny, których interes prawny, uprawnienie lub kompetencja zostały naruszone. Podstawą zaś do wniesienia skargi jest uchwała lub zarządzenie organu, który podjął uchwałę lub zarządzenie, albo którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze.
Skoro zatem podstawę do wniesienia skargi winna stanowić uchwała rady gminy, nie ulega wątpliwości, iż to właśnie ten organ jest uprawniony do wniesienia skargi. Ponieważ do zaskarżenia zarządzenia zastępczego wojewody stosuje się odpowiednio przepisy art. 98, jedynie gminie (w której imieniu może działać rada gminy) i związkowi międzygminnemu przysługuje legitymacja do wniesienia skargi na to zarządzenie do sądu administracyjnego.
REKLAMA
Naczelny Sąd Administracyjny wskazał uprzednio, iż wyłącznie od wojewody zależy, czy skorzysta ze swoich uprawnień nadzorczych i nikt nie może go do tego zmusić. W przypadku natomiast wykorzystania uprawnień nadzorczych przez wojewodę skargę do sądu administracyjnego może wnieść jedynie gmina lub związek międzygminny, których interes prawny, uprawnienie albo kompetencja zostały naruszone takim rozstrzygnięciem nadzorczym.
Przepis art. 98 ust. 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jest więc przepisem szczególnym w stosunku do regulacji zawartej w art. 50 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Tym samym wójt gminy posiada legitymację do wniesienia skargi na zarządzenie zastępcze wojewody podlaskiego. W efekcie skarga podlegała odrzuceniu.
SYGN. AKT II SA/Bk 61/06
MICHAŁ STUCZYŃSKI
REKLAMA
REKLAMA